مقاله علمی پژوهشی
1. نحوة مذاکرة هویت تازه‌مسلمانان در ایران (با تأکید بر نقش اسلام)

سعیدرضا عاملی؛ غلامرضا سلگی؛ مریم رازانی؛ منصوره حجاری؛ زهرا کرمی؛ روژان اسکندر؛ فائزه مستوفی

دوره 7، شماره 4 ، زمستان 1393، صفحه 1-38

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2014.28.001

چکیده
  افراد به‌طور معمول با محیط پیرامون خود به مذاکرة هویت می‌پردازند و با انباشتی از یافته‌های حاصل از این مذاکره‌ها، هویت خود را شکل می‌دهند. در شرایطی که فرد در زندگی خود تغییراتی مثل مهاجرت یا روی آوردن به دینی جدید را تجربه کند، این مذاکرات به‌منظور انطباق با شرایط جدید شدت می‌یابد و به انتخاب راهبردهایی برای سازگاری با این تغییرات ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
2. تأویل کارکردشناختی فضاهای عمومی محله‌ای از منظر هویت نمونة موردی: محلة نازی‌آباد و مهران تهران

حمید ماجدی؛ مجید منصوررضایی؛ الهام منصوری

دوره 7، شماره 4 ، زمستان 1393، صفحه 39-61

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2014.28.002

چکیده
  در مطالعة شهر ایرانی، محلات همواره یکی از قدیمی‌ترین و پایه­ای­ترین عوامل ساختاری شهرها به‌شمار می­رفتند که در مقام ابژه­ای قابل‌تأمل و به دور از نگاهی نوستالژیک، از ویژگی‌های تکامل‌یافته­ای برخوردار بودند. از مصادیق­ این تکامل‌یافتگی که خود نیازمند مداقة مفصل است، می­توان به وجود طیفی از فضاهای عمومی ـ از مشترک ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
3. بررسی رابطة استفاده از اینترنت با نگرش به دوستی اینترنتی با جنس مخالف (مطالعة موردی دانشجویان دانشگاه گیلان)

محمدامین کنعانی؛ حمیده محمدزاده؛ فاطمه محمدزاده

دوره 7، شماره 4 ، زمستان 1393، صفحه 84-63

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2014.28.003

چکیده
  اینترنت در حال دگرگون ساختن سیمای زندگی روزمرۀ جوامع، به­ویژه در میان قشر جوان است. جاذبۀ اینترنت باعث شده است که بسیاری از جوانان به جای تعاملات و دوستی‌های رو در رو به سمت دوستی‌ها و روابط اینترنتی کشیده شوند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطۀ استفاده از اینترنت با نگرش به دوستی اینترنتی با جنس مخالف در بین دانشجویان با تکیه بر دیدگاه‌های ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
4. الگوهای استفاده از فرهنگ‌سراها در میان جوانان شهر تهران معانی، انگیزه‌ها و کارکردها

محمود شهابی؛ زهرا جعفری

دوره 7، شماره 4 ، زمستان 1393، صفحه 85-147

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2014.28.004

چکیده
  یکی از نگرانی­های مطرح در سال­های اخیر این مسئله بوده است که فرهنگ‌سراها از آنچه به‌خاطر آنها تأسیس شده­اند، فاصله بگیرند و به جای بازتولید هژمونی به جایگاه مقاومت و بازتولید مقاومت در برابر هژمونی تبدیل شوند. فرهنگ‌سراها به‌عنوان یکی از فضاهای عمومی شهری در دو دهة اخیر، موضوع بحث­ها و مجادلات ایدئولوژیک بوده‌اند. در چنین ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
5. بررسی تطبیقی گرایش‌های فرهنگی دانشجویان خوابگاهی و غیرخوابگاهی کشور

وحید شالچی؛ محدثه ضیاچی

دوره 7، شماره 4 ، زمستان 1393، صفحه 129-155

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2014.28.005

چکیده
  این مقاله با توجه به اهمیت جوانان دانشجو و وضعیت احتمالاً متفاوت دانشجویان خوابگاهی، به بررسی تفاوت میان چگونگی گذران اوقات فراغت و برخی گرایش‌های فرهنگی میان دانشجویان خوابگاهی و غیرخوابگاهی می‌پردازد. روش پژوهش پیمایش بوده و از ابزار پرسش‌نامه استفاده شده است. جامعة آماری، دانشجویان زیرمجموعة وزارت علوم تحقیقات و فناوری بوده‌اند ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
6. بررسی تجربی دو نظریة رقیب‌ همسرگزینی در‌ ایران

سید ضیاء هاشمی؛ مجید فولادیان؛ زینب فاطمی امین

دوره 7، شماره 4 ، زمستان 1393، صفحه 157-187

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2014.28.006

چکیده
  هر جامعه و فرهنگی بنا به شرایط و مقتضیات خود محدودیت‏ها، معیارها و هنجارهایی را برای انتخاب همسر وضع می‌کند. در هر فرهنگی یک شخص ممکن است گزینه‌های مختلفی از جنس مخالف را به‌عنوان همسر احتمالی پیش روی خود داشته باشد، اما در هیچ فرهنگی انتخاب همسر انتخابی تصادفی نیست. در هر فرهنگی علاوه‌بر محدودیت‏های ناشی از ارزش‏ها و امیال ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
7. بازنمایی زنان در تبلیغات تلویزیونی پودر لباسشویی پرسیل

مسعود کوثری؛ فرید عزیزی؛ حمید عزیزی

دوره 7، شماره 4 ، زمستان 1393، صفحه 189-212

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2014.28.007

چکیده
  هدف پژوهش حاضر بررسی نحوۀ بازنمایی زنان در آگهی بازرگانی پودر لباسشویی پرسیل است. این پژوهش از نوع کیفی و با تکیه بر روش نشانه­شناسی در پی رمزگشایی از کلیشه­های فرهنگی در آگهی پودر لباسشویی پرسیل است. نتایج این پژوهش نشان داد که بازنمایی زنان در آگهی­ها اغلب با مجموعه­ای از تصاویر و ایماژهای کلیشه­ای فرهنگی همراه است. در واقع ...  بیشتر