Document Type : Scientific Research Manuscript

Authors

1 Assistant Professor of Sport Management, University of Tabriz

2 Associate Professor of Management, Faculty of Management, University of Tehran.

Abstract

The hijab is one of our Cultural religious norms and on the other hand, it is one of the most important aspects of soft war on behalf of enemies of the Islamic Revolution of Iran. Therefore, the bad Dressed is undoubtedly one of the consequences of cultural invasion. And cross-sectional approaches couldn’t be useful for understanding the problem deeply and doesn’t provide enough knowledge for effective and efficient cultural planning. The study aims to investigate the causes of the emergence of bad dressed and ways to deal with it. At this descriptive-survey study field as well as library studies were used to develop a theoretical frame work. Data collected through the researcher-made questionnaire that was validated and justified. The data was analyzed through using structural equation modeling. Conceptual framework was based on systematic thinking and comprehensive approach to the bad dressed phenomena. Thus the hijab is considered as a social system and the main elements in four sections; inputs, process, outcomes, and feedback were investigated.

Keywords

Main Subjects

المدرسی، سید مهدی الحسینی؛ محمدی، فاطمه؛ باقری قره‌بالغ، هوشمند (1394). بررسی اثر مذهب، مادی‌گرایی و ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مصرف‌کننده بر درگیری ذهنی با پوشاک مد (مورد مطالعه: شهر یزد). فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 8(3)، 213-189.
باقری، محمدرضا؛ باقری‌میاب، شهلا (1391). الزامات هم‌سویی نهادهای سیاست‌گذار و اجرایی در فرایند خط‌مشی‌گذاری فرهنگی عفاف و حجاب. تحقیقات فرهنگی ایران، (19)، 45-31.
خواجه‌نوری، بیژن؛ روحانی، علی؛ هاشمی، سمیه (1391). گرایش به حجاب و سبک‌های متفاوت زندگی (مطالعه موردی: زنان شهر شیراز). جامعه‌شناسی کاربردی، 23(3)، 166-141.
رجالی، مهری؛ مستاجران، مهناز؛ لطفی، مهران (1391). نگرش دانشجویان دختر دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نسبت به حجاب و پوشش زنان و برخی عوامل موثر بر آن. فصلنامه تحقیقات نظام سلامت، 8(3)، 430-424.
رضائیان، علی؛ مبانی سازمان و مدیریت، تهران سمت، 1388، ص62.
زین­آبادی، مرتضی. (1386). جامعه‌پذیری حجاب. مطالعات راهبردی زنان، (38)، 218-180.
شارع‌پور، محمود؛ تقوی، سیده زینب؛ محمدی، مهدی (1391). تحلیل جامعه‌شناختی عوامل مؤثر بر گرایش به حجاب (مطالعه موردی: گرایش به حجاب در بین دانشجویان دختر دانشگاه مازندران). تحقیقات فرهنگی ایران، 5(3)، 29-1.
سلیمی، علی؛ داوری، محمد (1380). جامعه‌شناسی کجروی. کتاب اول. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
سیف‌اللهی، سیف‌الله (1387). مبانی جامعه شناسی: اصول، مبانی و مسایل اجتماعی. تهران: جامعه‌پژوهان سینا.
شرف‌الدین، حسین (1386) ریشه‌یابی جامعه‌شناختی بی‌حجابی. فقه. (51 و 52)، 301-264.
شیخی، محمدتقی (1387). جامعه‌شناسی زنان و خانواده. تهران: شرکت سهامی انتشار.
علوی، سید حمیدرضا؛ حجتی، رضیه (1386). عوامل موثر بر بدحجابی دختران دانشگاه شهید باهنر کرمان. دوفصلنامه تربیت اسلامی، 2(4)، 88-63.
کوئن، بروس (1388). مبانی جامعه شناسی، (مترجم غلامعباس توسلی و رضا فاضل). تهران: سمت.
محسنی، منوچهر (1383). مقدمات جامعه‌شناسی. تهران: دوران.
مختاریان‌پور، مجید؛ گنجعلی، اسدالله (1390). نهادسازی عفاف و حجاب در جامعه؛ رویکردی فرایندی. تحقیقات فرهنگی ایران، 4(2)، 151-117.
مرتضوی، ض. (1386). درآمدی بر مبانی کلی فقهی حجاب و مسئولیت دولت اسلامی. فقه، (51)، 52-12.
مسعودی­پور، سعید (1389). حجاب به‌مثابه یک سیستم. ماهنامه گنجینه مجمع، شماره 40.
مطهری، مرتضی (1374). مسئله حجاب. تهران: صدرا.
Mcquitty, S. )2004(. Statistical Power and Structural Equation Models in Business Research. Journal of Business Research, 57, pp.175-183.
CAPTCHA Image