علوم اجتماعی و ارتباطات
1. تحلیل انیمیشن‏‌های هالیوودی با رویکرد تربیتی

حسن بشیر؛ جواد جواهری

دوره 10، شماره 1 ، بهار 1396، ، صفحه 87-116

http://dx.doi.org/10.22631/ijcr.2017.329

چکیده
  امروزه یکی از تأثیرگذارترین و پرطرفدارترین تولیدات رسانه‏ای در دنیا، از نظر اثرگذاری بر تربیت کودکان و نوجوانان، تولیدات سینمایی انیمیشن، به‌ویژه انیمیشن‏های هالیوودی است. از زمانی‌که انیمیشن‏های سینمایی سه‏بعدی به‌وجود آمده‌اند، این نوع تولیدات در محتوا نیز دستخوش تحولات زیادی شده و مفاهیم و محتوای آن‏ها به‌ویژه ...  بیشتر

2. بازنمایی خانواده ایرانی در فیلم سینمایی «یه حبه قند»

حسن بشیر؛ علی اسکندری

دوره 6، شماره 2 ، تابستان 1392، ، صفحه 143-161

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2013.22.006

چکیده
  امروزه رسانه های جمعی عرصه ای را فراهم آورده اند که بیشتر مسائل زندگی عموم چه در سطح ملی و چه در سطح بین المللی قابلیت ظهور در آن را دارد. صنعت سینما به عنوان یکی از بسترهای بروز این عوامل زمینه ای را فراهم ساخته تا فیلم سازانی که دغدغه حفظ ارزش های اساسی یک جامعه چون نهاد خانواده را داشته اند اقدام به تهیه و تولید آثاری فاخر در این حیطه ...  بیشتر

3. شبکه های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان: مطالعه موردی بزرگ ترین جامعه مجازی ایرانیان

حسن بشیر؛ محمدصادق افراسیابی

دوره 5، شماره 1 ، بهار 1391، ، صفحه 31-62

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2012.17.002

چکیده
  در این مقاله رابطه بین عضویت جوانان در بزرگ ترین جامعه مجازی ایرانیان بر اساس آمار تارنمای الکسا و برخی از شاخصه های مرتبط با سبک زندگی مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس آمار تارنمای الکسا پایگاه اینترنتی کلوب بزرگ ترین جامعه مجازی است که از درون کشور ایران مدیریت می شود. در عصر جهانی شدن و با ظهور فناوری های نوین ارتباطی، یک فضای مجازی ...  بیشتر

4. سیاست فرهنگیِ تفاوت در بازنمایی حجاب اسلامی در رسانه‌های غرب

حسن بشیر

دوره 4، شماره 3 ، پاییز 1390، ، صفحه 45-69

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2011.15.003

چکیده
  حجاب یک نشانه است. نشانه‌ای از تفاوت فرهنگی که در جوامع مختلف ظهور و بروز متفاوت دارد. در این مقاله بر حجاب اسلامی مسلمانان در غرب، از یک سو به مثابه «هویت اسلامی» و از سوی دیگر به عنوان نشانه‌ای از «تفاوت فرهنگی» با جامعه غربی تأکید می‌شود. این نشانه اسلامی نه‌تنها، مسلمانان را به عنوان یک گروه دینی، یک اقلیت وابسته به ...  بیشتر

5. نظریه هم‌فرهنگی و گروه‌های هم‌فرهنگ: مطالعه مناسبات مسلمانان در آمریکا

حسن بشیر؛ محمدرضا روحانی

دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1388، ، صفحه 97-123

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.06.005

چکیده
  یکی از واقعیت‌های دنیای امروز حضور اسلام در نقاط گوناگون جهان است؛ موضوعی که نه‌تنها مسلمانان بلکه پیروان سایر ادیان نیز روزبه‌روز بیشتر نسبت به آن آگاهی پیدا می‌کنند. بر این اساس اقلیت مسلمان در آمریکا نیز مانند سایر نقاط جهان شکل گرفته و در تعامل و یا حتی تقابل با اکثریت غالب قرار می‌گیرد. در میان نظریه‌پردازان ارتباطاتِ میان‌فرهنگی، ...  بیشتر

6. معناشناسی جدید ارتباطات: زمینه سازی برای شناخت عمیقتر رابطه فرهنگ و رسانه

حسن بشیر

دوره 1، شماره 3 ، پاییز 1387، ، صفحه 131-155

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.03.006

چکیده
  با توجه به اینکه عصر کنونی «عصر ارتباطات» شناخته شده است و بهرغم اینکه تعاریف متعددی تا کنون برای مفهوم ارتباطات ارائه شده، اما هنوز این مفهوم نیازمند تعریفی مناسبتر و جامعتر است.یکی از مشکلات جدی در تعریف ارتباطات، بدیهی بودن معنای آن و تحقق آن در همه ابعاد زندگی است. بدیهی بودن معنای ارتباط به معنای دستیابی به تعریف روشن آن ...  بیشتر