مقاله علمی پژوهشی
1. روایت سریال‌های تلویزیون از اختیار و کنشگری عامل انسانی: مطالعة سریال «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد»

مهدی منتظرقائم؛ زهره علیخانی

دوره 8، شماره 3 ، پاییز 1394، صفحه 1-30

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2015.31.001

چکیده
  با توجه به ارتباط همیشگی زندگی تودة مردم با مفهوم جبر و اختیار، و نیز اهمیت ذاتی این مفهوم در حیطة دین، و با عطف نظر به توانایی رسانه­‌ها در برساخت روایت تودة مردم از نظام اسباب هستی و همچنین با در نظر گرفتن روابط دین، دولت و تلویزیون در ایران، این تحقیق در پی پاسخگویی به این سؤال برآمده است که در سریال­ نمونة تحقیق که جزء سریال­های ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
2. بازنمایی مناسک محرم در رسانه‌های غرب؛ تحلیل نشانه‌شناختی عکس‌های پایگاه عکاسی توتالی کول پیکس با موضوع محرم و عاشورا

مجید موحدمجد؛ زینب نیک نجات؛ محمدتقی عباسی شوازی

دوره 8، شماره 3 ، پاییز 1394، صفحه 31-59

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2015.31.002

چکیده
  در این پژوهش به مقولة عکس به‌عنوان بستری برای ارتباط و تولید معنا نگریسته می‌شود و فعالیت هنری-اجتماعی عکاسی، به‌مثابة ابزاری رسانه‌ای که امروزه نقش مهمی در عرصة ارتباطات دارد و همچون سایر ابزارهای رسانه‌ای در خدمت ایدئولوژی صاحبان رسانه است، در نظر گرفته می‌شود. نظریة بازنمایی، با نگاهی انتقادی به رسانه ظهور یافت. روش نشانه‌شناسی ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
3. سیالیت و مناسک دینی (مطالعة موردی زیارت مزار سهراب سپهری)

سارا شریعتی؛ شیما غلامرضا کاشی

دوره 8، شماره 3 ، پاییز 1394، صفحه 61-97

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2015.31.003

چکیده
  مقالة حاضر، شرح یک پژوهش کیفی میدانی است که به بررسی یکی از مهم‌ترین تحولات حوزة مناسک دینی می‌پردازد؛ مقدس‌سازی اشخاص و مکان‌هایی که سنت دینی آنها را به‌عنوان چیز مقدس نشناخته است. مزار سهراب سپهری، یکی از نمونه‌های این «مکان‌های جدید» است که پژوهش حاضر مطالعه‌ای موردی در خصوص مناسک و جهان معنایی زائران این مکان است. زائران ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
4. مطالعة وضعیت دین‌ورزی جوانان با تأکید بر دینداری خودمرجع (ارائة یک نظریة زمینه‌ای)

آرش حسن‌پور؛ ثریا معمار

دوره 8، شماره 3 ، پاییز 1394، صفحه 99-131

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2015.31.004

چکیده
  دینداری در زمانة کنونی متنوع و متکثر شده است. این مطالعه با پذیرفتن این پیش‌فرض که دینداری به‌مثابه امری متنوع و متلون، خارج از دوگانة دیندار یا بی‌دین بودن افراد است، به شناسایی و تفسیر نوع خاصی از دینداری در بین جوانان شهر اصفهان پرداخته است. بدین منظور، با مرور مطالعات پیشین، در چارچوب روش کیفی، رویکرد تفسیری، سنت نظریة زمینه‌ای ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
5. یادگیری پنهان: تأثیرکارتون‌های مذهبی در دینداری دانش‌آموزان دختر پایة ششم ابتدایی

سیروس اسدیان؛ مرضیه مقدم

دوره 8، شماره 3 ، پاییز 1394، صفحه 133-155

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2015.31.005

چکیده
      این تحقیق با هدف بررسی تأثیرمشاهدة کارتون‌های مذهبی در دینداری دانش‌آموزان دختر پایة ششم ابتدایی صورت گرفته است. روش مورد استفاده شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعة آماری شامل دانش‌آموزان دختر پایة ششم ابتدایی است که در مدارس غیردولتی شهر میاندوآب در سال تحصیلی 94-93 مشغول به تحصیل هستند. با ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
6. بررسی رابطه تفکر انتقادی و میزان و زمینه تبعیت از گروه‌های مرجع دینی در بین دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه‌های تهران

فاطمه عموعبداللهی؛ خدیجه سفیری

دوره 8، شماره 3 ، پاییز 1394، صفحه 157-187

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2015.31.006

چکیده
  حضور روحانیت در عرصه‌های مختلف زندگی دینی، اجتماعی و اقتصادی جامعة ایران هم با مبانی نظری اسلامی (با تکیه بر امامت و ولایت) مشروعیت یافته و هم بر بستری از ضرورت تاریخی توجیه شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که منزلت روحانیون پس از انقلاب اسلامی به‌خصوص در بین جوانان دچار تغییراتی شده است. با توجه به قوت گرفتن رویکردهای نقادانه در نظام ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
7. بررسی اثر مذهب، مادی‌گرایی و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مصرف‌کننده بر درگیری ذهنی با پوشاک مد (مورد مطالعه: شهر یزد)

سید مهدی الحسینی المدرسی؛ فاطمه محمدی؛ هوشمند باقری قره‌بلاغ؛ مصطفی کشاورز مولایی

دوره 8، شماره 3 ، پاییز 1394، صفحه 189-213

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2015.31.007

چکیده
  در میان عواملی که به‌منظور تسهیل زندگی روزمرة مصرف­‌کننده با درگیری ذهنی بالا لازم است، پوشاک مد عاملی مهم و قابل­توجه برای بسیاری از مصرف­‌کنندگان است و در سال‌­های اخیر توجه مصرف­کنندگان به این حوزه بیشتر شده است. با توجه به ضرورت موضوع، این پژوهش بررسی اثر مذهب، مادی‌گرایی و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مصرف­کننده بر ...  بیشتر