1. تفسیر زنان از بازنمایی هویت زنانه در تلویزیون

اعظم راودراد؛ مهدی منتظرقائم؛ پریسا سرکاراتی

دوره 1، شماره 2 ، تابستان 1387، صفحه 1-22

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.02.001

چکیده
  در این مقاله به بررسی نحوه تفسیر زنان از بازنمایی هویت زنانه مجموعه‌های تلویزیونی پرداخته شده است. این مقاله نسبت به تعمیم دادن پ‍‍ژوهش‌هایی که مجموعه‌های داستانی را در بازتولید نقش همسری و مادری در زنان مؤثر می‌دانند، رویکردی انتقادی دارد و می‌کوشد با استفاده از مدل «رمزگذاری و رمزگشایی» استوارت هال، به بررسی این موضوع ...  بیشتر

2. خاستگاه اجتماعی الگوهای استفاده از تلویزیون‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در میان مخاطبان تهرانی

محمود شهابی؛ مجتبی جهانگردی

دوره 1، شماره 2 ، تابستان 1387، صفحه 23-55

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.02.002

چکیده
  مقاله حاضر به دو پرسش اساسی پاسخ می دهد: الگوهای استفاده از تلویزیون های ماهواره ای فارسی زبان در میان مخاطبان تهرانی کدامند؟ منشا یا خاستگاه اجتماعی این الگوها کدامند؟ برای پاسخ گویی به این سوالات از سنت پژوهشی « استفاده و رضامندی رسانه ای» ‍ با رویکردی ساختاری- فرهنگی استفاده شد. اعضای نمونه تحقیق (400 بیننده تلویزیون های ماهواره ...  بیشتر

3. تحلیل محتوای پیا‌م‌های کوتاه دانشجویان دانشگاه‌های تهران

مسعود کوثری؛ طاهره خیرخواه

دوره 1، شماره 2 ، تابستان 1387، صفحه 57-78

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.02.003

چکیده
  تلفن همراه، امکان برقراری نوعی ارتباط همه‌زمانی و همه‌جایی را برای افراد امکان‌پذیر ساخته و از این رو، بیش از دیگر رسانه‌ها، عرصۀ ارتباطات بین‌فردی را دگرگون کرده است. ارزانی، سهولت ارتباط و رفع محدودیت‌های ارتباطات چهره به چهره، از جمله کارکردهای مهم پیام کوتاه است. بررسی محتوای پیام‌های کوتاه مبادله شده می‌تواند ذهنیت ارتباطی ...  بیشتر

4. مخاطبان و مجموعه‌های تلویزیونی ( قرائت های زنان از مجموعه‌ پرواز در حباب)

جمال مجمدی

دوره 1، شماره 2 ، تابستان 1387، صفحه 79-110

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.02.004

چکیده
  تلاش اصلی این مقاله، تبیین نحوه قرائت یا رمزگشایی، مجموعه‌های تلویزیونی توسط مخاطبان (زنان) است. این پرسش که مجموعه‌های تلویزیونی، به مثابه گفتمان‌هایی ترکیبی، چه معناها، ایده‌ها و ارزش‌هایی را ( از طریق به‌کارگیری یک سری تمهیدات، سازوکارها و شگردهای فنی و نیز به واسطه برخی رمزگان اجتماعی و ایدئولوژیک ) مرجح می‌سازند و مخاطبان ...  بیشتر

5. ارتباطات بین‌دانشگاهی و نقش آن در گسترش همکاری‌های فرامرزی

علی خورسندی طاسکوه؛ محمدجواد لیاقتدار

دوره 1، شماره 2 ، تابستان 1387، صفحه 111-132

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.02.005

چکیده
  زیستن در عصر صورت‌‌بندی‌های نوین اجتماعی، بدون ارتباط با دیگر عناصر فرهنگی و تمدنی، تقریباً ناممکن به نظر می‌رسد. امروزه دستیابی به پیشرفت و توسعه نیز مستلزم برخورداری از سطحی مؤثر از همکاری‌ها و تعاملات برون‌مرزی است. از لحاظ فلسفی و تاریخی، نهاد دانشگاه، هم از منظر کارکردی و هم از منظر رویکردی، دارای سابقه‌ای طولانی در زمینه ...  بیشتر

6. بررسی تفاوت های قومیتی دانشجویان از نظر فعالیت در کانون های فرهنگی دانشگاه ها

حسین سراج زاده؛ جمال ادهمی

دوره 1، شماره 2 ، تابستان 1387، صفحه 135-158

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.02.006

چکیده
  کانون های فرهنگی و علمی دانشگاه ها با هدف فراهم آوردن شیوه ای سالم و مفید برای گذران اوقات فراغت دانشجویان و افزایش مهارت های اجتماعی آنان ایجاد شده اند و توسعه یافته اند. با این وجود، به نظر می رسد گروه های مختلف دانشجویی از نظر فعالیت در این کانون ها و استفاده از برنامه های آن وضعیت مشابهی ندارند. از جمله، شواهدی وجود دارند که گاه کانون ...  بیشتر

7. جوانان و مصرف توریسم

عبدالحسین کلانتری؛ محمد فرهادی

دوره 1، شماره 2 ، تابستان 1387، صفحه 159-191

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.02.007

چکیده
  این مقاله در پی مطالعه و بررسی توریسم جوانان است و در این راستا استدلال می‌کند مطالعۀ توریسم‌ جوانان جدا از سایر رفتارهای جوانان و خرده‌فرهنگ جوانی،میسر نیست. از این منظر ، فرهنگ جوانان را از دریچه مصرف قابل بررسی می‌داند و بر همین قیاس توریسم جوانان را مصرف زمان، مکان و نشانه ارزیابی می‌کند. با این رویکرد ، پس از مرور مباحث نظری ...  بیشتر