نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی
2 کارشناس ارشد مدیریت فناوری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3 دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده
شبکههای اجتماعی به دلیل کارکردها و تعاملات گسترده خود مورد توجه شمار زیادی از دانشگاهیان و محققان صنایع قرار گرفتهاند. این شبکهها، که عمدتاً با کارکردهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند، ساختارها و ویژگیهای منحصر به فردی دارند که، بسته به هدف طراحی آنها، میتواند طیف وسیعی را در بر گیرد. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی نیازها، چالشها، و عوامل اصلی اثرگذار بر شکلگیری شبکه اجتماعی کنشگران مدیریت فناوری و نوآوری ایران است. روش پژوهش در این تحقیق، توصیفی ـ پیمایشی است، که در آن به توصیف و تحلیل نیازهای کنشگران جامعه مدیریت فناوری ایران به منظور تشکیل یک شبکه اجتماعی علمی پرداخته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که دستیابی به اطلاعات مورد نیاز، جستجوی مطالب، و اطلاع از وضعیت دوستان، از جمله مهمترین علل عضویت در شبکههای اجتماعی است. با توجه به نتایج به دست آمده، از دیدگاه مخاطبان این حوزه دانشی، ضعف فرهنگی در ارتباط با گفتگو، نقد و تحلیل، و ضعف در زیرساختهای فناوری اطلاعات از اساسیترین چالشهای پیش روی شبکه کنشگران مدیریت فناوری و نوآوری است. مهمترین مؤلفههای اثرگذار بر پایداری شبکه «ارائه و انتشار آخرین و معتبرترین منابع علمی اعم از مقالات، کتب و... در حوزه مدیریت فناوری»، «اعلام نیاز پروژههای پژوهشی مرتبط» و «ارائه خدمات آموزش مجازی» است.
Boyd, D.M., Ellison, N.B (2007), Social network sites: definition, history, and scholarship, Journal of Computer Mediat. Commun. 13(1), article 11.
Benevenuto, F., Rodrigues, T., Cha, M., Almeida, V (2012), Characterizing user navigation and interactions in online social networks. Inform. Sci. 195, 1–14.
Barnes, J (1954), Class and Committees in a Norwegian Island Parish, Human Relations, 39-58.
Wasserman, S, Faust, K (1994), Social Network Analysis in the Social and Behavioral Sciences, Social Network Analysis: Methods and Applications, Cambridge University Press. pp. 1–27.
Alexander,R, Koch,M, (2008), Functions of Social Networking Services, the 8th International Conference on the Design of Cooperative Systems
Boyd, D (2006), Friends, Friendsters, and MySpace Top 8: Writing community into beingon social network sites, First Monday, 11 (12), Retrieved July 21, 2007 from, http://www.firstmonday.org/ojs/index.php/fm/article/view/1418/1336
Colline, P, Rahilly, K, Richardson, I. & Third, A (2010), the benefits of social network sites, University of Western Sydney and Murdoch University.
Hillstrom L (2009), Online Social Networks, Lucent Book.
Baran, Stanley J (2010), Introduction to Mass Communication: Media Literacy and Culture-6/E.
Palonen, T., & Hakkarainen, K (2013), Patterns of interaction in computersupported learning: A social network analysis. In Fourth International Conference of the Learning Sciences (pp. 334-339).
Leenders, R. T. A., Van Engelen, J. M., & Kratzer, J (2003), Virtuality, communication, and new product team creativity: a social network perspective.Journal of Engineering and Technology Management, 20(1), 69-92.
Watts, D. J., Dodds, P. S., & Newman, M. E (2002A.D), Identity and search in social networks. science, 296(5571), 1302-1305.
Pfaffenberger, B (2004), The USENET Book: Finding, Using, and Surviving News- groups on the Internet”. Addison Wesley, New York, NY, USA.
Qāne’ī-rād, M. A (1385 [2006A.D]), Vaz’īyyat-i Ijtimā’e-i Ilmī dar Ulūm-i Ijtimā’eī. Nāma-i Ulūm-i Ijtimā’eī, No. 27.
Bashīr, H. & Afrāsyābī, M. S (1391 [2012A.D]), Shabaka-hā-i Ijtimā’eī-i Internetī va Sabk-i Zindigī-i Javānān: Mutāli’a-i Mawridī-i Buzurgtarīn Jāmi’a-i Majāzī-i Īrāniān. Tahqīqāt-i Farhangī-i Īrān, Vol. 5, No. 1.
Harīrī, N. & Anbarī, A. M (1391 [2012A.D]), Sanjish-i Qābilīyyat-hā-i Shabaka-hā-i Ijtimā’eī-i Takhassusī Webī-i Fārsī va Irā’a-i Rāhkār-hā-i Munāsib barāy-i Bihina-sāzī-i īn Shabaka-hā dar Īrān. Pazhūhish-nāma-i Pardāzish va Mudīrīyyat-i Ittilā’āt, 28 (2): 455-477.
Murādī, Sh. Rajab-pūr, M. Kīyān-irthī, F. Hājlū, N. Rādbakhsh, N (1393 [2014A.D]), Angīza-hā-i Istifāda az Shabaka-hā-i
Majāzī-i Ijtimā’eī. Farhang dar Dānishgāh-I Islāmī, No. 10, p. 95.