نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری پژوهش اجتماعی، پژوهشگر سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا.

2 استاد جامعه‌شناسی، آکادمی ملی علوم تاجیکستان

چکیده

مقالة حاضر بر اساس پیمایشی است که در مورد رابطة تلویزیون با پایبندی مذهبی در بین جوانان ساکن شهر مشهد انجام شده است. جامعة آماری این تحقیق جوانان 18-24 سالة ساکن شهر مشهد است و نمونه با استفاده از روش نمونه­گیری طبقه‌بندی با انتساب مناسب حجم نمونه انتخاب شده است. در تحلیل یافته­های تحقیق از روش‌های آماری آزمون T، تحلیل واریانس یک‌طرفه، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیونی یک و چندمتغیره استفاده شده است. نتایج حاصل نشان می‌دهد که با افزایش میزان تماشای تلویزیون از سوی جوانان، میزان پایبندی مذهبی آنان نیز بیشتر می‌شود. همچنین با افزایش میزان تماشای برنامه­های تفریحی و سرگرم­کننده، برنامه‌های علمی‌ـ‌آموزشی، برنامه‌های مذهبی و ارشادی و تماشای بخش‌های خبری، شاهد افزایش پایبندی مذهبی هستیم و با کاهش علاقه به این نوع برنامه‌ها از میزان پایبندی به مذهب کاسته می‌شود. 

کلیدواژه‌ها

Abbotte, P. (1993). Sociology (feminist perspective). London: Routledge
Allen, G. (1385 [2006 A.D]). Rulān Bāret. (Persian translation of Ronald Barthes), translated by: Yazdānju, P. Tehrān: Našr-e Markaz.
Amir Panāhi, M. (1384 [2005 A.D]). Sāxtār-e qodrat dar xānevādeh, madreseh va bāztulid-e mošārekat-e ejtemā’i. (Pāyān nāmeh-ye kāršenāsi-e aršad). Tehrān: Dānešgāh-e Tehrān, Dāneškadeh-ye Olum-e Ejtemā’i.
Ᾱzād Armaki, T., & Ghiāsvand, A. (1383 [2004 A.D]). Jāme’eh šenāsi-e taghyirāt-e farhangi dar Irān. Tehrān: Našr-e Ān.
Bašir, H., & Eskandari, ‘A. (1392 [2013 A.D]). Bāznamāyi-e xānevādeh-ye irāni dar film-e sinamāyi-e “Yeh habeh qand”. Tahqiqāt-e Farhangi-e Irān, 6(2), 143-161.
Baudrillard, J. (1380 [2001 A.D]). Farhang-e resāneh hā-ye goruhi. Translated by: Ahmad Zādeh, Š. Arghanun,  19, 83-124.
Behnām, J. (1350 [1971 A.D]). Sāxtemān-e xānevādeh va x(v)išāvandi dar Irān. Tehrān: Entešārāt-e Xārazmi.
Bernardes, J. (1384 [2005 A.D]). Darāmadi beh motāle’āt-e xānevādeh. (Persian translation of Family studies: An introuction), translated by: Qāziān, H. Tehrān: Našr-e Ney.
Giddens, A. (1381 [2002 A.D]). Jāme’eh šenāsi. (Persian translation of Sociology), translated by: Saburi, M. Tehrān: Našr-e Ney.
Jugenheimert. D. & White, G. (1991). Basic advertising. Chicago: Cincinnati: College Division, South-Western
Kousari, M., Azizi, F., & Azizi, H. (1393 [2014 A.D]). Bāznamāyi-e zanān dar tablighāt-e televiziuni-e pudr-e lebās šuyi-e Persil. Tahqiqāt-e Farhangi-e Irān, 7(4), 189-212.
Lājavardi, H. (1376 [1997 A.D]). Sāxtār-e qodrat-e xānevādeh. (Pāyān nāmeh-ye kāršenāsi-e aršad). Tehrān: Dānešgāh-e Tehrān, Dāneškadeh-ye Olum-e Ejtemā’i.
‎Lull, J. (1378 [1999 A.D]). Resāneh, ertebātāt va farhang: Rahyāfti jahāni. (Persian translation of media, communication, culture: A global approach), translated by: Nekudast, M. Tehrān: Entešārāt-e Mu’aseseh-ye Irān.
Mifaxrāyi, T. (1379 [2000 A.D]). Ᾱvā-ye xāmuš dar goftmān-e tabligh. In majmu’eh maqālāt-e naxostin hamāyeš-e san’at-e tablighāt-e Irān. Edāreh-ye Kol-e Tablighāt-e Vezārat-e Farhang va Eršād-e Eslāmi.
Noller, P., & Victor C. (1991). The adolescent in family. London: Routledge
Olson, d. (1999). The measurement of family power by self report & behavioral methods. Journal of Marriage and the Family, 31, 545-550.
Pāyāndeh, H. (1385 [2006 A.D]). Qerā’ati naqādāneh az āgahi hā-ye tejāri dar televiziun. Tehrān: Našr-e Ruznegār.
Sabār, Š. (1384 [2005 A.D]). Ᾱgahi hā-ye tablighāti dar fazā-ye jahāni- mahali šodan.  (Pāyān nāmeh-ye kāršenāsi-e aršad). Tehrān: Dānešgāh-e Tehrān, Dāneškadeh-ye Olum-e Ejtemā’i.
Saburi, H. (1375 [1996 A.D]). Barresi-e sāxtār-e tuzi’ـ e qodrat dar xānevādeh. (Pāyān nāmeh-ye kāršenāsi-e aršad). Tehrān: Dānešgāh-e Šahid Behešti, Dāneškadeh-ye Olum-e Ejtemā’i.
Šālbāf, A. (1385 [2006 A.D]). Barresi-e ta’sir-e tahsilāt-e zan bar tuzi’-e qodrat dar xānevādeh. (Pāyān nāmeh-ye kāršenāsi-e aršad). Tehrān: Dānešgāh-e Ᾱzād-e Eslāmi Vāhed-e Olum-e Tahqiqāt.
Sāruxāni, B. (1385 [2006 A.D]). Moqadameh-i bar jāme’eh šenāsi-e xānevādeh. Tehrān: Entešārāt-e Soruš.
Selby, K., & Cowdery, R. (1380 [2001 A.D]). Rāhnamā-ye barresi-e televiziun. (Persian translation of How to study television), translated by: Ᾱmeri Mahābādi, A. Tehrān: Entešārāt-e Soruš.
Stern, B. (1993). Feminist literary criticism and the deconstruction of ads: A postmodern view of advertising and consumer responses. Journal of Consumer Research, 19, 556-566.
Tāki, G., & Naxa’i, M. (1394 [2015 A.D]). Nahveh-ye bāznamāyi-e ide’uluži dar ruznāmeh hā-ye dāxeli va xāreji darbāreh-ye barnāmeh-ye hasteh-ie Irān. Tahqiqāt-e Farhangi-e Irān, 8(1), 131-149
Zeymarān, M. (1382 [2003 A.D]). Darāmadi bar nešāneh šenāsi-e honar. Tehrān: Našr-e Qeseh.
CAPTCHA Image