مقاله علمی پژوهشی
تحلیل روایت در آگهی‌های داستانی تلویزیون

عبدالله گیویان؛ شهرام احمدی

دوره 3، شماره 4 ، دی 1389، صفحه 1-21

https://doi.org/10.7508/ijcr.2010.12.001

چکیده
  یک آگهی تبلیغاتی به مثابه متنی رسانه‌ای از تمهیدات گوناگونی برای انتقال پیام به مخاطبان خود استفاده می‌کند. در میان این تمهیدات، روایت و روایت‌گری عامل مهمی در صورت‌بندی متن آگهی است و ساختار روایتی بسیاری از آگهی‌های تلویزیونی، از ویژگی‌ها و عناصر یک داستان کوتاه بهره می‌گیرد. حوزه‌های روایت‌شناسی، تبلیغات و بازاریابی، مطالعات ...  بیشتر

ضوابط شفاف و غیرشفاف در تولید برنامه‌های دینی تلویزیون ایران

مهدی منتظرقائم؛ بشیر معتمدی

دوره 3، شماره 4 ، دی 1389، صفحه 23-58

https://doi.org/10.7508/ijcr.2010.12.002

چکیده
  در این مقاله از میان سه منظر برای بررسی تلویزیون یعنی مخاطبان، محتوای برنامه و نظام تولید، منظر سوم مورد تأکید قرار گرفته و با بررسی نظام تولید برنامه‌های دینی تلویزیون، تلاش شده است تا ضوابط شفاف و غیرشفاف برنامه‌های دینی به عنوان بخشی از نظام تولید تبیین گردد. بستر یا چهارچوب نظری این بررسی تئوری های مرتبط با اقتصاد سیاسی رسانه ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
ستاره‌های مردانگی و مردانگی ستاره‌ها

حسن چاووشیان؛ سیدجواد حسینی رشت آبادی

دوره 3، شماره 4 ، دی 1389، صفحه 59-84

https://doi.org/10.7508/ijcr.2010.12.003

چکیده
  تحول در روابط اجتماعی همواره می‌تواند برتری مردان بر زنان را به چالش بگیرد. با پدیدار شدن «گرایش به بحرانی»، مردان به یک ایدئولوژی جدید نیاز خواهند داشت که همچنان مشروعیت پدرسالاری را حفظ کند. این ایدئولوژی یک «مردانگی ایدئال» عرضه می‌کند که الگوی «بهنجار» مردبودگی را دوباره تثبیت می‌کند. ریوین کانل این «الگو» ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
کندوکاو سیستم معانی ذهنی مصرف‌کنندگان موسیقی

محمدتقی ایمان؛ نسیبه زنجری؛ ابراهیم اسکندری پور

دوره 3، شماره 4 ، دی 1389، صفحه 84-112

https://doi.org/10.7508/ijcr.2010.12.004

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف بررسی سیستم معانی ذهنی مصرف‌کنندگان موسیقی صورت گرفته است. مشارکت‌کنندگان این پژوهش را 21 نفر از دانشجویان ساکن خوابگاه‌های دانشگاه شیراز تشکیل می‌دهند. محققان از رویکرد کیفی نظریة زمینه‌ای و تکنیک جمع‌آوری اطلاعات مصاحبة عمیق بهره جسته‌اند. داده‌ها به کمک نرم‌افزار کیفی Nvivo مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
جنگ و زندگی روزمره: خاورمیانه و امریکا؛ یک بررسی رسانه‌محور

امین پروین؛ سید عبدالامیر نبوی

دوره 3، شماره 4 ، دی 1389، صفحه 113-130

https://doi.org/10.7508/ijcr.2010.12.005

چکیده
  امروزه جنگ به یکی از مهم‌ترین معرّف‌های خاورمیانه در رسانه‌های غربی تبدیل شده است. با این حال، جنگ که به شکلی نازیبا، تصویری هولناک از خاورمیانه در اذهان عمومی به وجود آورده، به شکلی عادی در زندگی ساکنان خاورمیانه تکرار می‌شود. از طرفی جنبش‌های ضد جنگ در غرب انگشت اتهام خود را هم به سوی گروه‌های تروریستی این سوی عالم و هم سیاست‌مداران ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
تلویزیون و تأثیرات کاشتی آن بر هویت فرهنگی ایرانیان

ناصر باهنر؛ طاهره جعفری کیذقان

دوره 3، شماره 4 ، دی 1389، صفحه 131-156

https://doi.org/10.7508/ijcr.2010.12.006

چکیده
  این مقاله به بیان تأثیرات تلویزیون در عرصه فرهنگ با تأکید بر مقوله‌های هویت قومی و ملی می‌پردازد. نتایج طرح‌شده که حاصل بخشی از یک پژوهش علمی در مرکز تحقیقات صدا و سیما است نشان می‌دهد از سویی در سه بخش برنامه‌های طنز، خبر و سریال در برخی مقوله‌های هویت پیام‌هایی به طور متوالی از تلویزیون ایران پخش شده و بینندگان در معرض این پیام‌ها ...  بیشتر

مقاله علمی پژوهشی
هویت فرهنگی ایرانیان از رویکرد‌های نظری تا مؤلفه‌های بنیادی

حسام الدین آشنا؛ محمدرضا روحانی

دوره 3، شماره 4 ، دی 1389، صفحه 157-184

https://doi.org/10.7508/ijcr.2010.12.007

چکیده
  هویت یکی از پیچیده‌ترین مفاهیم در حوزه علوم انسانی و اجتماعی به شمار می‌رود؛ پدیده‌ای چندوجهی که از مناظر مختلف، مبانی و معانی گوناگونی را نمایان می‌سازد. در یک نگاه کلی می‌توان هویت را حاصل دیالکتیک نظام ذهنی و ساختار اجتماعی و فرهنگی قلمداد نمود؛ رویکردی که هویت را در کنار غیریت مورد توجه قرار داده و بدین سان واحد تحلیل خود و ...  بیشتر