1. دوجهانی‌شدن‌ها و حساسیت‌های بین فرهنگی مطالعه موردی روابط بین فرهنگی اهل تسنن و تشیع در استان گلستان

سعید رضا عاملی؛ حمیده مولایی

دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1388، صفحه 1-29

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.06.001

چکیده
  این مقاله به بررسی حساسیت‌های بین فرهنگی اهل تشیع و ترکمن‌های اهل تسنن در استان گلستان می‌پردازد. به‌منظور تبیین حساسیت‌های بین فرهنگی دو گروه، از سنجه‌های حساسیت‌های بین فرهنگی براساس مدل نظری شش‌مرحله‌ایِ حساسیت‌های بین فرهنگی میلتون بنت، استفاده شده است. بر مبنای نظریه حساسیت‌های بین فرهنگی، توسعه ارتباطات عامل مهمی در ...  بیشتر

2. تبارشناسی «تجربه دینی» در مطالعات دین‌داری

علی‌رضا شجاعی‌زند

دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1388، صفحه 31-47

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.06.002

چکیده
  تجربه دینی به‌عنوان یکی از موضوعات مورد توجه دین‌پژوهان، پیشینه کلامی و زمینه‌های اجتماعی روشنی در غرب و مسیحیت دارد و روند فزونی گرفتنِ توجهات به آن نیز کاملاً قابل درک و ردیابی است. اما نضج و نمو آن در ایران همچون بسیاری مفاهیم و مقولات دیگر، از روند طبیعی برخوردار نبوده، بلکه از طریق تأملات صِرف آکادمیک و تبادلات روشنفکرانه به‌وقوع ...  بیشتر

3. نقش برنامه‌های دینی و غیردینی تلویزیون در افزایش یا کاهش دینداری

اعظم راودراد

دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1388، صفحه 49-77

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.06.003

چکیده
  هدف از این مقاله توضیح رابطه میان برنامه‌های دینی و غیردینی در تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، با دینداری در سطح جامعه است. برای رسیدن به هدف مقاله، در ابتدا مفاهیم مورد نیاز شامل برنامه دینی، برنامه غیردینی، تلویزیون دینی و تلویزیون ایدئولوژیک توضیح داده می‌شود؛ سپس با مراجعه به چند نمونه از انواع برنامه‌هایی که در طیفی از برنامه‌های ...  بیشتر

4. بررسی وضعیت دین‌داری در ایران: (با تأکید بر داده‌های پیمایش‌های سه دهه گذشته)

مهدی فرجی؛ عباس کاظمی

دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1388، صفحه 79-95

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.06.004

چکیده
  مقاله حاضر تلاشی برای ترسیم روند تغییرات دین‌داری مردم ایران طی سه دهه گذشته است. برای دستیابی به این مهم بر داده‌های پیمایش‌هایی که طی سه دهه گذشته در ایران انجام شده، تکیه کرده‌ایم. براساس یافته‌های پیمایش‌های سنجش دین‌داری در ایران تغییرات و نوسانات در وضعیت دین‌داری مردم را که اغلب به تفکیکِ بزرگسالان، جوانان، مردان و زنان ...  بیشتر

5. نظریه هم‌فرهنگی و گروه‌های هم‌فرهنگ: مطالعه مناسبات مسلمانان در آمریکا

حسن بشیر؛ محمدرضا روحانی

دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1388، صفحه 97-123

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.06.005

چکیده
  یکی از واقعیت‌های دنیای امروز حضور اسلام در نقاط گوناگون جهان است؛ موضوعی که نه‌تنها مسلمانان بلکه پیروان سایر ادیان نیز روزبه‌روز بیشتر نسبت به آن آگاهی پیدا می‌کنند. بر این اساس اقلیت مسلمان در آمریکا نیز مانند سایر نقاط جهان شکل گرفته و در تعامل و یا حتی تقابل با اکثریت غالب قرار می‌گیرد. در میان نظریه‌پردازان ارتباطاتِ میان‌فرهنگی، ...  بیشتر

6. هویت دینی و جوانان؛ (نمونه آماری، جوانان شهر شیراز)

عبدالحسین کلانتری؛ جلیل عزیزی؛ سعید زاهد زاهدانی

دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1388، صفحه 125-141

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.06.006

چکیده
  هویت دینی به‌دلیل ماهیت و محتوایی که دارد تقریباً مهمترین بُعد هویت است که نقش بسیار تعیین‌کنندهای در هویت‌یابی افراد یک جامعه بازی میکند. میتوان ادعا داشت تقویت این بُعد از هویت موجب دوام و قوام سایر ابعاد آن شود و از ‌سوی دیگر، چالش در این حوزه می تواند زمینه‌ساز بحران در سایر ابعاد هویت شود. این ادعا در جوامعی که دین رکن اساسی ...  بیشتر

7. تفسیری از نزاع سقراط و آتن (با تکیه بر ماهیت دینداری سقراط در آپولوژی)

نرگس تاجیک؛ حاتم قادری

دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1388، صفحه 143-160

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.06.007

چکیده
  یکی از اتهامات منجر به محکومیت سقراط، بی‌دینی بود. از آنجا که آتن نیز مانند دیگر دولت شهرهای یونان عصر سقراط، مذهبی مدنی داشت یا به‌عبارتی مذهب و سیاست درهم‌تنیده بودند، بی‌دینی به‌منزله عامل تهدید دولت‌شهر و جرمی مدنی محسوب میشد. بنابراین اتهامات مذهبی میتوانست همچون یک اقدام سیاسی خرابکارانه، سقراط را به مرگ محکوم کند. از طرفی ...  بیشتر

8. انقلاب اسلامی، انقلاب تمدن‌ساز؛ دانشگاه ایرانی، دانشگاه تمدن‌ساز

محمدباقر خرمشاد؛ علی آدمی

دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1388، صفحه 161-188

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.06.008

چکیده
  با ظهور انقلاب مبتنی بر اسلام و شکل‌گیری حکومت دینیِ برآمده از مردم، گفتمان تمدنی ایرانی و اسلامی در قالب تمدن نوین برخاسته و آمیخته از این دو تمدن احیا شد و ایران انقلاب اسلامی، در عمل به احیاگر فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی تبدیل گردید. این مقاله بر این موضوع تأکید دارد که ایران انقلاب اسلامی، قطعاً یکی از نیروهای تعیین‌کننده و تأثیرگذار ...  بیشتر

9. دیرینه‌شناسی علوم انسانی در گفتار پسااستعماری

مسلم عباسی؛ مسعود آریایی نیا

دوره 2، شماره 2 ، تابستان 1388، صفحه 189-212

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.06.009

چکیده
  در سال 1985 گایاتری چاکراورتیاسپیواک، با انتقاد از مجامع علمی آکادمیک غرب این سؤال را مطرح کرد که «آیا شخص مغلوب می‌تواند سخن بگوید؟»، پاسخ به این سؤال نیازمند بررسی علوم انسانی و هر دستگاه معرفتی است که سبب ایجاد حاشیهها شده است. گفتار پسااستعماری به‌عنوان نظری‌های انتقادی، آزادیخواه و ضداستعماری این دستگاه معرفتی را مورد ...  بیشتر