• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1397)
دوره دوره 10 (1396)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 9 (1395)
دوره دوره 8 (1394)
دوره دوره 7 (1393)
دوره دوره 6 (1392)
دوره دوره 5 (1391)
دوره دوره 4 (1390)
دوره دوره 3 (1389)
دوره دوره 2 (1388)
دوره دوره 1 (1387)
مختاری, مریم, ملک احمدی, حکیمه. (1396). پدیدارشناسی تجربه‌ کاربران از موبایلی شدن روابط. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 10(3), 101-124. doi: 10.22631/jicr.2017.898.1761
مریم مختاری; حکیمه ملک احمدی. "پدیدارشناسی تجربه‌ کاربران از موبایلی شدن روابط". فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 10, 3, 1396, 101-124. doi: 10.22631/jicr.2017.898.1761
مختاری, مریم, ملک احمدی, حکیمه. (1396). 'پدیدارشناسی تجربه‌ کاربران از موبایلی شدن روابط', فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 10(3), pp. 101-124. doi: 10.22631/jicr.2017.898.1761
مختاری, مریم, ملک احمدی, حکیمه. پدیدارشناسی تجربه‌ کاربران از موبایلی شدن روابط. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 1396; 10(3): 101-124. doi: 10.22631/jicr.2017.898.1761

پدیدارشناسی تجربه‌ کاربران از موبایلی شدن روابط

مقاله 1، دوره 10، شماره 3 - شماره پیاپی 39، پاییز 1396، صفحه 101-124  XML اصل مقاله (2684 K)
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22631/jicr.2017.898.1761
نویسندگان
مریم مختاری 1؛ حکیمه ملک احمدی2
1دانشیار جامعه‌شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، کهگیلویه و بویراحمد، ایران
2دانشجوی دکتری جامعهشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، کهگیلویه و بویراحمد، ایران
چکیده
تکنولوژی نقش مهمی در ارتباطات دارد و بخش زیادی از روابط افراد را در درون خود شکل می‌دهد. بر همین اساس قادر است ایدئولوژی خاص خود را بر روابط چهره‌به‌چهره تحمیل کند و سبک زندگی خاصی را شکل ‌دهد که از آن با عنوان موبایلیزیشن با ویژگی‌هایی، مانند سرعت و کمیت یاد می‌شود. هدف این پژوهش پیگیری تجربه‌های کاربران از موبایلی‌شدن روابط است. برای این منظور، با روش پدیدارشناسی و تمرکز بر فضاهای مجازی گوناگون، با 12 نفر از کاربران وسایل ارتباطی مصاحبه کرده‌ایم و استفاده از تلفن همراه و شبکه‌های مجازی را با دیدگاه «رضایتمندی و خشنودی» بررسی کرده‌ایم. یافته‌ها با روش 7 مرحله‌ای کولایزی تحلیل شده است و حاصل آن استخراج دو تِم «تجربه از تکنولوژی» و «تجارب ارتباطی» است که هر کدام از آن‌ها زیرمقوله‌های جزئی‌تری دارند. نتایج حاکی از آن است که کاربران فرایند تجربه تکنولوژی را به‌صورت  آشنایی، جذابیت، غرق‌ شدن تا عریانی و دلزدگی و در نهایت، کنترل عامدانه طی می‌کنند. همچنین، تجارب ارتباطی مشارکت‌کنندگان گونه‌های متفاوت ارتباط مخدوش‌شده را نشان می‌دهد. این فرایند را موبایلی شدن می‌نامند؛ یعنی ویژگی‌ها و ماهیت خاص و زمینه کاربردی موبایل، وارد لایه‌های انسانی شده و شکل روابط را تغییر می‌دهد. موبایلی شدن فرایندی فنّاورانه نیست، بلکه فرایندی فرهنگی است. مسئله اختراع نیست بلکه واداشتن‌مان به کاربرد و احساس نیاز کردن است.
کلیدواژه‌ها
پدیدارشناسی؛ موبایلی شدن؛ تجربه از تکنولوژی؛ تجارب ارتباطی
موضوعات
جامعه‌شناسی ارتباطات
سایر فایل های مرتبط با مقاله
download Mokhtari - Layout1.pdf
مراجع

ادیب حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور؛ و صلصالی، مهوش (1389). روش‌های تحقیق کیفی. تهران: بشری.

اسلوین، جیمز (1380). اینترنت و جامعه (مترجم: عباس گیلگوری). تهران: کتابدار.

اسمیت، فیلیپ (1383). درآمدی بر نظریه فرهنگی (مترجم: حسن پویان). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.

باومن، زیگمونت (1384). عشق سیال؛ در ب‍اب‌ ن‍اپ‍ای‍داری‌ پ‍ی‍ون‍ده‍ای‌ ان‍س‍ان‍ی (مترجم: عرفان ثابتی). تهران: نشر ققنوس.

پاشایی، فاطمه؛ نیک بخت نصرآبادی، علیرضا؛ توکل، خسرو (1387). تجربه جوانان از زندگی با اینترنت: مطالعه‌ی کیفی. مجله علوم رفتاری، 2(4)، 337-333.

جوادی یگانه، محمدرضا؛ کوثری، مسعود؛ و خیرخواه، طاهره (1391). تلفن همراه و کارکردهای آن برای کاربران ایرانی، با تأکید بر تفاوت‌های جنسیتی. فصلنامه مطالعات تحقیقات اجتماعی. 1(2)، 54-23.

خبرگزاری تسنیم (1395). آمار کاربران عضو شبکه‌های اجتماعی / ۵۹ درصد دنبال سرگرمی هستند. برگرفته از http://tn.ai/1295256

خبرگزاری جمهوری اسلامی (1394). ضریب نفوذ اینترنت در ایران 53 درصد و تعداد کاربران 40 میلیون است. برگرفته از: http://www.irna.ir/fa/News/81789708

سعدی‌پور، اسماعیل (1393). اثرات اینترنت بر جامعه‌پذیری نوجوانان. فصلنامه جامعه، فرهنگ، رسانه، 3(10)، 102-83.

سورین، جوزف؛ و تانکارد، جیمز (1381). نظریه‌های ارتباطات (مترجم: علیرضا دهقان). تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

عاملی، سعیدرضا (1385). فردگرائی جدید و تلفن همراه: تکنولوژی فردگرائی و هویت. مجله جهانی رسانه، 1(1).

عبداللهیان، حمید؛ زاهدی، محمدجواد؛ و شیخ انصاری، مهین (1392). ارزیابی ساختار، کنش‌های متقابل، گمنامی و بازنمایی خود در چهار شبکه اجتماعی مجازی. دوفصلنامه رسانه و فرهنگ، 3(6)، 129-103.

عزیزی‌نژاد، بهاره؛ پورحیدر، رحیمه؛ رنجی، ژیلا؛ و قلی‌نژاد، زعفر (1393). بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت در میان دانشجویان و رابطه آن با مؤلفه‌های شخصیتی و اضطراب. مجله دانشکده پرستاری و مامایی، 12(10)، 959-964.

علی‌پور، صمد؛ قاسمی، وحید؛ و میرمحمدتبار، سیدمحمد (1393). تأثیر شبکه اجتماعی فیسبوک بر هویت فرهنگی جوانان شهر اصفهان. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران. 7(1)، 28-1. doi: 10.7508/ijcr.2014.25.001

فُرگاس، جوزف پی .(1379). روان‌شناسی تعامل اجتماعی: رفتار میان فردی (مترجم: مهرداد فیروزبخت و خشایار بیگی). تهران: ابجد.

فلیک، اووه (1388). درآمدی بر تحقیق کیفی (ترجمه: هادی جلیلی). تهران: نشر نی.

قاسمی، وحید؛ ملک‌احمدی، حکیمه (1389). تبیین اعتیاد به اینترنت در بین کاربران کافی نت­های شهین شهر. فصلنامه پژوهش­های ارتباطی، 17،(4)، 51-77. doi: 10.22082/cr.2010.23800

کاستلز، امانوئل؛ و اینس، مارتین (1383). گفتگوهایی با امانوئل کاستلز (مترجم: حسن چاووشیان و لیلا جوافشانی). تهران: نشر نی.

کفاشی، مجید؛ و فتحی، سروش (1384). هربرت مارکوزه و نظریه انتقادی. فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی ایران، 3(4)، 87-107.

کوثری، مسعود؛ و خیرخواه، طاهره (1387). تحلیل محتوای پیام‌های کوتاه دانشجویان دانشگاه‌های تهران. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 1(2)، 57-77.

گل‌محمدی، احمد (1386). گفتگو در دنیای مجازی (تأثیر فناوری‌های ارتباطی‌ـ‌اطلاعاتی بر گفتگوی میان‌فرهنگ‌ها). پژوهش علوم سیاسی، 4، 165-177.

گیدنز، آنتونی (1388). چشم‌اندازهای جهانی (مترجم: محمدرضا جلایی‌پور). تهران: طرح نو.

مارسن، جورج (1393). هایدگر، هابرماس و تلفن همراه (مترجم: محمود مقدس). تهران: نشر افسون خیال.

محمدپور، احمد (1389) روش در روش درباره ساخت معرفت در علوم انسانی، تهران: جامعه‌شناسان.

مک­کوایل، دنیس (1385). مخاطب‌شناسی (مترجم: مهدی منتظرقائم). تهران: انتشارات مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.

منتظرقائم، مهدی؛ و کاوند، رضا (1393). نحوه خوانش و رمزگشایی شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای؛ مطالعه موردی خوانش جوانان تهران از شبکه‌های سیاسی و تفریحی فارسی زبان. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 7(3)،107-125.

نیکبخت نصرآبادی، علیرضا؛ و صانعی، اشرف‌السادات (1383). روش‌شناسی تحقیقات کیفی در علوم پزشکی، تهران: برای فردا.

ویلیامز، کوین (1386). درک تئوری رسانه (مترجم: رحیم قاسمیان). تهران: انتشارات ساقی.

هال، استورات (1382). رمزگذاری و رمزگشایی (مترجمان: شهریار وقفی‌پور و نیما ملک‌محمدی) در  سایمون دیورینگ، مجموعه مقالات مطالعات فرهنگی، تهران: اداره کل پژوهش‌های سیما.

هومن، حیدرعلی (1385). راهنمای عملی پژوهش کیفی. تهران: سمت.

Crystal, D. (2001). Keypad shorthand. The A-Level English Magazine, 11, 26-27.   

Crystal, D. (2004). Language and the Internet. Cambridge: Cambridge University Press.

Crystal, D. (2008). Txtng: The Gr8 Db8. Oxford: Oxford University Press.

Habermas, J. (1985). The theory of communicative action. Vol. 1: reason and the rationalization of society (Thomas McCharty, Trans.). Boston: Beacon Press.

Padilla-Walker, L. M., Coyne, S. M., & Fraser, A. M. (2012). Getting a high speed family connection: association between family media use and family connection. Family Relations, 61(3), 426-440. doi: 10.1111/j.1741-3729.2012.00710.x

Palen, L., Salzman, M., & Youngs, E. (2001). Discovery and integration of mobile communications in everyday life. Personal and Ubiquitous Computing, 5(2), 109–122.  doi:10.1007/s007790170014

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. From on the Horizon, 9 (5), 1-6.

Shin, H. K., Kim, K. K. (2010). Examining identity and organizational citizenship behaviour in computer-mediated communication. Journal of Information Science, 36 (1), 114–126.

Zhao, Sh., Grasmuck, Sh., & Martin, J. (2008). Identity construction on Facebook: Digital empowerment in anchored relationships. Computers in Human Behavior, 24, 1816–1836. doi: 10.1016/j.chb.2008.02.012

 

چگونه به این مقاله استناد کنیم:

مختاری، مریم؛ و ملک‌احمدی، حکیمه (1396). پدیدارشناسی تجربه کاربران از موبایلی شدن روابط. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 10(3)، 124-101.  doi: 10.22631/JICR.2017.898.1761

 

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 719
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 743
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

 

Journal of Iran Cultural Research (JICR) is licensed under a

Creative Commons Attribution 4.0 International CC-BY 4.0

Web
Analytics

Journal Management System. Designed by sinaweb.