علی بابایی, یحیی, هاشمی, سیدضیاء, تیموری, محمود. (1396). تحلیل و واکاوی روند شکلگیری سرمایهی فرهنگی معلمان در میدان آموزش و پرورش (مطالعهی تجربی معلمان شهرستان بیرجند). فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 10(3), 1-26. doi: 10.22631/jicr.2017.1464.2175
یحیی علی بابایی; سیدضیاء هاشمی; محمود تیموری. "تحلیل و واکاوی روند شکلگیری سرمایهی فرهنگی معلمان در میدان آموزش و پرورش (مطالعهی تجربی معلمان شهرستان بیرجند)". فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 10, 3, 1396, 1-26. doi: 10.22631/jicr.2017.1464.2175
علی بابایی, یحیی, هاشمی, سیدضیاء, تیموری, محمود. (1396). 'تحلیل و واکاوی روند شکلگیری سرمایهی فرهنگی معلمان در میدان آموزش و پرورش (مطالعهی تجربی معلمان شهرستان بیرجند)', فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 10(3), pp. 1-26. doi: 10.22631/jicr.2017.1464.2175
علی بابایی, یحیی, هاشمی, سیدضیاء, تیموری, محمود. تحلیل و واکاوی روند شکلگیری سرمایهی فرهنگی معلمان در میدان آموزش و پرورش (مطالعهی تجربی معلمان شهرستان بیرجند). فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 1396; 10(3): 1-26. doi: 10.22631/jicr.2017.1464.2175
تحلیل و واکاوی روند شکلگیری سرمایهی فرهنگی معلمان در میدان آموزش و پرورش (مطالعهی تجربی معلمان شهرستان بیرجند)
1دانشیار جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
با توجه به اهمیت سرمایه فرهنگی در میدان آموزش و پرورش تحقیق حاضر سرمایه فرهنگی معلمان را بر اساس چارچوب نظری پیر بوردیو بررسی میکند. حجم نمونه 480 نفر از معلمان شهرستان بیرجند است، که به روش نمونهگیری طبقهای متناسب و تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است که برای تعیین پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است و مقدار آن 71/0 بهدست آمده است. برای سنجش اعتبار پرسشنامه از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و اعتبار محتوایی استفاده شده است و برای آزمون فرضیات تحقیق از آزمونهای آماری مناسب در سطح تحلیلهای دومتغیره و چندمتغیره استاندارد، مانند تحلیل رگرسیون، تحلیل عاملی و همبستگیها با بهکارگیری نرمافزارهای اسپیاساس و اِموس استفاده شده است. طبق یافتههای توصیفی، موقعیت اجتماعی معلمان برحسب سرمایه فرهنگی در سطح متوسط و برحسب سرمایه اقتصادی در سطح متوسط رو پایین است. براساس آزمون معادلات ساختاری، سرمایه اجتماعی معلمان بهصورت مستقیم، سرمایه اقتصادی و خاستگاه اجتماعیـاقتصادی آنها بهصورت مستقیم و غیرمستقیم و سرمایه نمادین معلمان فقط بهصورت غیرمستقیم شکلگیری سرمایه فرهنگی معلمان را تبیین میکند.
علیبابایی، یحیی؛ هاشمی، سیدضیاء؛ و تیموری، محمود (1396). تحلیل و واکاوی روند شکلگیری سرمایه فرهنگی معلمان در میدان آموزش و پرورش؛ مورد مطالعه، معلمان شهرستان بیرجند. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 10(3)، 26-1. doi: 10.22631/jicr.2017.1464.2175