Document Type : Scientific Research Manuscript

Authors

1 Associate Professor of Sociology, University of Kurdistan

2 Assistant Professor of Sociology, University of Kurdistan

3 M. A. of Sociology,

Abstract

BeeTalk is one of the most common social networks that have attracted many users during these years. As a whole, social networks are parts of everyday life nowadays and, especially among the new generation, have caused some basic alterations in the field of identity-formation, sense-making and the form and content of communication. This article is a research about BeeTalk users, their virtual interactions and experiences, and the feelings, pleasures, meanings and attitudes that they obtain through participating in the virtual world. This is a qualitative research. The sample is selected by way of theoretical sampling among the students of University of Kurdistan. Direct observation and semistructured interviews are used to gathering data, which are interpreted through grounded theory. The findings show that some contexts like “searching real interests in a non-real world” and “the representation of users’ voices in virtual space” have provided the space for participating in BeeTalk, and an intervening factor called “instant availability” has intensified this participation. Users’ participation in this social network has changed their social interaction in the real world and formed some new types of communication among them such as “representation of faked identities”, “experiencing ceremonial space” and “artificial literacy”. Moreover, this participation has some consequences like “virtual addiction” and “virtual collectivism” in users’ everyday life that effects their ways of providing meaning and identity in their social lives. It can be said that the result of user’s activity in this network is to begin a kind of simulated relation that has basic differences with relations in the real world. The experience of relation in this network lacks nobility, enrichment and animation, rather it is instant, artificial and without any potential to vitalization.

Keywords

Main Subjects

آگامبن، جورجو (1387). والتر بنیامین در برابر کارل اشمیت (مترجم جواد گنجی)، در قانون و خشونت،گزینش و ویرایش مراد فرهادپور و امید مهرگان، تهران: نشر رخداد نو.  
ابراهیم­آبادی، حسین (1388). الگوی استفاده از اینترنت: محیط یادگیری و بافت اجتماعی. فصلنامهٔ تحقیقات فرهنگی، 2(3)، 118-97.
استراوس، انسلم؛ کربین، جولیت (1390). مبانی پژوهش کیفی، (مترجم ابراهیم افشار). تهران: نشر نی.
بنت، اندی (1386)، فرهنگ و زندگی روزمره، (مترجم لیلا جوافشانی و حسن چاوشیان). تهران: اختران.
بخشی، بهاره و همکاران (1392). «نقش و کارکرد شبکه­­های اجتماعی (مطالعه موردی شبکۀ اجتماعی کفه­مام، شبکه­ای برای مادران و کودکان). پژوهش­نامه زنان، (2)، 59-37.
بودریار، ژان (1383). گسترش تکنولوژی و تعمیق فضای مجازی. سیاحت غرب، (16)، 18ـ16.
تومی، ا. (1383). جامعۀ دانایی و پرسش­های پژوهشی آینده، (مترجم اسماعیل یزدان­پور). تهران: مرکز پژوهش­های ارتباطات.
جهانگرد، اسفندیار (1391). برآورد اثرهای اقتصادی شبکه­ای سیستم تلفن همراه اول در تهران. تحقیقات اقتصادی، 47 (4)، 1-18.  
خواجه­نوری، بیژن و همکاران (1393). تأثیرات کاربرد اینترنت بر هویت ملی، مطالعۀ موردی دانشجویان دانشگاه شیراز». فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی- واحد شوشتر، 254-235.
ذکایی، محمدسعید (1386). فرهنگ جوانان و تلفن همراه. فصلنامهٔ تحقیقات فرهنگی ایران، 2(3)، 152-119.
رابرتسون، رولند (1388). جهان‌ـ‌محلی­شدن: زمان‌ـ‌فضا و همگونی‌ـ‌ناهمگونی، (مترجم مراد فرهادپور). ارغنون، (24)، 238-211.
رفعت­جاه، مریم؛ شکوری، علی (1387). اینترنت و هویت اجتماعی. رسانه، (5)، 5-2.
سبحانی­نژاد، مهدی و فتحی، کورش (1388). راهکارهای توسعه و بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس، مطالعات روانشناسی تربیتی،6 (9)، 29-56
سعیدی، رحمان؛ کیا، علی­اصغر (1385)، نقش جهانی­شدن و رسانه­ها در هویت فرهنگی. تهران: انتشارات خجسته.
شاهنوشی، مجتبی؛ تاجی، محمدرضا (1391). تأثیر شبکه­های اجتماعی بر سبک زندگی جوانان در شهرستان شهرکرد. مطالعات ملی، (51)، 112-91.
شهابی، محمود؛ بیات، قدسی (1391). شبکه­های اجتماعیِ مجازی و کاربران جوان: از تداوم زندگی واقعی تا تجربۀ جهان­وطنی. فصلنامۀ مجلس و راهبرد، (69)، 180-151.
صادقیان، عفت (1389). تأثیر اینترنت بر کودکان و نوجوانان. مجله الکترونیکی نما، (4).
عدلی­پور، صمد؛ قاسمی، وحید؛ میرمحمدتبار، سیداحمد (1393). تأثیر شبکۀ اجتماعی فیس­بوک بر هویت فرهنگی جوانان شهر اصفهان. فصلنامهٔ تحقیقات فرهنگی، 7(1) 28-1.
فاضلی، نعمت­الله (1391). مصرف فرهنگی اینترنت و شکل­نگرفتن هویت مجازی (مردم­نگاری دانشجویان سه دانشکده ادبیات، عمران، معماری). مطالعات فرهنگ ارتباطات، سال سیزدهم، ش 19.
فلیک، اووه (1387). درآمدی بر تحقیق کیفی،(مترجم هادی جلیلی). تهران: نشر نی.
کازنو، ژان (1370). جامعه­شناسی وسایل ارتباط جمعی، (مترجم ساروخانی و محسنی). تهران: اطلاعات.
کاستلز، مانوئل (1385). عصر اطلاعات، پایان هزاره، (مترجم احد علیقلیان و افشین خاکباز). ج3. تهران: طرح نو.
گاردینر، مایکل (1381). تخیل معمولی باختین، (مترجم یوسف اباذری). ارغنون، (20)، 66ـ32.
گیدنز، آنتونی (1388). پیامدهای مدرنیته، (مترجم محسن ثلاثی). تهران: نشر مرکز.
واترز، مالکوم (1379). جهانی­شدن، (مترجم اسماعیل مردانی­کیوی و سیاوش مریدی). تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
هال، استوارت (1388). هویت قدیم و جدید، قومیت­های قدیم و جدید، (مترجم شهریار وقفی­پور). ارغنون، (24)، 352-319.
هریس، دیوید (1392). مفاهیم کلیدی در مطالعات فراغت، (مترجم محمدسعید ذکایی و سنا چاوشیان). تهران: انتشارات تیسا.
 Aguayo, Angela, J. (2011). New media and activism. Encyclopedia of Social Movement Media, (ed. John D. H. Downing). London: Sage.
Bakhtin, M. (1984). Problems of Dostoevsky’s Poetics, trans. C. Emerson. Manchester: Manchester University Press.
Bassett, Caroline (1997). Virtually Gendered: Life in an Online world. in K. Gelder and S. Thornton (eds.) The Subcultures Reader. London: Routledge.
Boyd, D. M.; Ellison, N. B. (2007). Social Networks Sites: Definition, History and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, 13 (1), 210- 230.
Chaney, David (1994). The Cultural Turn: Scene Setting Essays on Contemporary Cultural History. London: Routledge.
Stevenson, Nick (1995). Understanding Media Cultures. London: Sage.
CAPTCHA Image