مقاله علمی پژوهشی آموزش عالی
تحصیل در آن سوی مرزها: مردم نگاری‌ تردید دانشجویان ایرانی در آلمان

احمد نادری؛ رضا بیات

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1395، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22035/ijcr.2016.305

چکیده
  این پژوهش مردم‌نگارانه، تجربۀ زیستۀ دانشجویان ایرانی از مهاجرت تحصیلی‌شان به آلمان را مورد بررسی قرار داده و بر آن است که معانی ذهنی کنشگران را با توجه به پرسش‌های پژوهش فهم کند. برای رسیدن به این هدف از مشاهده، مشاهدۀ مشارکتی، مصاحبۀ عمیق و مصاحبۀ گروهی بهره گرفته شده است. می‌توان گفت دانشجویی که برای ادامۀ تحصیل به کشور دیگری ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی آموزش عالی
عوامل مؤثر بر ناراستی‌های‌ دانشگاهی در فضای آموزش علوم اجتماعی (مطالعة موردی دانشگاه‌های دولتی تهران)

معصومه قاراخانی؛ سید آیت‌الله میرزایی

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1395، صفحه 29-48

https://doi.org/10.22035/ijcr.2016.306

چکیده
  ناراستی‌‌ دانشگاهی یکی از مسائل مهم در نظام آموزش عالی ایران است و کاهش یا پیشگیری از آن مستلزم شناسایی عوامل مؤثر در بروز آن است. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر بروز ناراستی‌های دانشگاهی در فضای علوم اجتماعی ایران، برداشت دانشجویان دورة دکتری این حوزه را که دارای تجربة جامعه‌پذیری علمی طولانی‌تری در فرایند آموزش هستند ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی آموزش عالی
کیفیت زندگی دانشگاهی از دیدگاه دانشجویان بومی و غیر بومی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران

رضا مهدی

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1395، صفحه 49-73

https://doi.org/10.22035/ijcr.2016.307

چکیده
  کیفیت زندگی دانشگاهی و احساس رضایت کلی دانشجویان کلیاتی از زندگی دانشگاهی هستند که بر اساس نظریۀ تسری، از بخش‌های گوناگون تأثیر می‌پذیرند. این پژوهش با هدف ارزیابی کیفیت زندگی تحصیلی دانشجویان بومی و غیر بومی دانشگاه‌های دولتی شهر تهران انجام شده است، هدفی توسعه‌ای دارد و گردآوری داده‌های آن پیمایشی‌ست. جامعۀ آماری این پژوهش، ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی آموزش عالی
رواسازی میان‌فرهنگی مقیاس چندبُعدی حمایت اجتماعی ادراک‌شده در دانشجویان ایرانی و سوئدی

امید شکری؛ رضا کرمی نوری؛ محمدتقی فراهانی؛ علیرضا مرادی

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1395، صفحه 75-100

https://doi.org/10.22035/ijcr.2016.308

چکیده
  این پژوهش با هدف رواسازی میان‌فرهنگی مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک‌شده (ام‎پی‌اس‌اس) در گروهی از دانشجویان ایرانی و سوئدی انجام شد. در مطالعة حاضر، 212 دانشجوی کارشناسی (112 ایرانی و 100 سوئدی) به مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک‌شده پاسخ دادند. به‌منظور بررسی تغییرناپذیری عاملی ام‎پی‌اس‌اس در دو گروه از تحلیل عاملی تأییدی ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
انگیزش های نویافتة تحولات هویتی زنان در آموزش عالی

مهری طیبی‌نیا؛ جبار رحمانی

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1395، صفحه 101-129

https://doi.org/10.22035/ijcr.2016.309

چکیده
  همزمان با تحولات مدرن و تجربۀ تجدد، شاهد دگرگونی‎های متعددی در اشکال زندگی روزمره هستیم؛ تحولاتی که زنان نیز به‌عنوان عاملانی با نقش‎های جنسیتی متفاوت در جامعه تجربه خواهند کرد و به دگرگونی معناهای ذهنی و به تبع آن دگرگونی در نقش‌های اجتماعی آنها می‎انجامد. تغییراتی در انگیزه و تمایلات زنان که به‎منظور تحقق خود و انتخاب مسیرهای ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی آموزش عالی
تیپ‌شناسی نحوۀ مواجهۀ روشنفکران و نخبگان ایرانی با تمدن غرب

غلامرضا خواجه‌سروی؛ رضا صمیم؛ رضا کاوند

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1395، صفحه 131-158

https://doi.org/10.22035/ijcr.2016.310

چکیده
  این مقاله تلاش می‌‎کند با تمرکز بر مدرنیته به‌عنوان اصلی‌ترین نمود و سیمای تمدن غرب، صورت‌های متکثر رویارویی و مواجهۀ ایرانیان با این تمدن را قالب‌بندی کند. به این منظور، ابتدا بر مفهوم مدرنیسم به‌عنوان مهم‌ترین جلوۀ تمدن غرب لااقل از نظر بازنمایی نزد جامعۀ ایرانی متمرکز شده است. سپس، با استفاده از روش تفسیری به کار گرفته شده ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی آموزش عالی
چالش کیفیت رسالة دکتری در ایران بر اساس مفهوم زنجیرة ارزش

فیروزه اصغری؛ محمدعلی نعمتی

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1395، صفحه 159-191

https://doi.org/10.22035/ijcr.2016.311

چکیده
  یکی از اهداف اصلی پژوهش‌های دانشگاهی، پاسخ به نیازهای علمی جامعه است. در وهلۀ نخست، آنچه موجب اعتماد و ایجاد ارزش به‌منظور بهره‌مندی از این پژوهش‌ها توسط ذی‌نفعان می‌شود، کیفیت علمی آنهاست. درصد قابل توجهی از پژوهش‌های انجام‌شده در دانشگاه‌ها، رساله‌های دورة دکتری هستند که با صرف زمان و بودجۀ قابل توجه توسط دانشجویان این دوره ...  بیشتر