نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسنده
University of Guilan
چکیده
اتنوموزیکولوژی کاربردی گرایشی در رشته اتنوموزیکولوژی محسوب میشود. در نیمه دوم قرن بیستم، اتنوموزیکولوژی کاربردی فعالیت های گوناگونی مانند برگزاری جشنواره ها را به منظور حفظ و اشاعه موسیقی های سنتی شامل می شد. در قرن بیست و یکم دومین جریان عمده در اتنوموزیکولوژی کاربردی ظهور کرد. در این جریان به موسیقی به عنوان ابزاری برای حل مشکلات اجتماعی نگریسته می شود. برخی از متداولترین حوزههای کاری در اتنوموزیکولوژی کاربردی عبارتند از: تلاش برای احقاق حق گروه های فرهنگی و موسیقایی محروم، حفاظت از حقوق موسیقایی در قالب پروژه های آرشیوی، تلاش برای احقاق حق فرهنگی و موسیقایی اقلیت ها، تلاش برای محافظت و باز تولید محیطهای طبیعی و اجتماعی فرهنگهای موسیقایی، حضور در بحران هایی مانند جنگ و درگیری های اجتماعی، حضور فعالانه در بحران های حوزه سلامت و بهداشت، آموزش موسیقی به شکل بینافرهنگی. اتنوموزیکولوژی کاربردی به معنای امروزیاش در گفتمان رایج در فضای اتنوموزیکولوژی ایران جایگاهی ندارد. در میان واحدهای مصوب رشته اتنوموزیکولوژی و پایاننامههای دانشآموختگان این رشته هیچ ردی از اتنوموزیکولوژی کاربردی یافت نمی شود. ظرفیتهای اتنوموزیکولوژی کاربردی در حوزه سیاستگذاری فرهنگی مغفول مانده است. از جمله فرصتهایی که اتنوموزیکولوژی کاربردی در اختیار سیاست فرهنگی قرار می دهد می توان به این موارد اشاره کرد: بازتعریف گروههای فرهنگی-موسیقایی محروم و حمایت از آنها در قالب جشنوارههای رایج در کشور، تاسیس آرشیوهای موسیقی منطقهایی در مناطق کمتر برخوردار به منظور تأثیر پایدار بر حیات موسیقایی این مناطق و ارائه راه حل هایی برای بهبود شرایط فرهنگی-موسیقایی مهاجرین افغانستانی در جامعه ایران .
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله