نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان. ایران
2 دانشیار مدیریت فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
3 استادیار مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
چکیده
مدیریت تغییرات اجتنابناپذیر فرهنگی در فضای مجازی محل نزاع جریانهای قدرت بهویژه نظام شهرت است. دستیابی به تغییرات فرهنگی مطلوب و پایدار نیازمند توجه به الزامات تغییرپذیری است. کمتوجهی به این الزامات میتواند فرایند و محتوای تغییرات را تحت تأثیر قرار دهد. بر این اساس هدف مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که تغییرات فرهنگی از طریق شهرت سلبریتیها در فضای مجازی چه الزاماتی دارد؟ روش مطالعه، پدیدارشناسی توصیفی هوسرلی و مبتنی بر روش کولایزی است و جامعه پژوهش چهرههای فعال در عرصههای مختلف علمی، هنر، ورزش و فعالان فضای مجازی هستند. از این میان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند وابسته به معیار تا سطح اشباع دادهها با 16 نفر بهعنوان نمونه پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته و عمیق صورت گرفت. اعتبار پژوهش از طریق ممیزان بیرونی، بازگشت به مصاحبهشوندگان و توصیف عمیق انجام شد. یافتهها نشان داد الزامات تغییرات فرهنگی از طریق سلبریتیها در فضای مجازی را میتوان در دو سطح کلی ساختاری و محتوایی و در ابعاد شبکهسازی بهینه، کنترل مقاومت ساختاری، تحولات خانواده، سرمایهسازی اجتماعی در قالب الزامات ساختاری و ابعاد جریانسازی فرهنگی، رهبری فرهنگی و توجه به منزلت اجتماعی در قالب الزامات محتوایی قرار داد. نتایج این مطالعه علاوه بر اینکه نقش سلبریتیها را در تغییرات فرهنگی نشان میدهد، به عوامل تسهیلکننده نفوذ فرهنگ شهرت در جامعه ایران تأکید میکند.
کلیدواژهها
موضوعات
ارسال نظر در مورد این مقاله