مقاله علمی پژوهشی
بازطراحی سازوکار سیاست‌گذاری رسانه‌ای متأثر از رویکرد ارتقای سواد رسانه‌ای (مورد مطالعه: سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران)

محمدسعید تسلیمی؛ آمنه کلاته آقامحمدی

دوره 8، شماره 2 ، شهریور 1394، صفحه 1-28

https://doi.org/10.7508/ijcr.2015.30.001

چکیده
  با توجه به اهمیت آموزش سواد رسانه‌ای در تدوین خط‌مشی‌ رسانه‌ای و فقدان مطالعات جدی در این زمینه، پژوهش حاضر که ماهیت توصیفی و استنباطی دارد، بر آن است تا با بررسی مفاهیم، ضرورت‌ها و الگو‌های سیاست‌گذاری رسانه‌ای و سواد رسانه‌ای که از مطالعات ادبیات این حوزه به دست آمده است، به یک الگوی جامع «سیاست‌گذاری رسانه‌ای متأثر از ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
بررسی رابطه میان نگرش سیاسی مخاطبان نخبه و نحوه رمزگشایی آنها از برنامة خبری 20:30 شبکه دو سیما در شهر همدان

جواد افشارکهن؛ مجتبی هوشمندی یاور

دوره 8، شماره 2 ، شهریور 1394، صفحه 29-71

https://doi.org/10.7508/ijcr.2015.30.002

چکیده
  امروزه با توسعه و تنوع شیوه‌های اطلاع‌رسانی در اخبار تلویزیونی، استفاده از نرم‌خبرها، چینش گفتمانی، ایدئولوژی‌های مستتر و چارچوب‌بندی نوظهور در خبر اهمیت فراوان‌تری یافته است. یک رویداد واحد می‌تواند به چندین شکل رمزگذاری و از تلویزیون پخش شود و همواره این امکان وجود دارد که مخاطبان به اشکال مختلفی پیام‌ها را رمزگشایی کنند. ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
توسعه گردشگری و تغییر الگوهای فرهنگی در نواحی روستایی (مورد مطالعه: روستای آسیاب‌سر، شهرستان بهشهر، استان مازندران)

مهدی کروبی؛ شیما بذرافشان

دوره 8، شماره 2 ، شهریور 1394، صفحه 73-94

https://doi.org/10.7508/ijcr.2015.30.003

چکیده
  یکی از انواع گردشگری که در کشور ما همواره افراد زیادی را به خود جذب می‌کند، گردشگری روستایی است. گردشگری پدیده‌ای است که باعث افزایش تعاملات اجتماعی می‌شود و افزایش تعاملات اجتماعی می‌تواند نگرش و رفتار افراد را تحت تأثیر قرار دهد و گسترش این امر امکان تغییرات فرهنگی را فراهم می‌‌‌کند. روستای آسیاب‌سر واقع در استان مازندران در ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
تبیین تفاوت‌های میان‌فرهنگی در گردشگری مبتنی بر درک جامعۀ محلی مورد مطالعه: ناحیۀ قره‌داغ (ارسباران)

لیلا وثوقی؛ صادق خوش نمک

دوره 8، شماره 2 ، شهریور 1394، صفحه 95-129

https://doi.org/10.7508/ijcr.2015.30.004

چکیده
  گردشگری در جهان کنونی فراتر از یک فعالیت اقتصادی است و به عنوان یک پدیدۀ اجتماعی و جهانی، پیچیدگی‌های خاصی دارد که از جابه‌جایی انسان‌ها با فرهنگ‌های مختلف و ارتباط و تعامل آن‌ها با هم در زمان صلح به وجود می‌آید. به همین دلیل، درک تفاوت‌های فرهنگی برای توسعۀ موفقیت‌آمیز گردشگری الزامی است. این تحقیق، با هدف بررسی تفاوت‌های میان‌فرهنگی ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
رویکرد اجتماعی ‌ـ ‌فرهنگی در حوزة آموزش زبان

ناصرالدین علی تقویان؛ یحیی قائدی؛ سعید ضرغامی؛ جواد غلامی

دوره 8، شماره 2 ، شهریور 1394، صفحه 131-164

https://doi.org/10.7508/ijcr.2015.30.005

چکیده
  در این مقاله می‌کوشیم برخی دلالت‌های رویکرد اجتماعی ‌ـ‌ فرهنگی برای حوزة آموزش زبان را با نگاه به نظریة اخلاق گفتمان بازسازی کنیم. ایدة محوری ما بر این دریافت استوار است که رویکرد اجتماعی‌ ـ ‌فرهنگی با وجود دستاوردهای بسیاری که برای حوزة آموزش زبان داشته است، به‌دلیل فقدان منابع هنجارین لازم برای تبیین چگونگی رسیدن به فهم مشترک ...  بیشتر

تربیت اجتماعی زیبایی‌شناسانه، پارادایمی بدیل برای نظام‌ِ تربیت اجتماعی جزم‌گرا

سعیده قاسمی؛ سید مهدی سجادی؛ محسن ایمانی

دوره 8، شماره 2 ، شهریور 1394، صفحه 165-188

https://doi.org/10.7508/ijcr.2015.30.006

چکیده
  جزم‌اندیشی و به‌تبع آن جزم‌گرایی به مخدوش شدن تعاملات انسانی و ایجاد تضادها و کشمکش‌های بین‌فردی در سطوح مختلف اجتماعی، از خانواده گرفته تا گروه‌ها و احزاب مختلف و در سطح کلان، حتی بین دو جامعه منجر می‌شود. در این مقاله پس از توصیف و تبیین مفهومِ جزم‌گرایی و زیبایی‌شناسی، به واکاوی مبانی مورد اعتقاد جزم‌اندیش‌ها و سپس به استنتاج ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
فرانوگرایی فرهنگی و رابطة آن با جهان‌گرایی در بین جوانان شهر یزد

حسین افراسیابی؛ یاسین خرم‌پور

دوره 8، شماره 2 ، شهریور 1394، صفحه 189-215

https://doi.org/10.7508/ijcr.2015.30.007

چکیده
  جهان‌گرایی در بستر فناوری ارتباطات و اطلاعات موجب کم‌رنگ شدن مرزهای مکانی و زمانی شده است. برخی معتقدند که این فرایند باعث ورود جوامع به دوره‌ای جدید به نام دورة فرانوگرا شده است. فرانوگرایی عناصر و ویژگی‌های دورة مدرن همچون خرد و پیشرفت را به چالش می‌کشد. فرهنگ جوامع فرانوگرا، فرهنگی سطحی و متحرک و تا حد زیادی تحت تأثیر رسانه‌های ...  بیشتر