پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18479220160822Study Overseas: Ethnography about Ambivalence among Iranian Students in Germanyتحصیل در آن سوی مرزها: مردم نگاری تردید دانشجویان ایرانی در آلمان12830510.22035/ijcr.2016.305FAاحمدنادریاستادیار گروه انسانشناسی دانشگاه تهرانرضابیاتدانشجوی دکتری انسانشناسی دانشگاه گوتینگن آلمانJournal Article20161108In this study, immigrant students’ lives in Germany have been investigated and the aim was to understand the subjective meanings of agents with respect to the questions of the study. We can say that a student who moves to another country to continue his education, finds himself in a new culture, (the general culture of country of destination as well as its academic culture.) he experiences the trends of changes starting from the time he decided to leave his own country and lead to his final act of returning or staying in country of destination forever. These changes happen in the lives of students through different phases that it can be said each experience in student’s life is a phase for him to change and every change, stimulates a feeling in him. Therefore, in this study, unlike other studies on this field, research efforts to investigate lived experience of participants. To achieve this goal, observation, participant observation, in-depth interviews and group interviews were used and eventually it became clear that the final act of the participants in this study was associated with a sense of ambivalence. Thus “Ambivalence” was driven to write ethnography. This feeling, regardless of their act, is always with them and its strength depends on the duration of inhabitancy and the success of their coordination with the host society and it reminds some notions in post-colonial theory which are called being on threshold, being in the middle and third space and being linked. During this study, we try to survey paths, each students traverse to study in Germany to answer why this feeling exists.این پژوهش مردمنگارانه، تجربۀ زیستۀ دانشجویان ایرانی از مهاجرت تحصیلیشان به آلمان را مورد بررسی قرار داده و بر آن است که معانی ذهنی کنشگران را با توجه به پرسشهای پژوهش فهم کند. برای رسیدن به این هدف از مشاهده، مشاهدۀ مشارکتی، مصاحبۀ عمیق و مصاحبۀ گروهی بهره گرفته شده است. میتوان گفت دانشجویی که برای ادامۀ تحصیل به کشور دیگری مهاجرت میکند، خود را در فرهنگ جدیدی ـفرهنگ عام و فرهنگ علمی کشور مقصدـ مییابد. او روند تغییراتی را که از زمان برای خروج از کشور آغاز و به کنش نهایی حاصل از انتخاب میان ماندن و بازگشت ختم میشود، تجربه میکند. این تغییرات به شکل مرحلهای در زندگی دانشجویان رخ میدهند که میتوان گفت هر تجربۀ دانشجو در این سفر، مرحلهای از تغییر است و هر تغییر، حسی را درون او برانگیخته یا تقویت میکند. در پایان مشخص شد کنش نهایی مشارکتکنندگان این پژوهش با تردید و دودلی همراه است. از این رو، تردید، اساس این مردمنگاری چندمکانه قرار گرفت. این تردید فارغ از انتخاب دانشجویان، همواره همراهشان بود که میزان آن به مدت اقامت و میزان هماهنگ شدن آنها با جامعۀ میزبان بستگی دارد و یادآور مفاهیمیست که در نظریۀ پسااستعماری از آنها با عناوین آستانگی، بینابینیت، فضای سوم و پیوندخوردگی یاد میشود. با دنبال کردن دانشجویان و پیمودن مسیری که هر دانشجو برای تحصیل در آلمان میپیماید، تلاش شده به چرایی این حس تردید پاسخ داده شود.پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18479220160921Factors Affecting Academic Dishonesty in the Space of Social Science Education (A Case Study of Public Universities in Tehran)عوامل مؤثر بر ناراستیهای دانشگاهی در فضای آموزش علوم اجتماعی (مطالعة موردی دانشگاههای دولتی تهران)294830610.22035/ijcr.2016.306FAمعصومهقاراخانیاستادیار جامعهشناسی دانشکدة علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطباییسید آیتاللهمیرزاییاستادیار جامعهشناسی پژوهشکدة مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگیJournal Article20140903Academic Dishonesty is one of the important issues in the higher education system of Iran, and reducing or preventing it requires identifying the factors which have an impact on it. The present study has analyzed the perceptions and understandings of PhD students in social science fields, who have a wider experience of scientific socialization in the process of education, with the aim of identifying the factors influencing academic dishonesty in the space of social science in Iran. The findings of this research show that the factors influencing academic dishonesty in the space of social science education can be detected at two individual and structural levels. At the structural level, sources and rules, and at the individual level, academic dishonesty among three groups of actors in educational space, i.e. professors, students and managers (heads of departments and faculties), with reference to their individual and personality characteristics, have paved the way for academic dishonesty, or have resulted in its occurrence. In the framework of a combination of actor/structure in explaining social phenomena, the factors influencing academic dishonesty and non-conformity to the norms of the ethics of science in the educational space can be reduced neither to the role of the structure nor that of the actor. Dishonesty in the ethics of science in social science education and the factors affecting them can be explained in the light of a combination of structure and actor.ناراستی دانشگاهی یکی از مسائل مهم در نظام آموزش عالی ایران است و کاهش یا پیشگیری از آن مستلزم شناسایی عوامل مؤثر در بروز آن است. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر بروز ناراستیهای دانشگاهی در فضای علوم اجتماعی ایران، برداشت دانشجویان دورة دکتری این حوزه را که دارای تجربة جامعهپذیری علمی طولانیتری در فرایند آموزش هستند مورد واکاوی قرار داد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، عوامل مؤثر بر ناراستیهای دانشگاهی در فضای آموزش علوم اجتماعی در دو سطح فردی و ساختاری مشهود است. در سطح ساختاری، نظام تخصیص منابع و قواعد تنظیمکننده و در سطح فردی، خصلتهای فردی و شخصیتی کنشگران فضای آموزش (اساتید، دانشجویان و مدیران)، زمینهساز بروز ناراستیهای دانشگاهی است یا وقوع آن را تسهیل میکنند. ازاینرو، در چارچوب دیدگاه تلفیقی کنشگر/ ساختار در تبیین پدیدههای اجتماعی، عوامل مؤثر بر ناراستیهای دانشگاهی و عدم تبعیت از هنجارهای اخلاق علم در فضای آموزش، لزوماً نه قابل تقلیل به نقش ساختار است و نه قابل فروکاستن به نقش کنشگر؛ بلکه ناراستیهای اخلاق علم در آموزش علوم اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در پرتو دیدگاهی تلفیقی از تأثیر متقابل ساختار و عاملیت، قابل تبیین است. <br /> پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18479220160921The Quality of College Life from Viewpoint of Native and Non-Native Students of Tehran’s Public Universitiesکیفیت زندگی دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان بومی و غیر بومی دانشگاههای دولتی شهر تهران497330710.22035/ijcr.2016.307FAرضامهدیاستادیار گروه مطالعات آیندهنگر، پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعیJournal Article20150622The quality of college life means the overall satisfaction of students from the college life as a whole which is affected by different aspects of life based on the theory of generalization. The aim of this study is to evaluate the quality of college life among local and non-local students from non-state universities in Tehran. This study is developmental with respect to the aim and uses survey method for data gathering. The statistical population of the study are undergraduate students and 500 samples are chosen from the universities in the target population randomly and data are gathered using the questionnaire designed by the researcher the validity of the questionnaire has been verified based on the views of 5 experts and using some similar tested questionnaires as a model. The reliability has been estimated using Alpha Cronbach’s index by pre-test of 15 samples about 0.86. To data analyze SPSS software and statistical tests are used. The quality of the college life of students has been evaluated significantly lower than average and the quality of college life of non-local students is significantly higher than the quality of college life of local students. The low quality of college life shows that higher education policies on quality and national resources productivity have had low effectiveness. Dissatisfaction of students, as the key stakeholder of higher education system, from quality of college life could be a starting point to stray away from the higher education missions and philosophies. It is necessary that academic managers and leaders make serious decisions to promote the quality of college life. The higher education without the quality of college life, will be defeating the purpose.کیفیت زندگی دانشگاهی و احساس رضایت کلی دانشجویان کلیاتی از زندگی دانشگاهی هستند که بر اساس نظریۀ تسری، از بخشهای گوناگون تأثیر میپذیرند. این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت زندگی تحصیلی دانشجویان بومی و غیر بومی دانشگاههای دولتی شهر تهران انجام شده است، هدفی توسعهای دارد و گردآوری دادههای آن پیمایشیست. جامعۀ آماری این پژوهش، دانشجویان دورۀ کارشناسی است که 500 نمونه بهطور تصادفی از دانشگاههای جامعۀ هدف انتخاب و دادهها با استفاده از پرسشنامهای که محقق تنظیم کرده، گردآوری شده است. برای تعیین روایی پرسشنامه از پرسشهای آزمودهشده در پژوهشهای مشابه و آرای متخصصان استفاده و پایایی پرسشنامه با استفاده از شاخص آلفای کرونباخ از طریق پیشآزمون 15 نمونه در حد 86/0 تأیید شده است. برای تحلیل دادهها از نرمافزار اسپیاساسو آزمونهای آماری استفاده شده است. کیفیت زندگی دانشجویان بهطور معناداری کمتر از حد متوسط و کیفیت زندگی دانشجویان غیر بومی بهطور معناداری بالاتر از کیفیت زندگی دانشجویان بومی ارزیابی شده است. پایین بودن کیفیت زندگی دانشگاهی دانشجویان نشان میدهد سیاستهای آموزش عالی دربارۀ کیفیت و بهرهوری منابع ملی، تأثیری اندک داشته است. عدم رضایت دانشجویان از کلیت زندگی دانشگاهی، بهعنوان یکی از ذینفعان اصلی آموزش عالی، میتواند نقطه آغازی برای انحراف از رسالتها و فلسفههای توسعۀ آموزش عالی باشد. مدیران و رهبران آموزش عالی باید تصمیماتی جدی برای ارتقای کیفیت زندگی دانشگاهی اتخاذ نمایند. آموزش عالی بدون کیفیت زندگی دانشگاهی، نقض غرض خواهد بود.پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18479220160921The Quality of College Life from Viewpoint of Native and Non-Native Students of Tehran’s Public Universitiesرواسازی میانفرهنگی مقیاس چندبُعدی حمایت اجتماعی ادراکشده در دانشجویان ایرانی و سوئدی7510030810.22035/ijcr.2016.308FAامیدشکریاستادیار دانشگاه شهید بهشتیرضاکرمی نوریدانشیار دانشگاه اربرو سوئدمحمدتقیفراهانیاستاد دانشگاه خوارزمیعلیرضامرادیاستاد دانشگاه خوارزمیJournal Article20150220The quality of college life means the overall satisfaction of students from the college life as a whole which is affected by different aspects of life based on the theory of generalization. The aim of this study is to evaluate the quality of college life among local and non-local students from non-state universities in Tehran. This study is developmental with respect to the aim and uses survey method for data gathering. The statistical population of the study are undergraduate students and 500 samples are chosen from the universities in the target population randomly and data are gathered using the questionnaire designed by the researcher the validity of the questionnaire has been verified based on the views of 5 experts and using some similar tested questionnaires as a model. The reliability has been estimated using Alpha Cronbach’s index by pre-test of 15 samples about 0.86. To data analyze SPSS software and statistical tests are used. The quality of the college life of students has been evaluated significantly lower than average and the quality of college life of non-local students is significantly higher than the quality of college life of local students. The low quality of college life shows that higher education policies on quality and national resources productivity have had low effectiveness. Dissatisfaction of students, as the key stakeholder of higher education system, from quality of college life could be a starting point to stray away from the higher education missions and philosophies. It is necessary that academic managers and leaders make serious decisions to promote the quality of college life. The higher education without the quality of college life, will be defeating the purpose.این پژوهش با هدف رواسازی میانفرهنگی مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراکشده (امپیاساس) در گروهی از دانشجویان ایرانی و سوئدی انجام شد. در مطالعة حاضر، 212 دانشجوی کارشناسی (112 ایرانی و 100 سوئدی) به مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراکشده پاسخ دادند. بهمنظور بررسی تغییرناپذیری عاملی امپیاساس در دو گروه از تحلیل عاملی تأییدی چندگروهی استفاده شد. نتایج تحلیل مؤلفههای اصلی با استفاده از چرخش واریماکس در دو گروه دانشجویان ایرانی و سوئدی نشان داد که «اماسپیاساس» از سه عامل دوستان، خانواده و دیگرانِ مهم تشکیل شده است. نتایج تحلیل عاملی تأییدی تکگروهی نشان داد که در کل نمونه و در دو گروه، الگوی سهعاملی امپیاساس برازش خوبی با دادهها داشتند. نتایج تحلیل عامل تأییدی چندگروهی بهروشنی تغییرناپذیری بینگروهی باقیماندههای اندازهگیری، کوواریانسهای ساختاری و وزنهای اندازهگیری «اماسپیاساس» را در دانشجویان ایرانی و سوئدی نشان دادند. همچنین، نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که اثر عنصر بافتاری فرهنگ بر زیرمقیاسهای حمایت اجتماعی ادراکشده از نظر آماری معنادار بود. در مجموع، نتایج مطالعة حاضر نشان داد که دانشجویان در دو گروه فرهنگی صرف نظر از زمینة فرهنگی، گویههای مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراکشده را به شیوة مشابهی تفسیر کردند.پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18479220160822Emerging Motivations of Women’s Identity Transformations in Higher Education Participantsانگیزش های نویافتة تحولات هویتی زنان در آموزش عالی10112930910.22035/ijcr.2016.309FAمهریطیبینیادانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دهاقانجباررحمانیاستادیار انسانشناسی پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریJournal Article20160213Concurrent with modern transformations and modernity experiences, we are faced with various transitions in different aspects of life. Transitions that women with different gender roles experience within the society, which in turn leads to changes in their mental meanings and social roles. Changes in women’s motivations and desires which leads them to reflect on their identity and social and individual transitions in order to achieve their goals and look for new directions in line with their identity ideals. This article examines the function and motivational experience of women from their own perspective and individual mentality logic based on a grounded theory. Through conducting interviews with women who concurrently play the role of mother, wife, employee and student, the study presents an identity typology of women with an emphasis on their motivational processes for entering higher education. The results show that factors like experiencing modernity and changes in valuation systems surrounding women, women’s entrance into labor market, expansion of educational platforms and symbolic social capitals together with social and individual motivations in women’s everyday life has led to a new kind of motivation within them and through such process and in order to reduce tensions coming from their lack of achievements, women have chosen the employment and study strategy in order to reach their goals and in this study the emphasis is on the study strategy. The current analysis has reached four abstract categories in terms of the emerging motivations of women under study. It includes: 1. choosing study as a tool to compete and combat, 2. study as an ambiguous plan, 3. study and employment as self-achievements and 4. study and employment as a path toward improvement and financial independence. همزمان با تحولات مدرن و تجربۀ تجدد، شاهد دگرگونیهای متعددی در اشکال زندگی روزمره هستیم؛ تحولاتی که زنان نیز بهعنوان عاملانی با نقشهای جنسیتی متفاوت در جامعه تجربه خواهند کرد و به دگرگونی معناهای ذهنی و به تبع آن دگرگونی در نقشهای اجتماعی آنها میانجامد. تغییراتی در انگیزه و تمایلات زنان که بهمنظور تحقق خود و انتخاب مسیرهای جدید در راستای آرمانهای هویتی، آنها را به سمت بازاندیشی در هویت و تغییرات فردی و اجتماعی هدایت خواهد کرد. این مقاله با روش نظریۀ زمینهای به بررسی عملکرد و تجربۀ انگیزشی زنان از منظر خودشان و با منطق ذهنیت کنشگر فردی پرداخته و از طریق مصاحبه با زنانی که همزمان نقش همسر، مادر، شاغل و دانشجو را دارند، به ارائۀ یک تیپولوژی هویتی از زنان مورد مطالعه با تأکید بر فرایند انگیزشی آنها برای ورود به آموزش عالی میپردازد. یافتههای پژوهش نشان میدهد شرایطی همچون تجربۀ تجدد و تغییرات نظام ارزشی حول محور زنان، ورود زنان به بازار کار، گسترش فضاهای آموزشی و سرمایههای اجتماعی نمادین در ملازمت با انگیزههای فردی و اجتماعی در زندگی روزمرۀ زنان منجر به ظهور انگیزشی نو در آنها شده و زنان طی این فرایند برای کاهش تنشهای حاصل از عدم تحقق انگیزهها و نیازهایشان، استراتژی تحصیل و اشتغال را بهعنوان راهبردهای تحقق اهداف خود برگزیدهاند که در این مقاله، بر راهبرد تحصیل تأکید شده است. در پایان، تحلیل حاضر به چهار دستهبندی انتزاعی از انگیزشهای نویافتة زنان مورد مطالعه رسیده که شامل 1) انتخاب تحصیل بهمثابه ابزار مبارزه و رقابت، 2) تحصیل بهعنوان طرحی مبهم، 3) تحصیل و اشتغال بهمنظورتحقق خود و ۴) تحصیل و اشتغال بهعنوان مسیری برای ارتقا، آیندهنگری و استقلال مالی است.پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18479220160921Classification of Iranian Elites Confrontation with the Western Civilizationتیپشناسی نحوۀ مواجهۀ روشنفکران و نخبگان ایرانی با تمدن غرب13115831010.22035/ijcr.2016.310FAغلامرضاخواجهسرویدانشیار دانشکدۀ حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائیرضاصمیماستادیار جامعهشناسی پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعیرضاکاونددانشجوی دکترای سیاستگذاری فرهنگی، پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی0000-0002-4934-6454Journal Article20160121This article tries to formulate the diverse forms of Iranian confrontation with the Western civilization by focusing on the modernity as the most important aspect of this civilization. For this purpose, the article is focused primarily on the concept of modernism as the most important effect of Western civilization at least in terms of representation in Iranian society; then, the whole confrontation of Iranian society with Western civilization is classified under three topic of West fascination, West selection and West aversion using interpretive method. The first two cases of these three types, contain subsets that are marked as distinct and defined, and for each type and their sub-sets, a set of intellectual representatives and citation samples are provided. The article, suggests resulted classification as a basis for understanding mental interaction of Iranian society with what is referred as the totality of Western civilization, in the field of intercultural studies and international politics.این مقاله تلاش میکند با تمرکز بر مدرنیته بهعنوان اصلیترین نمود و سیمای تمدن غرب، صورتهای متکثر رویارویی و مواجهۀ ایرانیان با این تمدن را قالببندی کند. به این منظور، ابتدا بر مفهوم مدرنیسم بهعنوان مهمترین جلوۀ تمدن غرب لااقل از نظر بازنمایی نزد جامعۀ ایرانی متمرکز شده است. سپس، با استفاده از روش تفسیری به کار گرفته شده در مقاله، مجموعه مواجهات جامعۀ ایران با تمدن غرب تحت سه مقولۀ غربشیفتگی، غربگزینی و غربگریزی تیپبندی شده است. از بین این سه تیپ، دو مورد نخست، حاوی زیرمجموعههایی نیز هستند که به شکل بارز از یکدیگر متمایز و تعریف شدهاند و برای هر تیپ و زیرمجموعههای آنها مجموعه نمایندگان فکری و نمونههای استنادی ارائه شده است. مقالۀ تیپشناسی حاصلشده، بهعنوان اساس فهم تعامل ذهنی جامعۀ ایران با آنچه از آن بهعنوان کلیت تمدن غرب یاد میشود، در حوزۀ مطالعات میانفرهنگی و سیاست بینالملل توصیه میشود.پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران2008-18479220160921The Challenge of the Quality of PhD Thesis in Iran
(based on the Concept of Value Chain)چالش کیفیت رسالة دکتری در ایران بر اساس مفهوم زنجیرة ارزش15919131110.22035/ijcr.2016.311FAفیروزهاصغریعضو هیئت علمی پژوهشکدۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعیمحمدعلینعمتیاستادیار گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20160628One of the most important objectives of academic research is to meet the scientific needs of society. The important factor that contributes to the establishment of trust and values with in order to provide stakeholders with academic research and its results is the scientific quality of research. PhD thesis, carried out by students and requiring a lot of time and money, constitute a considerable percentage of the research conducted at universities. The present study aims to identify the challenges of <br /> “the quality of PhD thesis” in Iran from the viewpoint of professors and students, as two major components in doing research in doctoral programs. This is a phenomenological research study, and the data collected through interviews with professors and students in doctoral programs is analyzed on the concept of “value chain”. The findings of the study indicate that the challenge of the quality of PhD thesis involves a multiple, multilayered interconnection of elements (students, professors, managers and policy-makers), organizational structure, procedures, rules and other environmental actors. In addition, a powerful and fast-moving current has developed between these layers, which is both affecting them and affected by them. There are instances of un-academic behaviors that have marred the scientific identity of universities and turned into a major challenge to the quality of doctoral thesis in Iran.یکی از اهداف اصلی پژوهشهای دانشگاهی، پاسخ به نیازهای علمی جامعه است. در وهلۀ نخست، آنچه موجب اعتماد و ایجاد ارزش بهمنظور بهرهمندی از این پژوهشها توسط ذینفعان میشود، کیفیت علمی آنهاست. درصد قابل توجهی از پژوهشهای انجامشده در دانشگاهها، رسالههای دورة دکتری هستند که با صرف زمان و بودجۀ قابل توجه توسط دانشجویان این دوره انجام میشوند. پژوهش کیفی حاضر با هدف کشف و شناسایی چالشهای «کیفیت علمی رسالههای دورۀ دکتری» در دانشگاه های ایران براساس دیدگاه و تجربیات استاد و دانشجو، بهعنوان دو مؤلفۀ اصلی در انجام پژوهشهای دورۀ دکتری با استفاده از روش پدیدارشناسی انجام شده است. داده ها از طریق مصاحبۀ جمعآوری و براساس مفهوم نظری «زنجیرۀ ارزش» مورد تحلیل قرار گرفته است. یافتههای این پژوهش نشان میدهد چالش کیفیت در رسالههای دکتری، دارای ابعاد چندگانه و چندلایۀ در هم پیچیدهای از عوامل (دانشجو، استاد، مدیران و سیاستگذاران)، ساختار سازمانی، رویهها، قوانین و عوامل محیطی دیگر است. افزون بر این، جریان قدرتمند و شتابان دیگری، همزمان در لابهلای این لایهها شکل گرفته که هم متأثر از آنها و هم تأثیرگذار بر آنهاست. مواردی از رفتارهای غیردانشگاهی که ضمن خدشهدار کردن هویت علمی دانشگاهها تبدیل به چالشی عمده برای کیفیت رسالههای دکتری در ایران شده است.