پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-184715220220622An analysis of relationship beween the Institution of power and the institution of museum in Iranتحلیل رابطه میان نهاد قدرت و نهاد موزه در ایران: موردهای مطالعه،موزههای «ایران باستان»، «دوران اسلامی» و «انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»13846610.22035/jicr.2022.2754.3143FAاعظمراودراداستاد ارتباطات، گروه ارتباطات، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000000276340816سید میلادموسوی حق شناسدانشجوی دکترای ارتباطات، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-0344-7268Journal Article20220125With a comparative discourse analysis of three important museums, this article tries to show the relationship between the institution of power and the institution of museum in Iran. The research question is whether or not Iranian museums on different historical topics and periods receive equal attention from the power institution, today. The method of discourse analysis is based on Foucault’s concept of power as well as a description of Gillian Rose on this theory. This research is about power apparatuses and institutional technologies in three important museums i.e., The Museum of Ancient Iran, The Islamic Museum, and The National Museum of the Islamic Revolution and Holy Defense Museum. For that matter, a second type of the discourse analysis has been used that focuses more on institutions, their related procedures, and how content is produced. Findings from field surveys of museums indicate significant differences in the apparatus and institutional technologies being used there. The results show that The National Museum of the Islamic Revolution and Holy Defense Museum articulates the discourse of its trustees such as anti-arrogance, resistance, and progress in comparison with others that are equipped with the most diverse, advanced, and attractive designs, space, displaying technologies, and facilities. The Islamic Museum, by the way has its own importance for authorities because of its post-Islamic Iran cultural manifestations compared to The Museum of Ancient Iran.چه رابطهای میان نهاد قدرت و نهاد موزه وجود دارد؟ آیا در ایرانِ امروز، موزههایی با تمرکز بر موضوعات و دورانهای مختلف تاریخی، از نظر مواد و مصالح، نحوه تنظیم و مراقبت از آنها و رابطه با مخاطبان، به یک اندازه مورد توجه نهاد قدرت قرار گرفتهاند؟ برای پاسخ به این سؤال از نظریه و روش تحلیل گفتمان با تأکید بر نظریه فوکو و نیز شرح ژیلیان رز بر این نظریه استفاده شده است. این مقاله، مطالعهای درباره آپاراتوسها و تکنولوژیهای نهادی سه موزه «ایران باستان»، «دوران اسلامی» و «انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» با رویکرد تحلیل گفتمانِ نوع دوم است. تحلیل گفتمان نوع دوم بیشتر به نهادها، رویههای مربوط به آنها و نحوه تولید مطالب میپردازد. پس از بازدید میدانی از هر سه موزه، یافتهها حاکی از تفاوتهای قابلتوجه در آپاراتوس و تکنولوژیهای نهادی به کار رفته در آنهاست. نتایج نشان داد موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بهمنظور مفصلبندیِ گفتمانِ مطلوب متولیانِ خود یعنی استکبارستیزی، مقاومت و پیشرفت در مقایسه با دو موزه دیگر به متنوعترین، پیشرفتهترین و جذابترین طرحها، فضاسازیها، تکنولوژیهای نمایش، امکانات و فناوریهای نوین تجهیز شده است. با فاصلهای قابلتوجه موزه دوران اسلامی قرار دارد که علت آن میتواند اهمیت مضاعف تاریخ ایرانِ پس از اسلام و مظاهر فرهنگی آن در مقایسه با ایران باستان برای متولیان و صاحبان قدرت باشد.http://www.jicr.ir/article_466_fae95fe590487668a7ded04c77b5a31f.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-184715220220622Desecularization of Instagram users; providing grounded theoryعرفیزدایی بین کاربران اینستاگرام؛ ارائه یک نظریه مبنایی397146710.22035/jicr.2022.2611.3028FAمحمدحسینسیاح طاهریدکتری جامعهشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0003-2769-8683Journal Article20211208The main view of thinkers, with respect to the impact of cyberspace on religion, is that its continuous use would help lead to “secularization” of individuals and society. However, it seems that this process, under the influence of some interfering factors, has overturned and, in some cases, even strengthened the religious outlook of some users of the virtual space, a process which we call “desecularization”. In this article, the attempt is being made to examine what are the most critical factors that enhance desecularization in social networks, and how desecularized users resist those secularizing effects? This research has been done using a qualitative approach and based on grounded theory as well as the theoretical sampling method. The statistical population was undergraduate students from universities of Tehran who were religious and each of them having about a thousand followers on Instagram. Finally, 27 of them were interviewed through structured questionnaire. MAXQDA20 software was used to encode and analyze the data which were deduced in three stages of sub-and-main concepts. The 10 categories that were selected include: pre-network context of the individual; scientific protective armor; transnational knowledge; activism power of users; religious lifestyle; reminding and meditating about life's priorities for users; maturity in interactions; internal and external care; intellectual patience and to build a social network with indigenous characteristics. All these aforementioned characteristics are gathered under one title called “conscious struggle”.برخلاف برخی نظریهها، شبکههای اجتماعی مجازی منجر به عرفیشدن همه کاربران خود نشدهاند. در این مقاله به دنبال پاسخ به این پرسش هستیم که مهمترین عوامل تقویتکننده عرفیزدایی در شبکههای اجتماعی مجازی، و به صورت موردی اینستاگرام، چیست و کاربران به چه شیوه و تکنیکهایی در مقابل اثرات عرفیکننده شبکههای اجتماعی مقاومت میکنند؟ بر این اساس به روش نظریه مبنایی از دانشجویان کارشناسی دانشگاههای تهران، که مذهبی بوده و در اینستاگرام دارای حدود چندهزارنفر دنبالکننده بودند مصاحبه به عمل آمد. از آنان راجع به سبکها و تکنیکهای مورد استفاده در شبکه پرسش به عمل آمد. نتایج مصاحبه ها وارد نرمافزار Maxqda20 شد و پس از سه مرحله کدگذاری نتایج در ده مقوله گردآوری شدند: این مقولهها عبارتاند از زمینه پیشاشبکهای، ایجاد زره حفاظتی، معرفت فراملی به شبکه، قدرت کنشگری، گزینش سبک زندگی مؤمنانه، یادآوری و مراقبه، بلوغ در تعامل، مراقبت درونی و بیرونی، صبوری فکری و ساخت شبکه بومی. در نهایت، مهمترین یافته تحقیق صورتبندی همه این مقولهها در قالب مقوله محوری «مجاهدت آگاهانه» و تکمیل نظریه مبنایی بود. یافتهها نشان داد که عرفیزدایی در شبکههای اجتماعی مجازی تنها با رعایت این عوامل امکانپذیر خواهد بود.http://www.jicr.ir/article_467_05ee6215e7ca227141271878fcbcdae1.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-184715220220622Studying the challenges of using social media in Iran: An explorative approachواکاوی چالشهای اخلاقی بهکارگیری رسانههای اجتماعی در ایران: رویکردی اکتشافی7310246810.22035/jicr.2022.2979.3319FAموناجامی پوردانشیار مدیریت سیستم، گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی و هنر، دانشگاه حضرت معصومه(س)، قم، ایران0000-0002-9701-653Xعلی نقیامیریاستاد مدیریت دولتی، گروه مدیریت، دانشکدۀ حسابداری و مدیریت پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایرانسحرکمره ایکارشناس ارشد مدیریت سیستم، گروه مدیریت، دانشکدۀ حسابداری و مدیریت پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20220211In recent years, especially with the outbreak of the Coronavirus, social media has become a platform for interactions with user-generated contents among online communities. Despite undeniable advantages of social media in individual and social domains, its applications have also confronted human society with numerous ethical issues. Since these issues have been less focused by researchers, the present study intends to identify and prioritize ethical challenges being posed by social media. As such, a sequential mixed research method has been applied to reach the desired outcome. At first, after reviewing the existing literature on technological ethics in general, and social media ethics in particular, ethical challenges is defined and classified. Thereafter, a survey method is used to assess and localize the challenges identified by experts. The statistical population in both stages is professors and experts of information technology and social media, who were selected by the purposeful (judgmental) sampling method. The results indicate 7 main dimensions and 42 indicators in social media ethics such as: privacy/confidentiality, psychological/social effects, cyber bullying, accuracy (information content), intellectual property, and freedom of expression issues. The findings can provide policymakers in the field of technology with a comprehensive insight into the challenges of using social media and its importance.در سالهای اخیر، بهویژه با پدیدارشدن ویروس کرونا، رسانههای اجتماعی به بستری برای پشتیبانی از تعاملات کاربران و محتوای ایجادشده در شبکههای اجتماعی تبدیل شدهاند و کاربران میتوانند از طریق آنها وضعیت شخصی، اطلاعات، نظرات و پیشنهادات خود را به اشتراک بگذارند. با وجود مزایای انکارنشدنی این رسانهها در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی، استفاده از این برنامههای کاربردی جامعۀ بشری را با مسائل اخلاقی متعددی مواجه کرده است. هدف از این مقاله با روش کاربردی، شناسایی و اولویتبندی چالشهای اخلاقی رسانههای اجتماعی براساس روش تحقیق آمیختۀ متوالی است. در مرحلۀ اول، پس از مرور ادبیات در حوزۀ اخلاق فناوری بهطور عام و اخلاق در حوزۀ رسانههای اجتماعی با استفاده از روش گروه کانونی، چالشهای اخلاقی پالایش و طبقهبندی شدند و در مرحلۀ دوم، با بهرهگیری از روش پیمایش به ارزیابی و بومیسازی چالشهای شناساییشده از سوی خبرگان بیشتری پرداخته شد. جامعۀ آماری در هر دو مرحله، با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند (قضاوتی)، استادان و خبرگان حوزۀ اخلاق فناوری اطلاعات و اخلاق رسانههای اجتماعی بودند. نتایج حاصل از مقاله، 7 بُعد اصلی و 42 شاخص در حوزۀ اخلاق رسانههای اجتماعی را ارائه میکند که در این مقاله بررسی شدهاند. یافتههای بهدستآمده میتواند به سیاستگذاران در حوزۀ فناوری بصیرتی جامع درخصوص چالشهای پیش روی بهکارگیری شبکههای اجتماعی و اهمیت آنها ارائه دهد. این مقاله از لحاظ موضوعی دارای نوآوری بوده و کمتر به آن توجه شده است.http://www.jicr.ir/article_468_eca7816fc93128fb1d822ac37fcf73ba.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-184715220220622Daulatabad neighborhood: A home to be in the worldمحلۀ دولتآباد: خانهای برای بودن در جهان10312546910.22035/jicr.2022.2755.3144FAپروینمحمدیکارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایراننادرامیریاستادیار جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانسیاوشقلی پوراستادیار جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20220206The perception of residents of a neighborhood about their life there may indicate "restlessness" and "tension" or "peacefulness" and "calmness". The starting point of the present study is the lived experience of one of the authors and the exploratory observation of two others in the Daulatabad neighborhood of the city of Kermanshah who found that the general feeling of the residents there is related to "place" and their sense of belonging. As such, the article intends to search as what makes the residents to feel so. While searching for the main question, the accuracy of more or less intuitive statement was also tested. But the emphasis had been to find elements that make life in Daulatabad more or less acceptable to its inhabitants. The theoretical basis is a narrative view and specifically the micro concept of Boje’s narrative. Through interviews, observation and of course data of the lived experience, two important elements in the life of neighborhood residents were highlighted and the two meanings that showed the acceptability of the neighborhood for its residents are: Local mosque and bazaar, symbols of religion and the world. But what has made these two bodies important in creating a sense of belonging to the neighborhood is how they are interwoven in daily life and of course, the placement of dimensions of these symbols in the collective memory. The present article, in fact, describes and analyzes these facts.تلقی ساکنان یک محله از زندگیشان در آنجا ممکن است حکایت از «بیقراری» و تنش و یا «قرار» و آرامش آنان داشته باشد. نقطه عزیمت مطالعه حاضر، تجربه زیسته یکی از نگارندگان و مشاهده اکتشافی دو نگارنده دیگر در محله دولتآباد شهر کرمانشاه است. چنین استنباط شده بود که احساس عمومی ساکنان محله یادشده از سکونت در آنجا، قرین «قرار» و حس تعلق بدانجاست. مقاله حاضر بهدنبال آن است که عوامل ایجاد چنین حسی در ساکنان دولتآباد را واکاوی کند. در ضمن این واکاوی، درستی گزاره کمابیش شهودی گفتهشده نیز محک خورده است اما ثقل کار، یافتن عناصری بوده است که زندگی در دولتآباد را برای ساکنانش کمابیش مقبول کرده است. بنای نظری این مطالعه نگاهی روایتشناسانه، و بهطور مشخص مفهوم خرد روایت بژه، بوده و از مسیر فنون مصاحبه، مشاهده و البته دادههایی مبتنی بر تجربه زیسته، دو عنصر مهم در ساحت زندگی ساکنان محله برجسته شدند و این دو معنای مقبولیت محله برای ساکنانش را هویدا ساختند: مسجد و بازارچه محلی، نمادهایی از دین و دنیا. اما آنچه این دو کالبد را به عناصر مهم ایجاد حس تعلق و مقبولیت محله در نزد ساکنانش بدل کرده است، چگونگی درهمتنیدگی آنها با زندگی روزمره و البته جایگرفتن ابعادی از این نمادها در حافظه جمعی است. مقاله حاضر شرحی از توصیف و تحلیل این واقعیتها است.http://www.jicr.ir/article_469_abbc986a93a6c06d49ca30240a98def4.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-184715220220622A grounded theoretical account of spreading and accepting rumors among the youth in Yazdدوگانهانگاری اعتماد به منابع خبری: کاوشی زمینهمند از فرایند فروکاست شایعهسازی و شایعهپذیری در میان جوانان12715645910.22035/jicr.2022.2961.3304FAسیدحسامقبله زادهدانشجوی دکتری مدیریت رسانه، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایرانسیدعلیرضاافشانیاستاد جامعهشناسی، گروه تعاون و رفاه اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، ایرانحسیناسلامیاستادیار مدیریت رسانه، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایرانJournal Article20220210Today, living in the age of media and information, human beings are exposed to all kinds of seemingly real news and information, the rumored nature of which is hidden from the view. In the face of such unreliable news, people often republish it in virtual and real spaces, which can lead to a significant security, economic and social damage. Therefore, the present study is conducted with the aim of more deeply identifying users' strategies in the face of news and especially rumors in the virtual space and the process of reducing rumor-making and rumor-mongering with a qualitative approach and Strauss and Corbin's field theory method. Based on theoretical and purposive sampling, 24 young Yazdians active in cyberspace, including 12 men and 12 women, participated in the research and their narratives were analyzed. The data collection process was performed simultaneously with their analysis in three stages of open, axial and selective coding. Findings show the central phenomenon of dualism of trust in news sources, whether national, non-national or virtual. News were tracked from credible sources whereas credible and rumor contents were measured accordingly. Eventually, due to the timeliness of rumors and media literacy training, there was high probability of discrediting. The mentioned strategies, such as the temporary reduction of rumor mongers' visits were found to silence rumors.امروزه انسانها با زیستن در عصر رسانهای و اطلاعاتی در معرض انواع اخبار و اطلاعاتِ به ظاهر واقعی قرار گرفتهاند که ماهیت شایعهگونۀ آن از چشمها پنهان مانده است. انسانها اغلب در مواجهه با چنین اخباری بدون اعتباریابی، به بازنشر آنها در دنیای مجازی و واقعی میپردازند که میتواند آسیبهای امنیتی، اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی به همراه داشته باشد. از اینرو مقاله حاضر با هدف شناسایی عمیقتر استراتژیهای کاربران در مواجهه با اخبار و بهویژه شایعات در دنیای مجازی و فرایند فروکاست شایعهسازی و شایعهپذیری با رویکرد کیفی و روش نظریهای زمینهای اشتراوس و کوربین انجام گرفته است. براساس نمونهگیری هدفمند، 24 جوان یزدیِ فعال در فضای مجازی مشتملبر 12 مرد و 12 زن در پژوهش مشارکت داشته و روایتهای آنها مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. فرایند گردآوری دادهها به صورت همزمان با تجزیهوتحلیل آنها در سه مرحلۀ کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام شده است. یافتهها حاکی از پدیدۀ مرکزیِ دوآلیسم اعتماد به منابع خبری اعم از ملّی، غیرملّی و مجازی است که کاربران برمبنای اعتماد قوی، ضعیف یا فقدان آن و سایر شرایط زمینهای و مداخلهگر در مواجهه با اخبار و شایعات، استراتژیهایی اعم از اعتبارسنجی استقرائی منابع خبری، پیگیری اخبار از منابع موثق، بازنشر سنجیدۀ مطالب معتبر و اپوخه شایعات را بهکار میگیرند. درنهایت بهواسطۀ زمانمندی شایعات، آموزش سواد رسانهای، احتمال داغ بیاعتباری و غیره و استراتژیهای نامبرده، پیامدهایی چون فروکاست موقت بازدیدهای شایعهسازان و مسکوتشدگی شایعه مجال بروز خواهد یافت.http://www.jicr.ir/article_459_3726c6d8be52103435362c770f601df4.pdfپژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-184715220220622Sociological analysis of socio-cultural factors affecting social isolation: Case study of Bagh-e Bahadoran cityتحلیل عوامل اجتماعی فرهنگی مؤثر بر انزوای اجتماعی: مورد مطالعه، شهر باغبهادران15718747010.22035/jicr.2022.2873.3230FAعلیرضاقربانیاستادیار علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0001-8718-8816نازمحمداونقاستادیار علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0002-2134-1272عبدالرضاصالحیکارشناس ارشد، جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، بجنورد، ایرانJournal Article20220120Youths are valuable assets of the society who would determine the future of that society. As a matter of fact, identifying different dimensions and factors affecting young people as well as finding solution to their problems are of great importance. The aim of this study, as the title indicates, is to sociologically analyze the effect of socio-cultural factors affective on social isolation with a case study of the city of Bagh-e Bahadoran. The research is descriptive and survey-based; with the statistical population being youths aged 17-25 years from that city. The statistical population included 2000 people, 322 of them were selected by the proportional sampling method. The theoretic framework of this research was based on viewpoints of different thinkers such as Durkheim, Hari Alper, Merton, Simmel, Almond, Paul, Inglehart, Gwen, Giddens, and Marcuse. Findings show that there is a direct relationship between religiosity, social participation and social isolation but they are not meaningful and thus the hypothesis is rejected. With respect to socio-economic base and social isolation, there is an inverse and meaningful relationship. A direct and significant relationship is also shown between social media viewing and social isolation. Also, there is a significant relationship between socio-economic base and the ratio of social media viewing with social isolation. The regression analysis results show that two independent and dependent variables are attached to a good model and are able to explain social isolation. Similarly, they found to provide a suitable fit in the modeling of media structural equations and socio-economic base. As a result, socio-cultural factors explain social isolation.جوانان سرمایههای ارزشمند جامعه بوده و آینده آن جامعه را رقم خواهند زد. شناخت ابعاد و عوامل مختلف مؤثر بر جوانان امری ضروری و چارهجویی و حل مشکل آنان از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این مقاله تحلیل جامعهشناختی عوامل اجتماعی فرهنگی مؤثر بر انزوای اجتماعی با مطالعه موردی شهر باغبهادران بوده است. روش تحقیق توصیفی و پیمایشی است و جامعه آماری، جوانان 17 تا 25 سال باغبهادران است. این جامعه آماری شامل 2000 نفر است که 322 نفر به روش نمونهگیری سهمیهای متناسب انتخاب گردیدند. چارچوب نظری این پژوهش با استفاده از اندیشمندان مختلف چون دورکیم، هاری آلپر، مرتن، زیمل، آلموند، پاول، اینگلهارت، گوئن، گیدنز و مارکوزه است. یافتهها نشان داد بین دینداری، مشارکت اجتماعی و انزوای اجتماعی رابطه مستقیم وجود دارد ولی معنادار نیست. بین پایگاه اجتماعی اقتصادی و انزوای اجتماعی رابطه معکوس و معناداری وجود دارد. بین میزان تماشای رسانههای جمعی و انزوای اجتماعی رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. همچنین بین پایگاه اجتماعی اقتصادی و میزان تماشای رسانههای جمعی با انزوای اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد دو متغیر مستقل و یک متغیر وابسته مدل خوبی بوده و قادر هستند انزوای اجتماعی را تبیین کنند. همچنین در مدلیابی معادلات ساختاری رسانه و پایگاه اقتصادیـاجتماعی توانسته بودند برازش مناسبی ارائه نمایند. در نتیجه، عوامل اجتماعی فرهنگی تبیینکننده انزوای اجتماعی است.http://www.jicr.ir/article_470_9ace4eb11657d3aea7f1a12fa57b7ef2.pdf