نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
2 کارشناس ارشد جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده
احساس تعلق ملی بهعنوان یکی از مؤلفههای سرمایه اجتماعی، واژهای کلیدی در فرهنگ ملی است. هرگونه تعریف از جامعه با پذیرش احساس تعلق و تعهد انجام میشود و جامعه تا اندازهای به این علت وجود دارد که مردم، احساس مثبتی درباره آن دارند. احساس تعلق ملی، یکی از امور مهم هر جامعهای قلمداد میشود و شناخت درست آن و آگاهی کامل مسئولان و مجریان امر، درباره عوامل اجتماعی مؤثر بر آن میتواند گام مؤثری برای شناخت مسائل موجود در جامعه باشد. مقاله حاضر رابطه بین مؤلفههای فرهنگی و تعلق ملی در بین شهروندان شهر یزد را بررسی کرده است. جامعه آماری پژوهش، تمام شهروندان 15 تا 65 سالۀ شهر یزد هستند که با استفاده از فرمول کوکران، 384 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محققساخته است که از اعتبار و پایایی مناسبی برخوردار است. روش نمونهگیری نیز بهصورت خوشهای چندمرحلهای بوده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که بین عرفی شدن، مصرفگرایی، و شبکههای اجتماعی مجازی با تعلق ملی، رابطه معکوس و معناداری وجود دارد، اما رابطۀ سن و ترجیحات ارزشی با تعلق ملی، مستقیم و معنادار بوده است. در معادله رگرسیون، متغیرهای مستقل توانستهاند 39 درصد از تغییرات متغیر تعلق ملی را تبیین کنند. بیشترین اثرگذاری بر روی متغیر وابسته (تعلق ملی) بهترتیب متعلق به متغیر عرفی شدن، سن، ترجیحات ارزشی، و مصرفگرایی بوده است.
کلیدواژهها
موضوعات
ارسال نظر در مورد این مقاله