1. تأثیر فرهنگ دینی بر شکل‌گیری خانه مقایسه تطبیقی خانه در محله مسلمانان، زرتشتیان و یهودیان کرمان

غلام‌حسین معماریان؛ سیدمجید هاشمی طغرالجردی؛ حسام کمالی‌پور

دوره 3، شماره 2 ، تابستان 1389، صفحه 1-25

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2010.10.001

چکیده
  مطابق با دیدگاه بسیاری پژوهشگران، «فرهنگ» عامل اصلی شکل‌گیری خانه است و نقش مهمی در پایداری اجتماعی دارد، لذا مطالعۀ فرهنگ‌های دینی برای شناخت الگوهای رفتاری اقوام و مذاهب گوناگون اهمیت می‌یابد. با وجود این، عوامل تأثیرگذار فرهنگ بر محیط انسان‌ساخت در شهر کرمان، که تکثر فرهنگی و محلات مسکونی متعلق به مسلمانان، زرتشتیان ...  بیشتر

2. روشنفکران ایرانی و مسئله هویت در آیینه بحران

محمدباقر خرمشاد؛ سیدابراهیم سرپرست‌سادات

دوره 3، شماره 2 ، تابستان 1389، صفحه 27-60

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2010.10.002

چکیده
  در جستجوی الگوی هویت در اندیشه روشنفکران ایرانی، ضرورت داشت به این پرسش پرداخته شود که چه عواملی نگاه روشنفکران ایرانی به هویت را تحت تأثیر خود قرار داده است؟ و آیا می‌توان توضیحی از تنوع الگوها به دست داد؟ با بهره‌گیری از جامعه‌شناسی معرفت «وبری» و جستار روشی توماس اسپریگنز، تلاش شده تا تحول و تنوع الگوها توضیح و نشان داده ...  بیشتر

3. تفاوت شناخت حاصل از گردشگری واقعی و گردشگری مجازی بر پایه نظریه روایت

اعظم راودراد؛ علی حاجی‌محمدی

دوره 3، شماره 2 ، تابستان 1389، صفحه 61-82

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2010.10.003

چکیده
  توسعه تکنولوژی‌های جدیدِ ارتباطی در سال‌های اخیر، به حدی رسیده است که برای به‌دست‌آوردن اطلاعات از سراسر دنیا، دیگر نیازی به سفری واقعی و حضور در محل احساس نمی‌شود. انسان در دنیای امروز، قادر است از درون خانه خود، با استفاده از امکانات فضای مجازی، در هر زمان که بخواهد، به مناطق دوردست سفر کند. گردشگری، در این اوضاع، دیگر وابسته ...  بیشتر

4. گفتمان شرق‌شناسانه در بازنمایی‌های رسانه‌ای غرب از ایران

حسین پیرنجم‌الدین؛ سیدمحمد مرندی؛ محمدرضا عادلی

دوره 3، شماره 2 ، تابستان 1389، صفحه 83-100

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2010.10.004

چکیده
  این گفتار به بررسی بازنمایی جهان اسلام و خاصه ایران در رسانه‌های غربی می‌پردازد. مقاله می‌کوشد ریشه‌های این بازنمایی را در گفتمان شرق‌شناسانه بازجوید، گفتمانی که در آن غرب درباره شرق «دانش» تولید کرده و به واسطه آن استیلا و برتری خود بر «دیگرِ» خود را توجیه و ابقا کرده و مشروعیت بخشیده است. نویسندگان ابتدا به بحث پیرامون ...  بیشتر

5. جهانی‌شدن و هویت‌های محلی و جهانی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه تبریز)

اکرم حبی؛ اسکندر فتحی‌اذر؛ بهمن محمدبخش

دوره 3، شماره 2 ، تابستان 1389، صفحه 101-122

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2010.10.005

چکیده
  فرایند جهانی‌شدن موضوعی بحث‌برانگیز و در عین حال مبهم است و از دیدگاه‌های متفاوت و گاه متضاد بدان پرداخته شده است. یکی از بحث‌های مهم مربوط به این فرایند، مسئله بقا یا تداوم هویت‌های محلی در جریان این حرکت است. در این رابطه دیدگاه‌های متفاوتی ارائه شده است؛ از آن جمله برخی ادعا می‌کنند جهانی‌شدن تأثیر منفی بر هویت‌های محلی داشته ...  بیشتر

6. نقش راست‌مغزی ـ چپ‌مغزی در پدیداری و پایداری فرهنگ‌ها و تمدن‌ها

علی نوری مطلق

دوره 3، شماره 2 ، تابستان 1389، صفحه 123-146

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2010.10.006

چکیده
  با وجود اینکه بعضی از موجودات زنده از لحاظ خصوصیات تمدنی و بعضی دیگر از لحاظ عناصر فرهنگی، ساختار پیچیده‌تری از انسان‌ها دارند، اما انسان با توجه به خصوصیات راست‌مغزی ـ چپ‌مغزی، به تکامل ترکیبی این دو خصوصیت (با شدت و ضعف در جوامع مختلف) و توسعه و رشد متوازن آنها گرایش نشان داده و می‌دهد. ازآنجاکه بشر از ابتدای خلقت از توانایی ژنتیکی ...  بیشتر

7. جایگاه هویت ملی در نظام آموزش و پرورش ایران

مهدی لقمان‌نیا؛ احمد خامسان

دوره 3، شماره 2 ، تابستان 1389، صفحه 147-171

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2010.10.007

چکیده
  هویت ملی از مباحث مهم و برجسته در دنیای امروز است. نیاز به آن و احساس تعلق، وفاداری و گرایش به سمت آن از ضرورت‌های انکارناپذیر در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود. با توجه به اینکه نظام آموزش و پرورش در همه کشورها بزرگ‌ترین نیرو و سرمایه انسانی را در اختیار دارد، می‌تواند یکی از بهترین راه‌های تحکیم و تقویت هویت ملی به شمار آید و برنامه‌های ...  بیشتر