جامعه شناسی
1. تحلیل و واکاوی روند شکل‌گیری سرمایه‌ی فرهنگی معلمان در میدان آموزش و پرورش (مطالعه‌ی تجربی معلمان شهرستان بیرجند)

یحیی علی بابایی؛ سیدضیاء هاشمی؛ محمود تیموری

دوره 10، شماره 3 ، پاییز 1396، ، صفحه 1-26

http://dx.doi.org/10.22631/jicr.2017.1464.2175

چکیده
  با توجه به اهمیت سرمایه فرهنگی در میدان آموزش و پرورش تحقیق حاضر سرمایه فرهنگی معلمان را بر اساس چارچوب نظری پیر بوردیو بررسی می‌کند. حجم نمونه 480 نفر از معلمان شهرستان بیرجند است، که به‌ روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب و تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها پرسشنامه است که برای تعیین پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ ...  بیشتر

جامعه شناسی
2. شادی در ساختار معنایی حاکم بر نظام آموزشی

سیدضیاء هاشمی؛ محمد رضایی؛ سپیده اکبرپوران

دوره 9، شماره 3 ، پاییز 1395، ، صفحه 180-202

http://dx.doi.org/10.22035/ijcr.2016.325

چکیده
  وضعیت ملالت‌‌آور و کسالت‌بار مدارس، سیاست‌گذاری برای افزایش شادی و نشاط را ناگزیر کرده است. موفقیت این سیاست‌ها، پیش از همه در گرو وجود معنایی روشن و فهمی مشترک از شادی است. این مقاله با تکیه بر ابهام موجود در این حوزه، استخراج «معنا/ معانی حاکم بر مفهوم شادی در ساختار معنایی حاکم بر آموزش و پرورش» را موضوع اصلی کار خود قرار ...  بیشتر

3. بررسی تجربی دو نظریة رقیب‌ همسرگزینی در‌ ایران

سید ضیاء هاشمی؛ مجید فولادیان؛ زینب فاطمی امین

دوره 7، شماره 4 ، زمستان 1393، ، صفحه 157-187

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2014.28.006

چکیده
  هر جامعه و فرهنگی بنا به شرایط و مقتضیات خود محدودیت‏ها، معیارها و هنجارهایی را برای انتخاب همسر وضع می‌کند. در هر فرهنگی یک شخص ممکن است گزینه‌های مختلفی از جنس مخالف را به‌عنوان همسر احتمالی پیش روی خود داشته باشد، اما در هیچ فرهنگی انتخاب همسر انتخابی تصادفی نیست. در هر فرهنگی علاوه‌بر محدودیت‏های ناشی از ارزش‏ها و امیال ...  بیشتر