پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18478320151122TV Series Narration of Free Will and Activism of Human Agency
Case Study; »Could Happen to You« Seriesروایت سریالهای تلویزیون از اختیار و کنشگری عامل انسانی:
مطالعة سریال «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد»13023910.7508/ijcr.2015.31.001FAمهدیمنتظرقائماستادیار گروه علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانزهرهعلیخانیدانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانJournal Article20140306<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Considering perennial relation of the masses with concepts of determinism and free will, the intrinsic importance of these concepts in the area of religion, as well as regarding the ability of media in constructing the masses’ narrative of existence and also taking into account relations between religion, state and television in Iran, this study seeks to answer the question raised in the sample case study of a religious serial concerning representation of free will to its audiences. Hence, a brief introduction of the concept in Islamic thought and its implications has offered at first, to recognize the implied conflict between absolute determinism and absolute discretion in the practical part of this research. Adopting representational theory approach, we have used a combination of discourse analysis approaches and Greimas actantial model to analyze the serial dialogs about free will and underlying structure of activism, respectively. In this study we have shown that the series inspires deterministic-oriented discourse, by drawing actors’ charts of opening and final sequences as well as their schematic diagram. Type of narrative sequences and activity pattern also are deterministic, and the series is based on retributive nature of difficulties and reward-oriented character of pleasures. Two signifiers of fatalism and dreamful are attracted in its discourse area and influencing of social structures is rejected.</span><span style="line-height: 20pt; font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">با توجه به ارتباط همیشگی زندگی تودة مردم با مفهوم جبر و اختیار، و نیز اهمیت ذاتی این مفهوم در حیطة دین، و با عطف نظر به توانایی رسانهها در برساخت روایت تودة مردم از نظام اسباب هستی و همچنین با در نظر گرفتن روابط دین، دولت و تلویزیون در ایران، این تحقیق در پی پاسخگویی به این سؤال برآمده است که در سریال نمونة تحقیق که جزء سریالهای مذهبی عامهپسند است از مفهوم اختیار چه برساخت معناییای به مخاطب ارائه میشود. لذا ابتدا یک معرفی اجمالی از مفهوم اختیار در اندیشة اسلامی و دال های آن که امکان بازشناسی فضای تخاصم میان جبر مطلق و اختیار مطلق در بخش عملی تحقیق را فراهم میآورد، ارائه شده است. با اتخاذ رویکرد نظری بازنمایی برساختی، ترکیبی از رویکردهای تحلیل گفتمان برای تحلیل دیالوگهای سریال دربارة اختیار انسان و نیز الگوی تحلیل کنشگر گریماس برای تحلیل ساختار اساسی کنشگری در سریال استفاده شده است. با ترسیم جداول کنشگران پیرفتهای آ</span><span style="line-height: 20pt; font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">غازین و پایانی و نیز نمودار شماتیک آنها نشان داده شده است که سریال به لحاظ روایی و گفتمانی متمایل به گفتمانی جبرگراست. در این مجموعه، نوع توالی روایی و نیز الگوی کنشگری جبری وجود دارد، و سریال خودش را حول دال کیفرانگاری سختیها و پاداشانگاری خوشی ها متعیّن میسازد؛ و دو دال تقدیرگرایی و خوابمحوری را در حوزة گفتمانی خود جذب و دال تأثیرگذاری ساختارهای اجتماعی را طرد میکند.</span>http://www.jicr.ir/article_239_b982c532b25859bc059fefe78fc5aabc.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18478320151221Representation of Muharram Rituals in West Media; Semiotic Analysis of TotallyCoolPix Website’s Photos of Muharam and Ashuraبازنمایی مناسک محرم در رسانههای غرب؛ تحلیل نشانهشناختی عکسهای پایگاه عکاسی توتالی کول پیکس با موضوع محرم و عاشورا315926510.7508/ijcr.2015.31.002FAمجیدموحدمجددانشیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه شیراز0000-0003-2004-7271زینبنیک نجاتدانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه شیرازمحمدتقیعباسی شوازیاستادیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه شیراز0000-0001-9806-5934Journal Article20140818<span style="font-size: 12.0pt;">Protecting and upholding the ideology of media authorities, photo can be considered a tool for communication and meaning-making. Also the social-artistic activities of photograpy paly a significant role in communication as any other media does. The representation theory excessively concerned with media analysis. It should be noted that semiotic method gives the ability to examine hidden layers of media contents such as picture. Based on The representation theory and semiotics techniques, this paper involves in analyzing photography which represented in TotallyCoolPix Website with Theme of Muharam and Ashura (the 10th day of Muharram in the Islamic calendar). The outcomes of this analysis reveal that these photos represent Islam and Muslims as “other”, and also including a kind of deviation from the true Muharram rituals among Muslims. This set of pictures can be characterized by some features such as violence, masculinity, passive role of women in religious customs, cohesiveness and collective strength, which are become prevalent in Muslim communities. What is more, traditional Shiite symbols hinged upon these features and themes in these pictures. Overall, the concepts obtained from these pictures analysis illustrate that they are brimmed with violence which pave the way for more Islam- phobia in countries in the Occident.</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">در این پژوهش به مقولة عکس بهعنوان بستری برای ارتباط و تولید معنا نگریسته میشود و فعالیت هنری-اجتماعی عکاسی، بهمثابة ابزاری رسانهای که امروزه نقش مهمی در عرصة ارتباطات دارد و همچون سایر ابزارهای رسانهای در خدمت ایدئولوژی صاحبان رسانه است، در نظر گرفته میشود. نظریة بازنمایی، با نگاهی انتقادی به رسانه ظهور یافت. روش نشانهشناسی امکان بررسی لایههای زیرین متون رسانهای ازجمله عکس را دارد. در این نوشتار بر اساس نظریة بازنمایی و روش نشانهشناسی به تحلیل عکسهای پایگاه عکاسی توتالی کول پیکس با موضوع محرم و عاشورا پرداختیم. مؤلفههای بهدستآمده از تحلیل عکسها، گویای این امر بود که عکسها با ارائة تصویری همراه با اعوجاج از مناسک محرم در میان مسلمانان، به بازنماییِ اسلام و مسلمانان بهعنوان یک «دیگری» میپردازد. ویژگیهایی همچون خشونت عزاداران، غلبة مردانگی و نقش منفعل زنان عزادار در مناسک دینی، انسجام و قدرت جمعی آنان، بهعلاوة فراگیری این ویژگیها در میان همة مسلمانان ازجمله مضامین حاضر در این مجموعهعکس است؛ ضمن اینکه نمادهای مرسوم شیعی نیز در عکسها با چنین مضامینی آمیخته میشود. مفاهیم برآمده از تحلیل عکسها که اغلب حول مضامین منفی همچون خشونت است، میتواند اقدامی در راستای جریان کلیتر اسلامهراسی در جهان غرب قلمداد شود.</span>http://www.jicr.ir/article_265_fde4e058f53f1964e3180c27033b2302.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18478320151222Fluidity and Religious Rituals
(A Case Study on Pilgrimage to Sohrab Sepehri’s Grave)سیالیت و مناسک دینی (مطالعة موردی زیارت مزار سهراب سپهری)619725710.7508/ijcr.2015.31.003FAساراشریعتیاستادیار گروه جامعهشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانشیماغلامرضا کاشیکارشناس ارشد مطالعات جوانان، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهرانJournal Article20150421<span style="font-size: 12.0pt;">This article is a qualitative research on changes in religious rituals: making places and people secared that are not considered sacred in religious traditions. Sohrab Sepehri’s grave is a case of those “modern places” and this research is a case study on its pilgrim’s rituals and insights. Young pilgrims of Sohrab’s grave are creating and experiencing new forms of religiosity. All these forms have complicated relations with traditional religion: Trying to be distinct as well as borrowing some elements of it. This phenomenoncan be interpreted as an attempt to create a more flexible version of religiosity which is more fluid and pluralistic and is capable of creating deep warm spiritual experiences by changing some popular religious rituals as pilgrimage.</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">مقالة حاضر، شرح یک پژوهش کیفی میدانی است که به بررسی یکی از مهمترین تحولات حوزة مناسک دینی میپردازد؛ مقدسسازی اشخاص و مکانهایی که سنت دینی آنها را بهعنوان چیز مقدس نشناخته است. مزار سهراب سپهری، یکی از نمونههای این «مکانهای جدید» است که پژوهش حاضر مطالعهای موردی در خصوص مناسک و جهان معنایی زائران این مکان است. زائران جوان مزار سهراب، تلاش میکنند تا گونههای جدیدی از دینداری را خلق و تجربه کنند؛ الگوهای متنوعی که هرکدام در عین فاصله داشتن از دین و مناسک سنتی، عناصری از آن را وام میگیرند و آنها را بهنحو جدیدی نمایش میدهد. در ایران این پدیده را میتوان بهعنوان نوعی تلاش برای ابداع شکلی گشوده و منعطف از دین تفسیر کرد. تجربة اشکالی از معنویت و دینداری که کثرتگرایی، کمرنگ بودن وجوه سیاسی و سیال و منعطف بودن از ویژگیهای اصلی آن است و درعینحال قادر به تولید تجربههای گرم و شورانگیز معنوی در قالب ایجاد تحول در مناسک دین عامه است.</span>http://www.jicr.ir/article_257_ed33d80ab07e61b92ee475d13e485326.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18478320151222The Investigation of Youth Religiosity, with the Emphasis on Self Referential Religiosity (Using Grounded Theory)مطالعة وضعیت دینورزی جوانان با تأکید بر دینداری خودمرجع
(ارائة یک نظریة زمینهای)9913125910.7508/ijcr.2015.31.004FAآرشحسنپوردانشجوی دکتری جامعهشناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهانثریامعماراستادیار گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهانJournal Article20141107<span style="font-size: 12pt; font-family: 'Times New Roman', serif;">Religiosity has been pluralized and diversified at present era. This study, accepted this presupposition that religiosity as a varied, diverse and instable issue is out of duality of being religiousness or not. By accepting this presupposition we study and interpret one type of religiosity among youth in Isfahan. To achieve the given purpose, by review the previous studies, in interpretive approach, qualitative method framework, Grounded Theory tradition, interview and Simmel theory about religiosity, data is collected. Based on the findings of the study, and with criteria of “self-recognition” we discovered and identified Self referential religiosity. Also, the results of the qualitative data reveal that religiosity of Youth change to: individual, non-compulsory, private, dispositional, and selective, based on self- Intellection, non-accepting heteronomy of religious institution and tend to contingency, hedonistic Phenomena. Finally In this study we also tried to offer, describe and illustrate paradigmatic model of qualitative data in frame of casual, contextual, consequential circumstances about advent and influence this type of religiosity.</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">دینداری در زمانة کنونی متنوع و متکثر شده است. این مطالعه با پذیرفتن این پیشفرض که دینداری بهمثابه امری متنوع و متلون، خارج از دوگانة دیندار یا بیدین بودن افراد است، به شناسایی و تفسیر نوع خاصی از دینداری در بین جوانان شهر اصفهان پرداخته است. بدین منظور، با مرور مطالعات پیشین، در چارچوب روش کیفی، رویکرد تفسیری، سنت نظریة زمینهای و ابزار مصاحبه و در پرتو الهامات نظری زیمل در بحث دینداریهای نوگرا، دادههای تحقیق جمعآوری شد. نتایج یافتههای کیفی تحقیق، بیانگر آن است که میتوان با تأکید بر معیار «خودتشخیصی» فرد دیندار بهنوعی خاص از دینداری تحت عنوان دینداری «خودمرجع» اشاره کرد. نتایج این مطالعه و بررسی یافتههای کیفی همچنین گویای آن است که دینداری جوانان در این سنخ، بدل به امری شخصی، غیرالزامآور، خصوصی، سلیقهای، گزینشی، مبتنی بر تعقل، خرد فردی و همراه با نپذیرفتن دگرسالاری نهادهای دینی شده است و به سمت امری اقتضایی و لذتگرایانه سیر میکند. همچنین در این مطالعه تلاش شده است تا مدل پارادایمیک اخذشده از دادهها در چارچوب نظریة زمینهای در قالب شرایطِ علی، زمینهای، تعاملی و پیامدی، در ارتباط با ظهور و تأثیرات این سنخ دینداری، ترسیم، توصیف و تشریح شود.</span>http://www.jicr.ir/article_259_71578c03763a52990b4f1baa1c40227e.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18478320151222Hidden Learning: The Impact of Religious Cartoons on Religiosity of Female Six-Grade Primary Studentsیادگیری پنهان: تأثیرکارتونهای مذهبی در دینداری دانشآموزان دختر پایة ششم ابتدایی13315526110.7508/ijcr.2015.31.005FAسیروساسدیاناستادیار رشتة برنامهریزی درسی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجانمرضیهمقدمکارشناس ارشد آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیهJournal Article20150707<span style="font-size: 12.0pt;">The purpose of this research is to study the impact of religious cartoons on religiosity of female six-grade students. This study is a quasi-experimental with pre-test, post-test and control group. The statistical population was primary school's sixth grade female students of Miyandoab city who were studying in non-public schools. By random sampling, a class of 15 people as experimental group and a class of 15 people as a control group were selected. Before performing any intervention, religiosity questionnaire was used in both groups. Then, after two weeks in experimental group, interventions (religious cartoons) were performed during 11 weeks andin the other class (control group) no intervention was done. Finally, after three months religiosity questionnaire was used again in both groups and the results were analyzed using MANCOVA. The results showed that religious cartoons could have significant impact on religiosity of students in experimental group.</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA"> </span> <br /> <br /><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">این تحقیق با هدف بررسی تأثیر</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">مشاهدة کارتونهای مذهبی در دینداری دانشآموزان دختر پایة ششم ابتدایی صورت گرفته است. روش مورد استفاده شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعة آماری شامل دانشآموزان دختر پایة ششم ابتدایی است که در مدارس غیردولتی شهر میاندوآب در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل هستند. با روش نمونهگیری تصادفی پانزده نفر برای گروه آزمایش و پانزده نفر هم برای گروه کنترل انتخاب شدند. قبل از انجام هرگونه مداخلهای، سنجش دینداری در هر دو گروه از طریق پرسشنامه انجام شد. پس از گذشت دو هفته، در گروه آزمایش مداخلات لازم (پخش کارتونهای مذهبی) در طی یازده هفته صورت گرفت و در کلاس دیگر (گروه گواه) هیچگونه مداخلهای صورت نگرفت. در نهایت، پس از گذشت سه ماه مجدداً از طریق پرسشنامة سنجش دینداری در هر دو گروه انجام شد و نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصله حاکی از آن است که کارتونهای مذهبی توانستهاند تغییرات معناداری را در دینداری دانشآموزان گروه آزمایش ایجاد کنند.</span>http://www.jicr.ir/article_261_85656e63375e75acb405f32232fdbb02.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18478320151222Relationship between Critical Thinking and Adherence to Religious Reference Groups in M.A. Students of Tehran’s Universitiesبررسی رابطه تفکر انتقادی و میزان و زمینه تبعیت از گروههای مرجع دینی در بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای تهران15718726310.7508/ijcr.2015.31.006FAفاطمهعموعبداللهیکارشناسی ارشد پژوهش، دانشگاه الزهراخدیجهسفیریاستاد جامعهشناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه الزهراJournal Article20140429<span style="font-size: 12.0pt;">Presence of Clergymen in religion, social and political life had been legitimized with Islamic theoretical base and historical necessity in Iran’s society. Surveys have shown that clergymen’s prestige has been changed (Particularly among the youth) after the Islamic Revolution. Regarding the extension of critical approach and critical thinking in education system, the purpose of this research is to investigate the relation between students' critical thinking and adherence to clergymen. The statistical population included all MA students of state universities in Tehran . Three hundred seventy (370) students were selected through Kuokran's formula and PPS sampling. The results have shown that there is not a significant relation between critical thinking and adherence to clergymen. But adherence to clergymen is shown to have a negative relation with inquisitiveness and open-mindedness subscales. There is a positive relation between truth-seeking and adherence. Also there is a positive relation between critical thinking and going to non-clergy specialists of religion.</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">حضور روحانیت در عرصههای مختلف زندگی دینی، اجتماعی و اقتصادی جامعة ایران هم با مبانی نظری اسلامی (با تکیه بر امامت و ولایت) مشروعیت یافته و هم بر بستری از ضرورت تاریخی توجیه شده است. بررسیها نشان میدهد که منزلت روحانیون پس از انقلاب اسلامی بهخصوص در بین جوانان دچار تغییراتی شده است. با توجه به قوت گرفتن رویکردهای نقادانه در نظام آموزشی کشور و گسترش تفکر انتقادی، در این مقاله بر آنیم که با روش کمّی پیمایش به بررسی رابطة تفکر انتقادی و میزان تبعیت از روحانیت در بین دانشجویان بپردازیم. جامعة آماری این پژوهش را دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی تهران در سه دانشگاه الزهرا، دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه شهیدبهشتی تشکیل میدهد. نمونة آماری نیز با استفاده از فرمول کوکران و با نمونهگیری متناسب با حجم 370 نفر انتخاب شدند. نتایج حاکی از آن است که بین تفکر انتقادی و میزان تبعیت از روحانیت رابطة معناداری وجود ندارد. اما خردهمقیاسهای کنجکاوی و ذهن باز رابطهای منفی با تبعیت از روحانیت دارد و حقیقتجویی رابطة مثبتی با تبعیت از روحانیت دارد. همچنین بر اساس نتایج کسبشده بین تفکر انتقادی و مراجعة دانشجویان به متخصصان دینی غیرروحانی رابطة مثبتی وجود دارد.</span>http://www.jicr.ir/article_263_b34f535661fe2a119019084cfb377d6d.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18478320151222Reviewing the Effect of Religion, Materialism and Demographic Features of the Consumer on Mental Involvement in Fashion Clothing (Case Study: Yazd)بررسی اثر مذهب، مادیگرایی و ویژگیهای جمعیتشناختی مصرفکننده بر درگیری ذهنی با پوشاک مد (مورد مطالعه: شهر یزد)18921326410.7508/ijcr.2015.31.007FAسید مهدیالحسینی المدرسیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة اقتصاد، مدیریت، حسابداری، دانشگاه یزدفاطمهمحمدیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزدهوشمندباقری قرهبلاغکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزدمصطفیکشاورز مولاییکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزدJournal Article20150524<span style="font-size: 12.0pt; line-height: 115%;">Among the factors that are necessary to facilitate the consumer’s daily life with high mental involvement, fashion clothing is an important and significant factor for many consumers. According to the importance of the subject, this research reviewed the effect of religion, materialism and demographic features of the consumer on mental involvement in fashion clothing among citizens of Yazd. Confirmatory factor analysis method has been applied in analytical statistics of this research to determine the role and position of each one of the research elements by using Amos software. Correlation test has been used in order to review the relations between fashion clothing involvement and its dimensions, and linear regression test in order to determine the effect manner of involvement in fashion clothing and mental knowledge on confidence in fashion decision making. The statistical population includes all the individuals above 20 years old in Yazd City; the sample size was calculated 99 individuals by using Cochran formula. The research results showed that religion and materialism have significant effect on mental involvement in fashion clothing and involvement has a positive and significant effect on fashion decision making confidence. Furthermore, mental involvements in fashion clothing and mental knowledge have a positive and significant effect on fashion decision making confidence and it was specified in the reviewing of the relation between demographic factors (sex, age,…) and the studied variables that the correlation between them was not significant even in the confidence level of 95 percent.</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">در میان عواملی که بهمنظور تسهیل زندگی روزمرة مصرفکننده با درگیری ذهنی بالا لازم است، پوشاک مد عاملی مهم و قابلتوجه برای بسیاری از مصرفکنندگان است و در سالهای اخیر توجه مصرفکنندگان به این حوزه بیشتر شده است. با توجه به ضرورت موضوع، این پژوهش بررسی اثر مذهب، مادیگرایی و ویژگیهای جمعیتشناختی مصرفکننده بر درگیری ذهنی با پوشاک مد را در بین شهروندان یزدی مورد بررسی قرار داده است. روش تحقیق حاضر بهصورت پیمایشی و از بُعد هدف، توصیفی است. در آمار تحلیلی این پژوهش برای تعیین نقش و جایگاه هریک از مؤلفههای پژوهش، با استفاده از نرم افزار </span><span style="font-size: 13pt; font-family: Cambria, serif;">Amos</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">، روش تحلیل عاملی تأییدی به کار گرفته شده است. همچنین بهمنظور بررسی روابط بین درگیری پوشاک مد با ابعاد آن از آزمون همبستگی، و برای تعیین نحوة تأثیر درگیری با پوشاک مد و دانش ذهنی بر اطمینان در تصمیمگیری مد، از آزمون رگرسیون خطی استفاده شده است. جامعة</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">آماری</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">پژوهش</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">شامل</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">کلیة</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">افراد</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">بالای</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">بیست</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">سال</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">در</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">سطح</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">شهر</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">یزد است.</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">حجم</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">نمونه</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">با</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">استفاده</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">از</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">فرمول</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">کوکران</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">99</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">نفر</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">محاسبه</span><span style="font-size: 13pt; font-family: 'B Mitra';" lang="FA">شد. نتایج تحقیق نشان داد که مذهب و مادیگرایی بر درگیری ذهنی با پوشاک مد تأثیر معنیداری دارند و درگیری بر اطمینان تصمیمگیری مد تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین درگیری ذهنی با پوشاک مد و دانش ذهنی تأثیر مثبت و معنیداری بر اطمینان تصمیمگیری مد دارد. در بررسی ارتباط عوامل جمعیتشناختی (جنسیت، سن، تحصیلات و درآمد) با متغیرهای مورد مطالعه مشخص شد که همبستگی بین آنها حتی در سطح اطمینان 95 درصد هم معنیدار نبود.</span>http://www.jicr.ir/article_264_98b22afb153f0cd1a9fc74182ee76fdb.pdf