Document Type : Scientific Research Manuscript
Authors
1 PhD candidate in Sociology, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran
2 Associate Professor, Faculty of Social Science, Tehran University
3 Associate Professor of Sociology Department, Islamic Azad University, Tehran
Abstract
This article aims to achieve the theoretical and behavioral preferences on scientific Ethics norms among PhD students and the level of conformity and unconformity of theoretical and behavioral preferences on scientific Ethics norms among PhD students. It also aims to achieve the realities based on the conflicts and to explain factors related to level of conflict of these values. This article has a combined approach ranging from Ethics theories based on inter- role conflict of Dahrendorf, scientific Ethics indicators of Resnick, Merton, Parsons, Goffman and Ethics Growth theories. Methodology is based on a field survey and its population is PhD students of fields of humanities, engineering and basic sciences from Shahid Beheshti University. One hundred ninety-six students were chosen by complete enumeration method and they were under a test by a questionnaire with total validity 80% and 81% .The results showed there is no complete conformity between theoretical and behavioral preferences on scientific Ethics norms among PhD students so that 16.33 of the students have over 60% conformity and 83.68 of them have over 40% unconformity and The level of unconformity in the theoretical and behavioral preferences on scientific Ethics norms are different in the three fields (among PhD students of fields of humanities, engineering and basic sciences). In addition, when the theoretical preferences -12 Ethics indicators- are considered to each other, there is no conflict among them but in the comparison of the theoretical preferences and behavioral preferences, there is unconformity (conflict) between theoretical and behavioral preferences.
Highlights
اسلاوین، رابرت (2006). روانشناسی تربیت نظریه و کاربست. سید محمدی (1385)، مترجم. تهران: نشر روان.
امینیان، صدیقه؛ اسکندری چراتی، آذر (1392). بررسی تعهد کاری استادان و عوامل جامعهشناختی مؤثر بر آن (مطالعه موردی: دانشگاههای آزاد اسلامی شرق استان گلستان). مطالعات جامعهشناختی ایران، 3 (3)، 66ـ55.
بیمن، ویلیام (1393). زبان، منزلت و قدرت در ایران، (مترجم رضا مقدمکیا).تهران: نشر نی.
جباری، حسین؛ رحمانی، حلیمه (1391). تأثیر فرهنگ بر ابعاد اخلاقی دانشجویان حسابداری. اولین همایش ملی حسابداری و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نور.
جوادی یگانه، محمدرضا (1377). انسان جامعهشناختی و مرزهای آن (نقد و بررسی کتاب انسان جامعهشناختی رالف دارندورف). کتاب ماه علوم اجتماعی، (22)، مرداد، 12-9.
چلبی، مسعود، عوامل مؤثر بر عامگرایی اخلاقی در 3 منطقه شهر تهران، همایش بینالمللی اخلاق اسلامی در دانشگاهها، 1373.
حاجیانی، ابراهیم (1393). جامعهشناسی اخلاق (تحلیل وضعیت اخلاق اجتماعی در جامعة ایران). تهران: جامعهشناسان.
داورانی، میرحسین (1384). نگرش دانشجویان پزشکی سال اول تا ششم نسبت به انواع خلاف دانشگاهی و سنجش آن به روش غیر مستقیم. پایاننامه دکتری، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتیـدرمانی کرمان.
ذاکر صالحی، غلامرضا (1389). تقلب علمی، جنبه های اجتماعی و حقوقی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
ذکایی، محمد سعید و اسماعیلی، محمد جواد (1390). جوانان و بیگانگی تحصیلی و دانشگاهی. تحقیقات فرهنگی ایران، 4 (4)، 55-90.
رضایی، محمد (1384). میزان، نوع و عوامل مؤثر بر قانونگریزی. مجلة جامعهشناسی ایران، 6 (3)، 69-47.
ریتزر، جورج (1379). نظریة جامعهشناسی در دوران معاصر، (مترجم محسن ثلاثی). تهران: علمی.
زمانی، بیبی عشرت؛ عظیمی، امین؛ سلیمانی، نسیم (1391). عوامل مؤثر بر سرقت علمی بر حسب جنسیت و رشتة تحصیلی از دیدگاه دانشجویان. اخلاق در علوم رفتاری، 7 (3)، 35-24.
ستوده انواری، هدایتاله؛ بقایی سرایی، علی (1390). نقش عوامل ساختاری، کنشی و رابطهای در درونی شدن اخلاق علم در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی. پژوهش اجتماعی، 12، 166ـ143.
سعادتمند، زهره؛ لندی اصفهانی، لیلا؛ فرهنگ، محمدجواد (1390). بررسی مقررات دانشگاه آزاد اسلامی در بعد مسائل اخلاقی و رفتاری در بین دانشجویان. مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین المللی شهروند مسئول، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان).
شارع پور، محمود؛ فاضلی، محمد (1386). جامعه شناسی علم و انجمن های علمی در ایران، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
شربت اوغلی، احمد؛ افشار، گلناز (1389). بررسی نگرش دانشجویان مدیریت (MBA) دانشگاه شریف نسبت به موضوعات چالشبرانگیز اخلاقی در حوزة کسب و کار. هشتمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، دانشگاه شریف.
شعبانی، زهرا (1391). فراتحلیل تحول اخلاقی در تحقیقات انجام شده طی سالهای 1388ـ 1365. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 27، 81ـ42.
ضرغامی، سعید؛ رمضانی، عادل (1388). مبانی و اصول اخلاقی ارتباط استاد با دانشجو بر بنیاد تحلیل تطبیقی و نقد آرای فیلسوفان هستی. راهبرد فرهنگ، (8 و9) زمستان 1388 و بهار 1389، 114ـ91.
عباسزاده، عباس؛ محسنپور، محدثه (1391). درک دانشجویان پرستاری از موانع حساسیت اخلاق حرفهای. سومین همایش ملی سهروردی با موضوع اخلاق کاربردی، دانشگاه زنجان.
عباسزاده، محمدرضا؛ معینیزاده، محسن (1392). بررسی تأثیر تفاوت در ارزشهای فرهنگی بر درک اصول اخلاقی دانشجویان حسابداری: بررسی تطبیقی در ایران و انگلستان. یازدهمین همایش ملی حسابداری ایران، دانشگاه فردوسی مشهد.
علیوردینیا، اکبر؛ صالحینژاد، صالح (1392). بررسی عؤامل موثر در اقدام به تقلب دانشجویان. اخلاق در علوم رفتاری، 8 (1)، 93-85.
فراستخواه، مقصود (1385). جایگاه و سازوکارهای اخلاقیات حرفهای علمی در تضمین کیفیت آموزشی عالی ایران. اخلاق در علوم و فناوری، 1 (1)، 27ـ16.
قاراخانی، معصومه و میرزایی، سید آیت الله (1395). عوامل مؤثر بر ناراستیهای دانشگاهی در فضای آموزش علوم اجتماعی (مطالعة موردی دانشگاههای دولتی تهران(. تحقیقات فرهنگی ایران، 9 (2)، 48-29 .
قاضی طباطبایی، محمود؛ ودادهیر، ابوعلی (1380). سوگیری اخلاقی و هنجاری در پژوهشهای دانشگاهی، مطالعة تطبیقی امور مربوط به دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاههای ایران. ادبیات و علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، 44 (181-180)، 226ـ187.
قانعی راد، محمدامین؛ ملکی، امیر و محمدی، زهرا (1392). تحول فرهنگی در علم: از علم دانشگاهی تا علم پسا دانشگاهی. تحقیقات فرهنگی ایران، 6 (4)، 31-59.
قانعیراد، محمدامین؛ طلویی، ابوالقاسم؛ خسرو خاور، فرهاد (1387). عوامل، انگیزشها و چالشهای تولید دانش در بین نخبگان علمی. سیاست علم و فناوری، 1 (2)، 85ـ71.
کوئن، بروس (1373). درآمدی به جامعهشناسی، (مترجم محسن ثلاثی). تهران: فرهنگ معاصر.
گدازگر، حسین؛ علیزاده اقدم، محمدباقر (1387). بررسی سوگیریهای هنجاری نسبت به علم در بین اعضای هیئت علمی و نقش آن در تولید علم (مطالعه موردی: اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز)، مجلة پژوهشی دانشگاه اصفهان (علوم انسانی)، 29 (1)، 22ـ1.
متقینیا، محمدرضا؛ سپهوندی، محمدعلی؛ خدری، عبدالرضا (1392). اخلاق حرفهای در دانشگاه: مبانی نظری، اهمیت و اصول. کنفرانس بینالمللی مدیریت، چالشها و راهکارها، دانشگاه لرستان.
محسنی تبریزی، علیرضا؛ قاضی طباطبایی، محمود؛ رجایی، سید هادی (1389). تاثیر مسائل و چالشهای محیط علمی بر جامعهپذیری دانشگاهی. پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 55، 67ـ45.
محمدزاده، لیلا (1393). شناسایی نقش اصول اخلاق حرفهای در آموزش و هنجارهای علم در ارتقای کیفیت نظام دانشگاهی با توجه به میزان پایبندی اعضای هیات علمی به هنجارهای علم. اولین کنفرانس ملی ارزیابی کیفیت در نظامهای دانشگاهی تهران، دانشگاه صنعتی شریف.
موسوی شیری، سید محمود؛ شهرستانی، مریم (1392). تأثیر آموزش آیین رفتار حرفهای بر ارزشهای اخلاقی دانشجویان حسابداری. یازدهمین همایش حسابداری ایران، دانشگاه پیام نور.
وحدت، ر.؛ آژیر، م. (1388). نقش دانشگاه در فرآیند تولید علم و چالشهای تولید علم. تهران: پژوهشکدة تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام. ص 173ـ137.
ودادهیر، ابوعلی (1377). بررسی عوامل دانشگاهی و دپارتمانی مؤثر بر پیروی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاهی ایران از هنجارها و ضد هنجارهای علم در دانشگاه تبریز. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه تبریز.
ودادهیر، ابوعلی و همکاران (1387). معیارهای رفتار اخلاقی در انجام کار علمی (تأملی بر جامعهشناسی اخلاق در علمـفناوری مرتن و رزنیک). اخلاق در علوم و فناوری، 3 (3و4)، 17ـ6.
Hebert, P. C.; Meslin, E. M.; Dunn, E. V. (1992). Measuring the Ethical Sensitivity of Medical Students: a Study at the University of Toronto. Journal of Medical Ethics, 18, 142-147.
Helmers, K. F.; Danoff, D.; Steinert, Y.; Leyton, M.; Young, S. N. (1997). Stress and Depressed Mood in Medical Students, Law Students, and Graduate Students at McGill University. Academic Editione, 72 (8), 708-714.
Kaklauskas, A. E.; Zavadskas, K.; Budzevicience, R. (2010). Web-Based Modal of Multiple Criteria Ethical Decision-Making for Ethical Behavior of Students. Journal of Business Economics and Management, 10 (1), 71-84.
Mulkey M (1979). Science and the Sociology of knowledge. London: George Allen & Unwin.
Newberry, B. (2004). The Dilemma of Ethics in Engineering Education. Science and Engineering Ethics, 10, 343-351.
Phail, K. M. (2001). The other Objective of Ethics Education: Re-humanizing the Accounting Profession, a Study of Ethics Education in Law, Engineering, Medicine and Accountancy. Journal of Business Ethics, 34, 279-298.
Seitz, B. J.; O’Neill, Patrick (1996). Ethical Decision-Making and the Code of Ethics of the Canadian Psychological Association. Canadian Psychology/ Psychologie, 37, 23-30.
Keywords
Main Subjects
Send comment about this article