روزنامه‌نگاری همراه و پوشش خبری جنگ عراق: مطالعه موردی فاکس نیوز

نویسندگان

1 استادیار گروه مطالعات بریتانیا دانشگاه تهران

2 کارشناسی ارشد مطالعات آمریکا دانشگاه تهران

چکیده

دولت‌های آمریکا همیشه تلاش می‌کردند تا رسانه‌ها را در جهت منافع سیاسی و اقتصادی صاحبان قدرت، کنترل کنند. تحلیل های نوام چامسکی سوگیری رسانه‌های آمریکایی را به نفع منافع «اقتصاد سیاسی» و «جانبداری از اسرائیل » نشان می دهد. همچنین، پژوهش‌ها مشخص می‌کند که جهت‌گیری آمریکا در کنترل پوشش خبری، در مواقع بحرانی تشدید می‌شود. در این پژوهش به بررسی جدید ترین روش آمریکا در سازماندهی رسانه ها در جنگ 2003، عراق می‌پردازیم. همچنین، روزنامه‌نگاری همراه که برای نخستین‌بار پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا)آن را به‌کار گرفت، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. مطالعات انتقادی فراوانی در مورد کارکرد روزنامه نگاری همراه به رشته تحریر درآمده، اما پژوهش حاضر بر آن است تا به ارزیابی عینیت این پدیده بر اساس تئوری میندیچ بپردازد. این پژوهش، محتوای خبری وب‌سایت فاکس نیوز را در دوره زمانی 20 مارچ تا 9 آوریل 2003، مورد بررسی قرار می‌دهد؛ دوره‌ای که روزنامه‌نگاران آن را «سقوط بغداد» می نامند. به همین دلیل، عینیت 217 خبر از کلیپ های پیاده شده و لید گزارش‌های زنده روزنامه‌نگاران همراه که در فاکس نیوز ارائه شده‌اند، ارزیابی می‌شود.

کلیدواژه‌ها


Aday, S., Livingston, S. & Herbert, M. (2005) “Embedding the Truth: A Cross-Cultural

Analysis of Objectivity and Television Coverage of the Iraq War”, in International
Journal of Press/Politics, Vol. 10(3(:3-21.
Artz, L. & Kamalipour, Y .R. (2005) Bring ‘em On: Media and Politics in the Iraq War,
New York: Rowman & Littlefield.
Chomsky, N. & Said, E. W. (1999) Fateful Triangle: The United States, Israel, and the
Palestinians, Cambridge: South End Press.
Conradt, D. P., Kleinfeld, G. R & Romoser, G. K. (1995) Germany’s New Politics:
Parties and Issues in the 1990s, New York: Berghahn Books.
Edward, G. C. & King, D. S. (2007) The Polarized Presidency of George W. Bush:
What the Bush Presidency Reveals about the Politics of Unilateral Action, Oxford:
Oxford University Press.
Galbraith, P. W. (2006) End of Iraq, New York: Simon and Schuster Press.
Gans, H. G. (2004) Deciding What’s News: A Study of CBS Evening News, NBC Nightly
News, Newsweek, and Time, Chicago: Northwestern University Press.
Goldsmith, R. E., Lafferty, B. A. & Newell, S. J. (2000) “The Impact of Corporate
Credibility and Celebrity Credibility on Consumer Reaction to Advertisements and
Brands”, in Journal of Advertising, Vol. 29(3): 1-13.
Grosswiler, P. (1996) “The Impact of Media and Images on Foreign Policy: Elite U.S.
Newspaper Editorial Coverage of Surviving Communist Countries in the Post-Cold
War Era”, in A. Malik, New Media and Foreign Relations, Norwood, NJ: Ablex.
Hall, J. (2004) “The Fire Next Time: Fighting the Next War”, in The International
Journal of Press/Politics. Vol.9 (76(:-.
Hall, S. (1973) The Structured Communication of Events, Birmingham: Center of
Contemporary Cultural Studies.
Hoskins. (2004) Televising War: From Vietnam to Iraq, New York: Continuum
International Publishing Group.
Kellner, D. (2004) “Spectacle and Media Propaganda in the War on Iraq”, in Y.R.
Kamalipour and N. Snow (eds), War, Media and Propaganda, Lanham, MD:
Rowman and Littlefield.
Kellner, D. (1992) The Persian Gulf TV War, Boulder: Westview.
Krugman, P. R. (2004) The Great Unraveling: Losing Our Way in the New Century:
W.W. Norton.
Kitfield, J. (2005) War and Destiny: How the Bush Revolution in Foreign and Military
Affairs Redefined American Power, Washington DC: Potomac Books.

Kupsh, J. (2000) Create High Impact Business Reports: Create High-Impact Business
Reports, New York: McGraw-Hill Professional.
Maier, J. (2006) “Being Embedded- the Concept of ‘Liveness’ in Journalism”, in
Journal of Visual Culture, Vol. 5(1):96-98.
McCombs, M. E. & Shaw, D. (1972) “The Agenda-Setting Function of Mass Media”,
in Public Opinion Quarterly, Vol.36 (2): 176-187.
Mindich, D. T. Z. (2000) Just the Facts: How “Objectivity” Came to Define American
Journalism, New York: NYU Press.
_______ (2005) Tuned out: Why Young People Don’t Fallow the News, Oxford: Oxford
University Press.
Mueller, J, E. (1994) Policy and Opinion in the Gulf War, Chicago: University of
Chicago Press.
Page, B. I. (2000) “Toward General Theories of the Media, Public Opinion, and Foreign
Policy”, in B. L. Nacos, R.Y. Shapiro, and P. Isernia, Decision-making in a Glass
House, New York: Rowman & Littlefield.
Paul, C. & Kim, J. (2004) Reporters on the Battlefield: The Embedded Press System in
Historical Context, New York City: RAND Corporation
Roberts, S. (2001) Remaining and Becoming: Cultural Crosscurrents in an Hispano
School, Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
Salwen, M. B. (199) Don W. Stacks, An Integrated Approach to Communication Theory
and Research, Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.
Seaver, B. (1997) “The Public Dimension of Foreign Policy", in The Harvard
International Journal, Vol. 3(1): 65-91.
Sharkey, J. (2001) “War, Censorship and the First Amendment”, in Media Studies
Journal, Vol.15 (1(:-.
Slater, M. D. & Rouner, D. (1996) “How Message Evaluation and Source Attributes
May Influence Credibility Assessment and Belief Change”, in Journalism & Mass
Communication Quarterly, Vol. 73(4):-.
Smith, R. (2007) The Utility of Force: The Art of War in the Modern World, Virginia:
University of Virginia.
Sparks, C. & Reading, A. (1998) Communism, Capitalism, and the Mass Media,
London: Sage.
Swint, K. C. (2006) Mudslingers: The Top 25 Negative Political Campaigns of All
Time: Countdown from No. 25 to No.1, Westport: Greenwood Publishing Group.
Tayor, D. & Altman, I. (1975) “Self-Disclosure as a Finction of Reward- Cost Outcome”,
in Journal of Sociometry, Vol. 38(1(: 18-31.

Tuchman, G. (1978) Making News: A Study in the Construction of Reality, London:
Free Press.
Young, L. & Harrison, C. (2004) Systemic Functional Linguistics and Critical
Discourse Analysis: Studies in Social Change, New York: Continuum International
Publishing Group.
Zayani, M. (2004) Arab Satellite Television and Politics in the Middle East, Abu Dhabi:
Emirates Centre for Strategic Studies and Research.
Zayani, M. (ed.) (2005) The Al Jazeera Phenomenon: Critical Perspectives on New
Arab Media, London: Pluto Press.