پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18478120150621Investigating the Effect of Cultural Values on National Identity; (Case Study of Kerman’s Citizens)بررسی تأثیر ارزشهای فرهنگی بر هویت ملی نمونه مورد مطالعه: شهروندان شهر کرمان122198FAحمیدنساجاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانراضیهمهرابی کوشکیدانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانمحمودرضارهبرقاضیاستادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهانمهدیهپوررنجبرکارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه اصفهانJournal Article20140825<span>National identity is the most comprehensive and important level of identity in all social systems, which is influential in all domains of culture, society and politics. Considering the significance of national identity as the most component of social order and integrity, the present study investigates the indices of national identity. Accordingly, the effect of cultural values on citizens’ attitudes towards national identity is to be studied. The present study is a survey research and the required data were collected via a researcher-made questionnaire. The population included the youth aged 16 to 40 years old in Kerman City, among whom 270 participants were selected as the sample size. The results of the research indicate that the degree of values of pluralism, patriarchy, power distance and avoidance of uncertainty are at relatively high levels. Furthermore, citizens’ national identity is at the moderate level. In addition, the findings indicate that the effect of variables of pluralism and power distance has significant effects on citizens’ national identity, and the coefficient and direction of the effect of this two variables on national identity is positive. In other words, participants who enjoy pluralist cultural values have more degree of national identity than those who have individualist characteristics and the first group are more likely to be located at higher classes of national identity than the second group. Also, the results indicate that participants who have cultural values with high power distance have more degree of national identity than those who have cultural characteristics with low degree of power distance. The findings indicate that variables of risk-taking and patriarchy have no significant effect on the degree of citizens’ national identity. </span><span>ﻫﻮﻳﺖ ﻣﻠﻲ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﺗﺮﻳﻦ ﻭ ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ ﺳﻄﺢ ﻫﻮﻳﺖ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﻧﻈﺎﻡﻫﺎﻯ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﻛﻠیة ﺣﻮﺯﻩﻫﺎﻯ ﻓﺮﻫﻨﮓ، ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ و ﺳﻴﺎﺳﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮﮔﺬﺍﺭ ﺍﺳﺖ. ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻋﻠﻢ ﺑﻪ ﺍﻫﻤﻴﺖ ﻫﻮﻳﺖ ﻣﻠﻲ ﺑﻪﻋﻨﻮﺍﻥ ﻣﻬﻢﺗﺮﻳﻦ مؤلفة ﻧﻈﻢ ﻭ ﺍﻧﺴﺠﺎﻡ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﺑﻪ ﺑﺮﺭﺳﻰ ﻣﻌﺮﻑﻫﺎﻯ ﻫﻮﻳﺖ ﻣﻠﻲ ﭘﺮﺩﺍﺧﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺭﺍﺳﺘﺎ، ﺗﺄﺛﻴﺮ ارزشهای فرهنگی ﺑﺮ ﻧﮕﺮﺵ شهروندان ﺑﻪ ﻫﻮﻳﺖ ﻣﻠﻲ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ. ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺍﺯ ﻧﻮﻉ ﭘﻴﻤﺎﻳﺸﻰ ﻭ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻴﺎﺯ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ پرسشنامة ﻣﺤﻘﻖﺳﺎﺧﺘﻪ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﻱ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﺟﺎمعة ﺁﻣﺎﺭﻱ ﺟﻮﺍﻧﺎﻥ 16 ﺗﺎ 40 ﺳﺎﻝ شهر کرمان هستند ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺗﻌﺪﺍﺩ 270 ﻧﻔﺮ ﺑﻪﻋﻨﻮﺍﻥ ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻭ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺮﺭﺳﻰ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺣﺎﻛﻲ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ میزان ارزشهای جمعگرایی، پدرسالاری، فاصلة قدرت و اجتناب از عدم اطمینان در حد نسبتاً بالایی قرار دارد. از سوی دیگر، هویت ملی شهروندان نیز بالاتر از حد متوسط است. همچنین یافتهها نشان میدهد که تأثیر متغیرهای جمعگرایی و فاصلة قدرت بر میزان هویت ملی شهروندان معنیدار است و ضریب و جهت تأثیر این دو متغیر بر هویت ملی مثبت است. بهعبارت دیگر، افرادی که دارای ارزشهای فرهنگی جمعگرایانه هستند، نسبت به کسانی که ویژگیهای فردگرایانه دارند، از میزان هویت ملی بیشتری برخوردارند و احتمال بیشتری وجود دارد که در طبقات بالاتر هویت ملی قرار بگیرند. همچنین نتایج نشان میدهد که افرادی که دارای ارزشهای فرهنگی با میزان فاصلة قدرت زیاد هستند، نسبت به کسانی که ویژگیهای فرهنگی با میزان فاصلة قدرت کم دارند، از میزان هویت ملی بیشتری برخوردارند. یافتهها نشان میدهد که متغیرهای ریسکپذیری و پدرسالاری تأثیری بر میزان هویت ملی شهروندان ندارد.</span>پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18478120150621The Study of the Relationship between Cultural Globalization Process and Religious Identity in Iran;
(Case study: Lur Ethnic Groups of Noorabad e Mamasani City and Arabs of Kangan City and Environs)بررسی رابطة فرایند جهانیشدن فرهنگی و هویت مذهبی در ایران (مطالعة موردی گروههای قومی لُر شهر نورآباد ممسنی و عربشهر کنگان و توابع)2345199FAبیژنخواجهنوریاستادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه شیرازمانداناکریمیکارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه شیرازسعادخجستهدانشجوی کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه شهید باهنرکرمانJournal Article20140518One of the Iran’s religious society’s concerns is preservation and promotion of religious identity. In the past few decades, globalization has affected various aspects of Iranian’s individual and social life. This study analyzes the effects of cultural globalization on the religious identity of two ethnic groups: Lurs residing in Noor-Abad Mamasani and Arabs living in the Kangan and environs. First of all, we reviewed the literature of this topic and then chose a theoretical framework based on the Giddens' ideas. The sample of research is 770 residents of 15 to 64 ages, living in the two above- mentioned towns that were selected by multistage random sampling. Using exploratory factor analysis technique, 10 life styles in Shiraz were found and named according to variable nature. The findings show a significant difference between Lurs and Arab ethnic group’s religious identity. Also results of the multivariate regression technique show that Religious Lifestyle, Scientific–Educational style, Reflection, Sports style, Awareness of Globalization, Cultural Participation style, and Mobile Style respectively explain 36.3% of the changes of religious identity.<span>حفظ و ارتقای هویت مذهبی از دغدغههای جامعة مذهبی ایران است. فرایند جهانیشدن در چند دهة گذشته ابعاد مختلف حیات فردی و اجتماعی ایرانیان را تحت تأثیر قرار داده است. این مطالعه تأثیر فرایند جهانیشدن فرهنگی را بر هویت مذهبی دو گروه قومی لُر ساکن شهر نورآباد ممسنی و عرب ساکن شهر کنگان و توابع مورد بررسی قرار داده است. در ابتدا تحقیقات پیشین مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از چارچوب نظری مبتنی بر نظریة گیدنز شش فرضیه مطرح شد. نمونة مورد مطالعه 770 نفر از اهالی 15 تا 64 سالة ساکن این دو شهر بودند که به شیوة نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی، ده سبک زندگی در شهر شیراز یافت شد که بر اساس ماهیت متغیرها نامگذاری شدند. یافتههای تحقیق نشان داد که بین دو گروه قومی لُر و عرب مورد مطالعه، تفاوت معنیداری از حیث هویت مذهبی وجود داشته است. همچنین نتایج حاصل از تکنیک رگرسیون چندمتغیره، نشاندهندة آن است که بهترتیب متغیرهای سبک مذهبی، سبک علمیـآموزشی، بازاندیشی، سبک ورزشی، آگاهی از جهانیشدن، سبک مشارکت فرهنگی، سبک موبایلی بر روی هم 7/36 درصد تغییرات را متغیر هویت مذهبی را تبیین کرده اند.</span>پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18478120150621Developing a Model for Assessing Public Culture Indicators at Universitiesتدوین الگوی ارزیابی شاخصهای فرهنگ عمومی در دانشگاهها4770200FAمیثملطیفیدکترای مدیریت منابع انسانی، استادیار دانشکدة معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)میثمظهوریان ابوترابیدانشجوی دکتری مدیریت رفتار سازمانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140803The present study is aimed to develop a model for assessing public culture at universities and evaluating its indicators at public universities in Mashhad. The research follows an exploratory mixed approach. Research strategies in qualitative and quantitative sections are thematic networks analysis and descriptive- survey method, respectively. In the qualitative section, document analysis and semi-structured interviews with cultural experts are used as research tools. In this section, targeted sampling is carried out. In the quantitative section, a questionnaire which is developed based on the findings of the qualitative section is used as the research tool. Research population of the quantitative section consists of all the students who are admitted to public universities in Mashhad between 2009 and 2012. Sample size was calculated according to Cochran’s formula. Stratified sampling was used to select the sample. The results of the qualitative section led to the identification of 44 basic themes which are referred to as the micro indicators. These themes were clustered into similar groups. Then, 10 organizer themes were identified and recognized as macro indicators. In the next phase, importance factor of each indicator is determined according to the AHP method. The results of the qualitative assessment of indicators at public universities of Mashhad show that the overall cultural index declines during the years the student attends the university. Additionally, the highest correlation exists between national identity and revolutionary identity. The only negative correlations are observed between family and two indicators including social capital and cultural consumption. The results of the present study can be used to assess the state of public culture among university students and also be considered as a basis for assessing cultural planning.<span>این پژوهش با هدف تدوین الگویی برای ارزیابی فرهنگ عمومی در دانشگاهها و ارزیابی شاخصهای مذکور در دانشگاههای دولتی شهر مشهد انجام شد. رویکرد پژوهشی در این تحقیق، روش آمیخته اکتشافی است. راهبرد پژوهش در بخش کیفی، روش تحلیل شبکة مضامین و در بخش کمی روش توصیفیـپیمایشی است. ابزار پژوهش در بخش کیفی تحلیل اسناد و مصاحبة نیمهساختاریافته با خبرگان مسائل فرهنگی است که نمونهگیری در این بخش به روش هدفمند صورت گرفته است. در بخش کمّی نیز از پرسشنامهای مبتنی بر یافتههای بخش کیفی استفاده شده است. جامعة آماری بخش کمّی این پژوهش شامل کلیة دانشجویان ورودی سالهای 88 تا 91 دانشگاههای دولتی شهر مشهد است که با استفاده از فرمول کوکران تعداد نمونه برآورد و از روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم، نمونة آماری انتخاب شد. نتایج بخش کیفی تحقیق موجب شناسایی 44 مضمون پایه بهعنوان شاخصهای خرد پژوهش گردید که پس از خوشهبندی این مضامین در گروههای مشابه، ده مضمون سازماندهنده شناسایی و بهعنوان شاخصهای کلان پژوهش انتخاب شدند. سپس از طریق روش تحلیل سلسلهمراتبی ضریب اهمیت هریک از شاخصها نیز مشخص شد. نتایج ارزیابی کمّی شاخصها در دانشگاههای دولتی شهر مشهد نشان داد که میزان شاخص فرهنگی کل در طول حضور دانشجو در دانشگاه رو به کاهش است. همچنین بیشترین میزان همبستگی بین شاخصهای هویت ملی و انقلابی وجود دارد و تنها همبستگیهای منفی تحقیق نیز بین شاخص خانواده با شاخص سرمایة اجتماعی و مصرف فرهنگی است. نتایج پژوهش حاضر میتواند برای ارزیابی وضعیت فرهنگ عمومی دانشجویان و جهتدهی به سیاستهای فرهنگی در دانشگاهها توسط سیاستگذاران و مدیران فرهنگی حوزة آموزش عالی مورد استفاده و مبنای ارزیابی برنامهریزیهای فرهنگی قرار گیرد.</span>پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18478120150621Resistant Ideology and Active Audience Concept:
a Review of Reception Studies in Iranian Universitiesایدئولوژی مقاومت و مخاطب فعال: نگاهی به مطالعات خوانش در ایران719520110.7508/ijcr.2015.29.004FAعباسکاظمیپژوهشگر مطالعات فرهنگی در پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعیمحبوبهحاجمحمدحسینیکارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه، دانشگاه تهرانJournal Article20141223In this article, we studied student dissertations in cultural studies departments and articles of two important journals (Iranian Journal of Cultural Research and Quarterly Journal of Iranian Association for Cultural Studies & Communication). Our main questions are how the condition of reception possibility is assumed in Iranian cultural studies? How we can classify our audiences? In particular, how and who is the audience in Iran? This analysis shows that most of the Iranian cultural studies oriented to urban middle class of Tehran, instead of lower middle class or labor class. The result demonstrates that, most of scholars consider audience as an active subject that resists against text massages. Hence, they overlook the role of ideology and power in construction of subject and audience. As if, a type of optimistic cultural studies was adapted in an authoritarian political context. This approach on resistance is called resistance ideology by the authors; a situation in which we believe resistance is a sort of relieving and appeasing drug for critical cultural scholars. <span style="font-size: 12.0pt;" lang="AR-SA">مقالة حاضر مطالعهای است بر روی تحقیقات انجامشده در دپارتمانهای مطالعات فرهنگی در ایران (پایاننامهها و تحقیقات پژوهشگران) و مقالات دو مجلة علمیـ پژوهشی در حوزة مطالعات فرهنگی (تحقیقات فرهنگی و مطالعات فرهنگی و ارتباطات). پرسشهای اصلیای که مقاله حول آنها سامان گرفته است عبارتاند از اینکه مطالعات فرهنگی در ایران چگونه شرایط و امکان خوانش را به تصویر کشیده است؟ آیا میتوان گونهشناسیای از انواع قرائتکنندگان از متن در ایران به دست داد؟ بهطور خاص این پرسش برای ما اهمیت دارد که چه درکی از مخاطب در مطالعات فرهنگی ایرانی وجود دارد؟ و در نهایت هدف فهم محدودیتهای تحقیقات مبتنی بر خوانش در ایران است. </span> <br /> <br /><span style="font-size: 12.0pt;" lang="AR-SA">نتایج نشان داده است که مطالعات فرهنگی در آموزش عالی ایران، بیشتر تمایل داشته است از نوعی مخاطب فعال که مستمراً مقاومت میکند سخن بگوید و کمتر به عنصر ایدئولوژی و نقش قدرت در برساختن مخاطب اشاره داشته است. درعینحال، مخاطبی که مطالعات فرهنگی آموزش عالی ایران از آن پرده برداشته است، سوژة طبقة متوسط تهرانی است که عمدتاً دارای سرمایة فرهنگی بالاست. شکل دیگری از مخاطب که اخیراً تحقیقات از آن یاد کردهاند نه حول مقاومت، بلکه بیشتر حول لذت معنا میشود. مخاطب لذتطلب اساساً از الگوی هال خارج میشود و الگوی متفاوتی از مواجهه با متن را ابداع میکند. </span>پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18478120150621Death of the Self and Dying of the Other: A Narration of Two Secular / Religious Cultures
(Inquiry in “Social Theory, Nahj-al-Belaghe and Masnavi-I Ma'navi”)«مرگ خود و مردن دیگری»: روایت دو فرهنگ عرفی/ عقیدتی-معنوی
(کاوشی در نظریة اجتماعی، نهجالبلاغه، مثنوی معنوی)97129202FAسیدمحمودنجاتی حسینیپژوهشگر جامعهشناسی در پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20150205What does “death” mean? How death is even understood? How do we face with the death of the self and dying of the other in the moment of sealed and inevitable fate? These are existential questions which are as old as humanity life. In this sense and in other words, in order to have a meaningful life, we need a meaningful and of course right confrontation with death of the self and dying of the other. In this respect, this is culture that provides the epistemic and existential structures for developing a meaningful life in the world, so I, You and S/He will be able to face with such a social and cultural existential event. It is obvious that the power supply of this development is indeed the cultural narratives of death and dying, and science, religion and mysticism are their representatives. Science is the representative of the secular culture, and religion is the representative of the religious culture and mysticism is also the representative of the spiritual culture. Using specific questions, the article seeks to explore this narrative through three texts (scientific, religious, and literary one): A) What cultural signs and social works have been used in the secular text of social theory of death to describe “death of the self and dying of the other”? B) What religious signs and the epistemic and existential works have been used in the religious text of Nahj al-Balagha to describe “death of the self and dying of the other”? <span>C) What epistemic signs and the conscience - existential works have been used in the literary text of Masnavi-I Ma'navi to describe “death of the self and dying of the other”? </span><span>چه معنایی برای مرگ میتوان تصور کرد؟ مردن را چگونه باید فهمید؟ با مرگ خود و مردن دیگری در لحظة سرنوشت محتوم و مختوم چگونه مواجه میشویم؟ اینها سؤالاتی وجودی هستند به قدمت تاریخ زیستن بشریت. به این معنا و بهعبارتی دیگر، ما برای زیستنی معنامند، خود نیازمند مواجههای معنامند و البته درست با مرگ خود و مردن دیگری هستیم. از این حیث فرهنگ است که ساختارهای معرفتی وجودی برای تکوین زیستجهانی معنامند از این دست را فراهم میسازد، تا من ـ تو ـ او بهتر بتوانیم با چنین رخداد وجودی، فرهنگی و اجتماعی مواجه شویم. آشکار است که منبع تغذیه این تکوین همانا روایتهای فرهنگی از مرگ و مردن است که علم و دین و عرفان ممثل آناند؛ علم ممثلی است برای فرهنگ عرفی و دین نیز ممثلی است برای فرهنگ شرعی و عرفان نیز ممثلی است برای فرهنگ معنوی. ازاینرو، این مقاله با طرح چند پرسش مشخص در پی کاویدن چنین روایتی از طریق سه سرمتن (علمی ـ دینی ـ ادبی) است: الف) مرگ و مردن خود/ دیگری در متن عرفی نظریة اجتماعی مرگ با چه نشانههای فرهنگی و آثار اجتماعی وصف شده است؟ ب) مرگ و مردن خود/ دیگری در متن شرعی نهجالبلاغه با چه نشانههای عقیدتی و آثار معرفتیـ وجودی وصف شده است؟ ج) مرگ و مردن خود/ دیگری در متن ادبی مثنوی معنوی با چه نشانههای معرفتی و آثار عقیدتیـ وجودی وصف شده است؟</span>پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18478120150621The Way of Representation of Ideology in Local and International Newspapers about Iran’s Nuclear Programنحوة بازنمایی ایدئولوژی در روزنامههای داخلی و خارجی درباره برنامه هستهای ایران131149203FAگیتیتاکیاستادیار گروه زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه سیستان و بلوچستانمریمنخعیکارشناس ارشد زبانشناسی همگانیJournal Article20140825Ideology is a meaningful structure that involves in production, reproduction and changing unequal power relations. By means of meaning, ideology connects to discourse and language which is the device of meaning production. Ideologies are generated and transformed in actual discursive events. Press headlines are also discursive events. Based on critical discourse analysis and by using Van Leeuwen's theoretical framework (1996) and socio-semantic features of the framework like exclusion, inclusion, appraisement, association and differentiation, this study will try to analyze the way of representation of ideologies about Iran's nuclear program in a selection of national and international newspapers’ headlines during 2011-2012. By determining and comparing the frequency of the socio-semantic features during 2011- 2012, this question will be answered that how ideology is represented in national and international newspapers about Iran's nuclear program by using socio-semantic features during 2011- 2012, and whether the way of representation and the amount of these features are the same in both groups? To do this 242 headlines of two national newspapers, Keyhan and Iran, and two foreign newspapers, The Washington post and The Guardian were selected. Then the headlines were analyzed by using an analytical–descriptive method. The findings showed that both local and international newspapers use the same kind of features to reflect the news, but the amount of the features, especially in using of exclusion, and the way they are used, is different according to the newspaper's policy. In fact by utilizing specific features, the newspapers actually show the ideology they advocate. Actually having different ideologies have led to use the features in different ways.<span>ایدئولوژیها ساختهایی معنایی هستند که در تولید، بازنمایی و تغییر روابط نابرابر قدرت نقش دارند و بهواسطة معنا با گفتمان و زبان که ابزار تولید معناست، پیوند میخورند. ایدئولوژیها در قالب رخدادهای گفتمانی، تولید میشوند و انتقال مییابند. عناوین خبری مطبوعات نمونههای این رخدادهای گفتمانی هستند. در این پژوهش در چارچوب تحلیل گفتمان انتقادی و با بهرهگیری از مؤلفههای جامعهشناختیـ معنایی الگوی تحلیلی ون لیوون (1996) همچون «حذف، اظهار، پیوند زدن، ارزشدهی و تفکیک کردن»، به بررسی چگونگی بازنمایی ایدئولوژیها دربارة برنامة هستهای ایران در سال 1390 در روزنامههای داخلی و خارجی بهشکل تحلیلی و توصیفی پرداخته شده و بسامد استفاده از این مؤلفهها توسط هر دو گروه از روزنامهها تعیین و مقایسه گردیده است تا به این سؤال پاسخ داده شود که بازنمایی ایدئولوژی در برنامة مذکور با استفاده از کدام مؤلفههای جامعهشناختیـمعنایی صورت میگیرد و آیا نحوة این بازنمایی و بسامد استفاده از مؤلفهها در روزنامههای داخلی و خارجی یکسان است. برای این منظور 242 عنوان از دو روزنامة داخلی ایران و کیهان و دو روزنامة خارجی گاردین و واشنگتنپست دربارة موضوع هستهای ایران مورد بررسی تحلیلی و توصیفی قرار گرفت. نتایج تحلیل حاکی از این است که نوع مؤلفههای بهکاررفته یکسان است و میزان استفاده از مؤلفهها در روزنامههای ذکرشده، بیشتر در مؤلفة حذف، تفاوت میکند، اما نحوة استفاده از این مؤلفهها متفاوت و منطبق بر ایدئولوژی و دیدگاهی است که از آن جانبداری میکنند. در واقع ایدئولوژیهای متفاوت به بهرهگیری متفاوت از مؤلفههای زبانی منجر میشود.</span>پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18478120150621Evaluation of Host Community Attitudes to the Development of Social Pathologies Caused by the Development of Tourism in the City of Hamedanسنجش نگرش جامعه میزبان به گسترش آسیبهای اجتماعی ناشی از توسعه گردشگری در شهر همدان151184204FAشهلاکاظمیپور ثابتدانشیار دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانحسینرضاییدانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیحدیثهرمضانیفرکارشناس ارشد جامعهشناسی و پژوهشگر مرکز مطالعات کاربردی اصفهانJournal Article20140825The subject of the present article is to evaluate the host community attitudes about expanding social pathologies caused by the development of tourism in the city of Hamedan. The survey method (descriptive–analytical) was used in this study and researcher made questionnaire in the form of Likert was used. For this purpose, the entire population was divided into two different groups, including local residents, and shopkeepers who depend on tourism activities. The theoretical framework used in this paper is the Travis Hirschi's social control theory. Also, in this study, stratified random sampling method was used with a combination of male and female, between the ages of 18 and higher, and accordingly, the statistical sample selected on the basis of the Cochran formula is estimated 400 persons. To assess the reliability of research tools, as well as Cronbach's alpha is used, which its coefficient is 0.83. Information collected through questionnaires, after encoding, using the statistical software SPSS, have been analyzed. The results of this study show that tourism in the city of Hamedan partly is developed. The results indicate that, there is a significant relationship between tourism development and the attitudes of respondents to increase social pathologies. With regard to significant level achieved (Sig = 0.000), and with 95 confidence level, it can be said that this relationship is significant. The intensity of the relationship between the two variables is equal to 0.20. The results show that citizens in Hamedan about the negative impacts, and rating of developed social pathologies, have considered the distribution of Anti-cultural items with the average of 3.33 of 5 as a factor of social pathologies with the highest rank, and the spread of gambling with the average of 2.04 of 5 as a factor of social pathologies with the lowest rank.<span lang="AR-SA">موضوع مقالة حاضر، سنجش نگرش جامعة میزبان در مورد گسترش آسیبهای اجتماعی ناشی از توسعة گردشگری در شهرستان همدان است. روش پژوهش در این تحقیق، پیمایشی و از نوع توصیفیـتحلیلی بوده و برای جمعآوری دادههای مورد نیاز از پرسشنامه محققساخته در قالب طیف لیکرت استفاده شده است. بدین منظور کل جامعة آماری به دو گروه متفاوت شامل ساکنان محلی، و کسبهای که به فعالیتهای گردشگری وابستهاند، تقسیم شد. چارچوب نظری استفادهشده در این مقاله، نظریة کنترل اجتماعی تراویس هیرشی است. همچنین در این تحقیق از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده با ترکیبی از افراد زن و مرد در طیف سنی 18 سال و بالاتر استفاده شده و بر این اساس نمونة آماری موردمطالعه بر اساس فرمول کوکران 400 نفر برآورد گردیده است. برای سنجش پایایی ابزار پژوهش نیز از آلفای کرونباخ استفاده شده است که میزان ضریب آن (83/.) است. اطلاعات جمعآوریشده از طریق پرسشنامه بعد از کدگذاری با استفاده از نرمافزار آماری </span><span>SPSS</span><span lang="AR-SA"> مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که</span><span lang="AR-SA"> گردشگری در شهر همدان تا حدودی توسعه یافته است. همچنین نتایج تحقیق نشاندهندة این نکته است که بین توسعة گردشگری و نگرش پاسخگویان به افزایش آسیبهای اجتماعی رابطة معنیداری وجود دارد. سطح معنیداری بهدستآمده برابر با (</span><span>Sig = 0/000</span><span lang="AR-SA">) و با 95 درصد اطمینان میتوان بیان داشت که این رابطه معنیدار است. شدت رابطة بین دو متغیر برابر با 20/0 است. نتایج نشان میدهد که شهروندان همدانی در خصوص تأثیرات منفی و رتبهبندی آسیبهای اجتماعی گسترشیافته، توزیع اقلام ضدفرهنگی را با میانگین (33/3 از 5) بالاترین و رواج قماربازی را با میانگین (04/2 از 5) پایینترین آسیب اجتماعی تلقی کردهاند.</span> <br /> <br /><br />