مقاله علمی پژوهشی
محمدسعید تسلیمی؛ آمنه کلاته آقامحمدی
چکیده
با توجه به اهمیت آموزش سواد رسانهای در تدوین خطمشی رسانهای و فقدان مطالعات جدی در این زمینه، پژوهش حاضر که ماهیت توصیفی و استنباطی دارد، بر آن است تا با بررسی مفاهیم، ضرورتها و الگوهای سیاستگذاری رسانهای و سواد رسانهای که از مطالعات ادبیات این حوزه به دست آمده است، به یک الگوی جامع «سیاستگذاری رسانهای متأثر از ...
بیشتر
با توجه به اهمیت آموزش سواد رسانهای در تدوین خطمشی رسانهای و فقدان مطالعات جدی در این زمینه، پژوهش حاضر که ماهیت توصیفی و استنباطی دارد، بر آن است تا با بررسی مفاهیم، ضرورتها و الگوهای سیاستگذاری رسانهای و سواد رسانهای که از مطالعات ادبیات این حوزه به دست آمده است، به یک الگوی جامع «سیاستگذاری رسانهای متأثر از رویکرد ارتقای سواد رسانهای» دست یابد. در این تحقیق بهمنظور دستیابی به هدف، میزان سواد رسانهای جامعة مورد مطالعه (نوجوانان دانشآموز) با حجم نمونة 384 نفر که از طریق نمونهگیری خوشهای و تصادفی به دست آمد، اندازهگیری شد. پس از استخراج عوامل مؤثر بر سواد رسانهای مصاحبههایی اکتشافی با ده نفر از اساتید علوم ارتباطات اجتماعی و مدیریت رسانه و مدیران و کارگزاران رسانه که با روش نمونهگیری هدفمند و گلولة برفی انتخاب شده بودند، انجام شد. همچنین بهمنظور ارزیابی صحت و روایی الگوی پیشنهادی و تبیین جایگاه سواد رسانهای در سیاستگذاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بخشی از برنامههای صدا و سیمای ج.ا.ا.، بر پایة الگوی بهدستآمده از مؤلفههای سواد رسانهای مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و در نهایت استنتاج به عمل آمد.
مقاله علمی پژوهشی
جواد افشارکهن؛ مجتبی هوشمندی یاور
چکیده
امروزه با توسعه و تنوع شیوههای اطلاعرسانی در اخبار تلویزیونی، استفاده از نرمخبرها، چینش گفتمانی، ایدئولوژیهای مستتر و چارچوببندی نوظهور در خبر اهمیت فراوانتری یافته است. یک رویداد واحد میتواند به چندین شکل رمزگذاری و از تلویزیون پخش شود و همواره این امکان وجود دارد که مخاطبان به اشکال مختلفی پیامها را رمزگشایی کنند. ...
بیشتر
امروزه با توسعه و تنوع شیوههای اطلاعرسانی در اخبار تلویزیونی، استفاده از نرمخبرها، چینش گفتمانی، ایدئولوژیهای مستتر و چارچوببندی نوظهور در خبر اهمیت فراوانتری یافته است. یک رویداد واحد میتواند به چندین شکل رمزگذاری و از تلویزیون پخش شود و همواره این امکان وجود دارد که مخاطبان به اشکال مختلفی پیامها را رمزگشایی کنند. مسئلة محوری این مقاله حول این موضوع قرار دارد که اگرچه متون خبری را دستاندرکاران رسانهای تولید میکنند، اما آنچه مهم تلقی میشود این است که فهم و درک مخاطبان از آنها چگونه است؟ چطور آن را میفهمند و دست به رمزگشایی میزنند؟ پژوهش حاضر بر اساس چارچوب نظری استوارت هال و نظریة لاکلائو و موفه تدوین شده و برای آزمون ایدة مورد نظر از روش پژوهش ترکیبی استفاده شده است. برای شناخت چگونگی مواجهة مخاطبان با برنامة خبری 20:30 از مصاحبة عمیق و برای سنجش نگرش سیاسی آنان از پرسشنامة محققساخته استفاده شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که مخاطبانی که دسترسی فراختری به گفتمانهای متفاوت دارند، رمزگشایی متفاوتی از برنامة خبری 20:30 میکنند. آنان بر اساس نوع نگرش سیاسی متمایل به محافظهکاری و لیبرال و همچنین متغیرهایی نظیر سرمایة فرهنگی، موقعیت ساختاری و موقعیت سوژهای که در آن قرار میگیرند، دست به رمزگشایی متفاوتی میزنند. [1]. soft news
مقاله علمی پژوهشی
مهدی کروبی؛ شیما بذرافشان
چکیده
یکی از انواع گردشگری که در کشور ما همواره افراد زیادی را به خود جذب میکند، گردشگری روستایی است. گردشگری پدیدهای است که باعث افزایش تعاملات اجتماعی میشود و افزایش تعاملات اجتماعی میتواند نگرش و رفتار افراد را تحت تأثیر قرار دهد و گسترش این امر امکان تغییرات فرهنگی را فراهم میکند. روستای آسیابسر واقع در استان مازندران در ...
بیشتر
یکی از انواع گردشگری که در کشور ما همواره افراد زیادی را به خود جذب میکند، گردشگری روستایی است. گردشگری پدیدهای است که باعث افزایش تعاملات اجتماعی میشود و افزایش تعاملات اجتماعی میتواند نگرش و رفتار افراد را تحت تأثیر قرار دهد و گسترش این امر امکان تغییرات فرهنگی را فراهم میکند. روستای آسیابسر واقع در استان مازندران در سالهای اخیر یکی از مقاصد گردشگران بوده است. پژوهش حاضر به بررسی تغییرات فرهنگی بومیان روستای مذکور که ناشی از گسترش تعاملات با گردشگران است، پرداخته است. روش مورد استفاده برای گردآوری دادهها در این پژوهش، پیمایش بوده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامة ساختیافته است و دادههای گردآوریشده با استفاده از نرمافزار آماری SPSS مورد تحلیل قرار گرفتهاند. برای بررسی همبستگی آماری میان گردشگری و مؤلفههای تغییر فرهنگی از آزمون میانگین استفاده شده است. یافتههای حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که گردشگری در تغییر مؤلفههای سبک پوشاک، مصرف مواد غذایی، گسترش مصرفگرایی، زبان و گویش بومی و سبک ازدواج در روستای مورد مطالعه نقش داشته است.
مقاله علمی پژوهشی
لیلا وثوقی؛ صادق خوش نمک
چکیده
گردشگری در جهان کنونی فراتر از یک فعالیت اقتصادی است و به عنوان یک پدیدۀ اجتماعی و جهانی، پیچیدگیهای خاصی دارد که از جابهجایی انسانها با فرهنگهای مختلف و ارتباط و تعامل آنها با هم در زمان صلح به وجود میآید. به همین دلیل، درک تفاوتهای فرهنگی برای توسعۀ موفقیتآمیز گردشگری الزامی است. این تحقیق، با هدف بررسی تفاوتهای میانفرهنگی ...
بیشتر
گردشگری در جهان کنونی فراتر از یک فعالیت اقتصادی است و به عنوان یک پدیدۀ اجتماعی و جهانی، پیچیدگیهای خاصی دارد که از جابهجایی انسانها با فرهنگهای مختلف و ارتباط و تعامل آنها با هم در زمان صلح به وجود میآید. به همین دلیل، درک تفاوتهای فرهنگی برای توسعۀ موفقیتآمیز گردشگری الزامی است. این تحقیق، با هدف بررسی تفاوتهای میانفرهنگی در گردشگری و نحوۀ برخورد جامعۀ محلی در مواجهه با آن انجام شده است. تحقیق حاضر، از نظر روش کیفی است. مشارکتکنندگان تحقیق، دوازده نفر از مردم محلی ناحیۀ قرهداغ (ارسباران) بودند که با روش نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل تأثیرگذار بر تماس بین گردشگران و جامعۀ محلی، نقش فرهنگ در گردشگری، انواع برخوردهای میان فرهنگی، تفاوتهای فرهنگی بین گردشگران و جامعۀ محلی، مشکلات تفاوتهای فرهنگی گردشگران با جامعۀ محلی، تأثیر تفاوتهای فرهنگی بر جامعۀ محلی و نحوۀ برخورد جامعۀ محلی در مواجهه با تفاوتهای فرهنگی گردشگران با آنها، هفت موضوع اصلی مرتبط با تفاوتهای میان فرهنگی در گردشگری هستند و 26 موضوع فرعی بر این موضوعات اصلی تأثیر گذارند.
مقاله علمی پژوهشی
ناصرالدین علی تقویان؛ یحیی قائدی؛ سعید ضرغامی؛ جواد غلامی
چکیده
در این مقاله میکوشیم برخی دلالتهای رویکرد اجتماعی ـ فرهنگی برای حوزة آموزش زبان را با نگاه به نظریة اخلاق گفتمان بازسازی کنیم. ایدة محوری ما بر این دریافت استوار است که رویکرد اجتماعی ـ فرهنگی با وجود دستاوردهای بسیاری که برای حوزة آموزش زبان داشته است، بهدلیل فقدان منابع هنجارین لازم برای تبیین چگونگی رسیدن به فهم مشترک ...
بیشتر
در این مقاله میکوشیم برخی دلالتهای رویکرد اجتماعی ـ فرهنگی برای حوزة آموزش زبان را با نگاه به نظریة اخلاق گفتمان بازسازی کنیم. ایدة محوری ما بر این دریافت استوار است که رویکرد اجتماعی ـ فرهنگی با وجود دستاوردهای بسیاری که برای حوزة آموزش زبان داشته است، بهدلیل فقدان منابع هنجارین لازم برای تبیین چگونگی رسیدن به فهم مشترک و توافق در میانکنشهای زبانی، هنوز نتوانسته است آموزش زبان را واجد بُعد اخلاقی و تربیتی درخوری سازد. بر این نکته تأکید میشود که این نقصان را میتوان با نگاه به نظریة اخلاق گفتمان جبران کرد. سپس دلالتهای این رویکرد هنجارگذار اجتماعی ـ فرهنگی در سه حوزة پژوهش، تدریس و ارزشیابی آموزش زبان بررسی و کاویده میشود. در این سه حوزه، بر وجه اخلاقی آموزش زبان تأکید میشود.
سعیده قاسمی؛ سید مهدی سجادی؛ محسن ایمانی
چکیده
جزماندیشی و بهتبع آن جزمگرایی به مخدوش شدن تعاملات انسانی و ایجاد تضادها و کشمکشهای بینفردی در سطوح مختلف اجتماعی، از خانواده گرفته تا گروهها و احزاب مختلف و در سطح کلان، حتی بین دو جامعه منجر میشود. در این مقاله پس از توصیف و تبیین مفهومِ جزمگرایی و زیباییشناسی، به واکاوی مبانی مورد اعتقاد جزماندیشها و سپس به استنتاج ...
بیشتر
جزماندیشی و بهتبع آن جزمگرایی به مخدوش شدن تعاملات انسانی و ایجاد تضادها و کشمکشهای بینفردی در سطوح مختلف اجتماعی، از خانواده گرفته تا گروهها و احزاب مختلف و در سطح کلان، حتی بین دو جامعه منجر میشود. در این مقاله پس از توصیف و تبیین مفهومِ جزمگرایی و زیباییشناسی، به واکاوی مبانی مورد اعتقاد جزماندیشها و سپس به استنتاج اصول و روشهای تربیت اجتماعی برخاسته از این نوع مبانی پرداخته شده است. همچنین مبانی زیباییشناسانه بر اساس آرای اندیشمندان مختلف و اصول و روشهای تربیت اجتماعی که از این مبانی زیباییشناسانه قابل استنباط است،ارائه شده است. در نهایت به هدف نهایی این مقاله، یعنی ارائة اصولِ تربیت اجتماعی زیباییشناسانه برگرفته از پاردایمهای تربیت اجتماعی زیباییشناسانه و بهکارگیری آن از طریق نظام تربیتی برای اصلاح و یا تعدیل اثرات سوء تربیت اجتماعی جزمگرایانهپرداخته شده است.
مقاله علمی پژوهشی
حسین افراسیابی؛ یاسین خرمپور
چکیده
جهانگرایی در بستر فناوری ارتباطات و اطلاعات موجب کمرنگ شدن مرزهای مکانی و زمانی شده است. برخی معتقدند که این فرایند باعث ورود جوامع به دورهای جدید به نام دورة فرانوگرا شده است. فرانوگرایی عناصر و ویژگیهای دورة مدرن همچون خرد و پیشرفت را به چالش میکشد. فرهنگ جوامع فرانوگرا، فرهنگی سطحی و متحرک و تا حد زیادی تحت تأثیر رسانههای ...
بیشتر
جهانگرایی در بستر فناوری ارتباطات و اطلاعات موجب کمرنگ شدن مرزهای مکانی و زمانی شده است. برخی معتقدند که این فرایند باعث ورود جوامع به دورهای جدید به نام دورة فرانوگرا شده است. فرانوگرایی عناصر و ویژگیهای دورة مدرن همچون خرد و پیشرفت را به چالش میکشد. فرهنگ جوامع فرانوگرا، فرهنگی سطحی و متحرک و تا حد زیادی تحت تأثیر رسانههای ارتباط جمعی است. تحقیق حاضر به بررسی رابطة بین جهانگرایی و فرانوگرایی فرهنگی در بین جوانان شهر یزد پرداخته است. این تحقیق نشان داده است که عناصر فرهنگی جامعة فرانوگرا چیست و چه میزان از این عناصر به جامعة ما وارد شده است. تحقیق حاضر با روش پیمایش بین 384 نفر از جوانان 29-16 سالة شهر یزد انجام شد. روش نمونهگیری، روش تصادفی طبقهای چندمرحلهای و ابزار سنجش پرسشنامة محققساخته است. یافتههای تحقیق نشان داد که بین جهانگرایی با تمام ابعاد فرانوگرایی فرهنگی رابطة معنیداری وجود دارد؛ بُعد هنجارهای فراملی جهانگرایی، به غیر از بُعد مصرفمحوری، با سایر ابعاد فرانوگرایی فرهنگی (زوال عاطفه، بازاندیشی، نسبیگرایی فرهنگی، سیالیت روابط) رابطة معنیداری نشان داد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که دو بُعد جهانگرایی قادر به تبیین بیش از 22 درصد از واریانس فرانوگرایی فرهنگی هستند.