نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
چکیده
با توجه به اهمیت سرمایه فرهنگی در میدان آموزش و پرورش تحقیق حاضر سرمایه فرهنگی معلمان را بر اساس چارچوب نظری پیر بوردیو بررسی میکند. حجم نمونه 480 نفر از معلمان شهرستان بیرجند است، که به روش نمونهگیری طبقهای متناسب و تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه است که برای تعیین پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است و مقدار آن 71/0 بهدست آمده است. برای سنجش اعتبار پرسشنامه از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و اعتبار محتوایی استفاده شده است و برای آزمون فرضیات تحقیق از آزمونهای آماری مناسب در سطح تحلیلهای دومتغیره و چندمتغیره استاندارد، مانند تحلیل رگرسیون، تحلیل عاملی و همبستگیها با بهکارگیری نرمافزارهای اسپیاساس و اِموس استفاده شده است. طبق یافتههای توصیفی، موقعیت اجتماعی معلمان برحسب سرمایه فرهنگی در سطح متوسط و برحسب سرمایه اقتصادی در سطح متوسط رو پایین است. براساس آزمون معادلات ساختاری، سرمایه اجتماعی معلمان بهصورت مستقیم، سرمایه اقتصادی و خاستگاه اجتماعیـاقتصادی آنها بهصورت مستقیم و غیرمستقیم و سرمایه نمادین معلمان فقط بهصورت غیرمستقیم شکلگیری سرمایه فرهنگی معلمان را تبیین میکند.
کلیدواژهها
موضوعات
سوری، علی (1384). سرمایه اجتماعی و عملکرد اقتصادی. مجله تحقیقات اقتصادی، 40(2)، 108-87.
سیدمن، استیون (1386). کشاکش آراء در جامعهشناسی (مترجم: هادی جلیلی). تهران: نشر نی.
فاضلی، محمد (1382). مصرف و سبک زندگی. قم: صبح صادق.
گرنفل، مایکل (1389). مفاهیم کلیدی بوردیو (مترجم: محمدمهدی لبیبی). تهران: نشر افکار.
Bourdieu, P. (1988). Homo academicus. Stanford University Press.
Bourdieu, P. (1993). Sociology in question (Vol. 18). Sage.
Bourdieu, P. (2004). Science of science and reflexivity. Polity.
Bourdieu, P. (2005). The social structures of the economy. Polity.
Fowler, B. (1997). Pierre Bourdieu and cultural theory: Critical investigations (Vol. 48). Sage.
Jenkins, R. (2014). Pierre Bourdieu. Routledge.
Witkin, R. W. (2004). Adorno on popular culture. Psychology Press.
چگونه به این مقاله استناد دهیم:
علیبابایی، یحیی؛ هاشمی، سیدضیاء؛ و تیموری، محمود (1396). تحلیل و واکاوی روند شکلگیری سرمایه فرهنگی معلمان در میدان آموزش و پرورش؛ مورد مطالعه، معلمان شهرستان بیرجند. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 10(3)، 26-1. doi: 10.22631/jicr.2017.1464.2175