• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1397)
دوره دوره 10 (1396)
دوره دوره 9 (1395)
دوره دوره 8 (1394)
دوره دوره 7 (1393)
دوره دوره 6 (1392)
دوره دوره 5 (1391)
دوره دوره 4 (1390)
دوره دوره 3 (1389)
دوره دوره 2 (1388)
شماره شماره 4
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 1 (1387)
دهشیری, محمدرضا. (1388). رسانه و فرهنگ‌سازی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 2(4), 179-208. doi: 10.7508/ijcr.2009.08.006
محمدرضا دهشیری. "رسانه و فرهنگ‌سازی". فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 2, 4, 1388, 179-208. doi: 10.7508/ijcr.2009.08.006
دهشیری, محمدرضا. (1388). 'رسانه و فرهنگ‌سازی', فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 2(4), pp. 179-208. doi: 10.7508/ijcr.2009.08.006
دهشیری, محمدرضا. رسانه و فرهنگ‌سازی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران, 1388; 2(4): 179-208. doi: 10.7508/ijcr.2009.08.006

رسانه و فرهنگ‌سازی

مقاله 7، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، زمستان 1388، صفحه 179-208  XML اصل مقاله (489 K)
شناسه دیجیتال (DOI): 10.7508/ijcr.2009.08.006
نویسنده
محمدرضا دهشیری
استادیار علوم سیاسی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه
چکیده
این مقاله به منظور بررسی تأثیرات رسانه بر فرهنگ‌سازی، ابتدا به تبیین لایه‌های شش‌گانه فرهنگ شامل: باورها، ارزش‌ها و هنجارها (به عنوان هسته فرهنگ) و نماد‌ها و اسطوره‌ها، آیین‌ها و آداب و رسوم، و فناوری‌ها، مهارت‌ها و نوآوری‌ها (به عنوان پوسته فرهنگ) می‌پردازد. سپس با واکاویِ مفهومی فرهنگ‌سازی مشتمل بر فرهنگ‌پذیری (به معنای تأثیرگذاری بر هسته و پوسته فرهنگ) و فرهنگ‌گرایی (به معنای تأثیرگذاری بر پوسته فرهنگ) و با بهره‌گیری از نظریه‌های ارتباطی، به تجزیه و تحلیل تأثیرات فرهنگیِ رسانه‌ها در عرصه‌های اندیشه‌پردازی، ارزش‌گذاری، هنجار‌سازی، نماد‌سازی، جامعه‌پذیری، الگوسازی و نوآوری رفتاری مبادرت می‌ورزد و این فرضیه را مورد آزمون قرار می‌دهد که رسانه‌ها در عرصه هسته فرهنگ از توان تعلیمی و تثبیتی در زمینه فرهنگ‌پذیری برخوردارند و در مورد پوسته فرهنگ دارای توان تغییر رفتارها و الگوهای اجتماعی در جهت فرهنگ‌گرایی هستند. نگارنده در پایان، استلزامات چشم‌انداز مثبت فعالیت‌های رسانه‌ای در عرصه فرهنگ‌سازی را خاطرنشان می‌سازد.
کلیدواژه‌ها
فرهنگ‌گرایی؛ فرهنگ‌پذیری؛ فرهنگ‌سازی؛ نماد؛ هنجار؛ آیین؛ ارتباطات؛ ارزش؛ باور؛ جامعه‌پذیری؛ رسانه
مراجع
Adorno, T. W. (1993) “Theory of Pseudo-Culture”, Telos, Vol. (95): 158-177.
Bastide, D. (1987) Religious Education, Lewes: Falmer press.
Bastide, R. (1960) “Problèmes de l’entrecroisement des civilisations et de leurs oeuvres” in George Gurvitch (dir), Traité de sociologie, Paris: PUF.
4 Bednarts, D. (1384 [2005 A.D]) “Nahve-h Kâr-e Majale-h Beynolmelali-ye Spiegel: Qodrat va Naqŝ-e Rasâne-h-hâ dar Kâheŝ-e Tahdidhâ-ye Jahani” (Persian Translation of The Function of International Journal of Spiegel; Power and Role of Media in Reducing the Global Threats), Majmoe-h Soxanrâni-hâ va Maqâlât-e Erâe-h Ŝode-h dar Panjomion Seminâr-e Rasâne-h-iye Iran va Almân, Tehran: Markaz-e Câp va Enteŝârât-e Vezârat-e Omour-e Xâreje-h.
Bennet, J. (1973) “Culture”, in Encyclopedia Americana, USA, Chicago Publisher, pp. 313-316.
Boeren, A. (1379 [2000A.D]) Bod-e Farhangi-ye Ertebâtât Barâ-ye Tose-h (Persian Translation of The Cultural Dimension of Communication for Development), Translated by Mehrsimâ Falsafi, Enteŝârât-e Markaz-e Tahqiqât, Motâleât va Sanjeŝ-e Barnâme-h-iye Sedâ va Simâ.
Bonté, P. & Izard, M. (1991) Dictionnaire de l’ethnologie et de l’anthropologie, Paris: PUF.
Bourdieu, P. (1990) In other Words: Essays toward a Reflexive Sociology, Cambridge: UK: Polity Press.
Carlsson, U.; Tayie, Samy; Jacquinot-Delaunay, Genevieve & Tornero, José Mannuel Pérez (Eds.) (2008) Empowerment through Education: An Intercultural Dialogue, Sweden: Goteborg University.
Casino, J. (1364 [1985 A.D]) Qodrat-e Television (Persian Translation of Television Power), Translated by Ali Asadi, Tehran: Enteŝârât-e Amir Kabir.
Collett, P. (1977) “The Rules of Conduct”, P. Collett (Ed.) Social Rules and Social Behavior, Totowa, NJ: Rowman and Littlefield.
Copley, T. (1994) Religious Education: Developing Primary Teaching Skills, London: Routledge.
Cuche, D. (2004) La notion de culture dans les sciences sociales, Troisième Edition, Paris: La Découverte.
Dalfen, Charles M. (1979) “Cultural Values and Communication”, Series: Cultures, VI, 1, Paris: Unesco Publications.
Debray, R. (1997) Transmettre, Paris: Odile Jcob.
Dehŝiri, M. (1384 [2005 A.D]) “Barrasi-ye Sâzokârhâ-ye Nahâdine-h Sâzi-ye Hamkârihâ-ye Rasâne-h-ei” (Persian Translation of The Mechanism of Internalisation of

Media Cooperation: Qodrat va Naqŝ-e Rasâne-h-hâ dar Kâheŝ-e Tahdidhâ-ye Jahâni (The Function of International Journal of Spiegel; Power and Role of Media in Reducing the Global Threats), Majmoe-h Soxanrâni-hâ va Maqâlât-e Erâe-h Ŝode-h dar Panjomion Seminâr-e Rasâneh-iye Iran va Germany, Tehran: Markaz-e Câp va Enteŝârât-e Vezârat-e Omour-e Xârejeh.
Dehŝiri, M. (1381 [2002 A.D]) Naqŝ-e Rasâne-h-hâ dar Arse-h Siyâsat-e Xâreji dar Asr-e Jahâni Ŝodan (Persian Translation of Media Role in Foreign Policy; Age of Globalization), Majmoe-h Soxanrâni-hâ va Maqâlât-e Erâe-h Ŝode-h dar Panjomion Seminâr-e Rasâne-h-iye Iran va Germany, Tehran: Markaz-e Câp va Enteŝârât-e Vezârat-e Omour-e Xâreje-h.
Dehŝiri, M. (1384 [2005 A.D]) Osol-e Xabar Resâni va Barnâme-h Sâzi dar Rasâne-h Meli (Persian Translation of Principles of Programming in National Media), Tehran:Enteŝârât-e Sorouŝ.
Dressler, W. (2002) A Working Definition of Culture, Department of Anthropology and School of Social Work, University of Alabama.
Durkheim, E. (1965) The Elementary Forms of the Religious Life, New York: Free Press.
_____ (1978) De la division du travail social, 10e Edition, Paris: PUF.
Gerbner, G. (1985) “Field Definitions: Communication Theory”, U. S. Directory of Graduate Programs (1984 1985) 9th Edition, USA.
Grossberg, L. Nelson, C. & Treichler, P. (Eds), (1992) Cultural Studies, London: Routledge & kegan Paul.
Haj Seyyed Javâdi, A. (1357[1978 A.D]) Mabâni-ye Farhang dar Jahân-e Sevom (Persian Translation of The Basic of Culture in Third World), Tehran: Enteŝârât-e Ravâq.
Haralomobos & Holburn, (2000) Sociology Themes and Perspectives, 6th edition, London: Harper Collins.
Herskovits, M.; Linton, Ralph, Redfield, Robert, (1936) “Memorandum on the Study of Acculturation”, American Anthropologist, Vol. 38 (1): 149-152.
Hoovert, S. (1382 [2003 A.D]) Bâzandiši Darbâreh-ye Rasâne-h, Din va Farhang (Persian Translation of Rethinking Media, Religion and Culture), Translated by Masood Ariâi Niâ, Tehran: Enteŝârât-e Sorouŝ va Markaz-e Tahqiqât, Motâleât va Sanjeŝ-e Barnâmeh-iye Sedâ va Simâ.
Inglis, F. (1377 [1998 A.D]) Nazariye-h Rasâne-h-hâ (Persian Translation of Media Theory), Translated by Mahmood Haqiqat Kâŝâni, Tehran: Enteŝâarât-e Markaz-e Tahqiqât, Motâleât va Sanjeŝ-e Barnâme-h-iye Sedâ va Simâ.
Jensen, K. B. (1995) The Social Semiotics of Mass Communication, London: Sage.
Kelly, J. (1983) Leisure Identities and Interaction, London: Allen and Unwin.
Kress, G. (ed.), (1988) Communication and Culture, Kensington: University of New South Wales Press.

Laul, J. (1379 [2000 A.D]) Rasâne-h-hâ , Ertebâtât, Farhang: Rahyâfti Jahâni (Persian Translation of Media, Communication, Culture: the Global Approach), Translated by Majid Nekoodost, Tehran: Moasese-h Enteŝârât-e Roznâme-h Iran.
Lull, J. (2000) Media, Communication, Culture: A Global Approach, Second Edition, Cambridge, UK: Polity Press.
Lull, J. (ed.), (1988) World Families Watch Television, Newbury Park, CA: Sage.
Mâleki, M. (1383 [2004 A.D]) Bâyeste-h-hâ-ye Xabar (Persian Translation of News Essentials), Tehran: Enteŝârât-e Sorous.
O’Brien, R. (1984) “Mass Media, éducation et transmission des valeurs”, in: Series: Media Education, Paris: Unesco Publications.
Owhadi, M. (1376 [1997 A.D]) “Rasâne-h-hâ va Jahâni Ŝodan-e Frahang” (Persian Translation of Media and Globalization of Culture), Ketâb-e Sorouŝ, Majmoe-h Maqâlât-e 2: Rasâne-h-hâ va Frahang, Tehran: Enteŝârât-e Sorouŝ.
Poirrier, P. (Université de Bourgogne) (Janvier-Juin 2007), Politique culturelle et patrimoines, Vieille Europe et Nouveaux mondes, Dans : Culture & Muse`es, Revue.
Qâemmaqâmi, F. (1356 [1977 A.D] Amozeŝ yâ Estemâr-e Farhangi (Persian Translation of Education or Cultural Imperialism), Tehran: Enteŝârât-e Jâvidân.
Servent, P. (1387[2008 A.D]) Xiyânat-e Rsâne-h-hâ (Persian Translation of La Trahision, des Medias), Translated by Mohammad Reza Dehsiri, Tehran: Pažoheŝkade-h Motâleât-e Farhangi va Ejtemâi.
Smith, Anthony D. (1991) National Identity, London: Penguin Books.
Tehrâniân, M. (1373 [1994 A.D]) “Enqelâb-e Bozorg va Rasâne-h-ha-ye Kocak” (Persian Translation of Big Revolution and Small Media), Mahnâme-h Farhangi va Honari-ye Kelk, Vol. - (60) 31-319.
Thompson, J. B. (1990) Ideology and Modern Culture: Critical Social Theory in the Era of Mass Communication, Stanford CA: Stanford University Press.
Thompson, J. B. (1995) The Media and Modernity: A Social Theory of the Media, Cambridge: Polity Press.
Tomlinson, J. (1999) Globalization and Culture, Cambridge: Polity Press.
Tylor, E. (1871) Primitive Culture: Researches into the Development of Mythology, Philosophy, Religion, Art, and Custom. New York: Gordon Press.
UNESCO, (2003) “Convention of Intangible Cultural Heritage”, www.unesco.org.
Williams, R. (1958) Culture and Society: 1780-1950, New York: Columbia University Press.
Xâniki, H. (1376 [1997 A.D]) “Farhang-e Jamii va Rasâne-h-hâ-ye No” (Persian Translation of Mass Culture and New Media), Ketâb-e Sorouŝ, Majmoe-h Maqâlât-e 2: Rasâne-h-hâ va Frahang, Tehran: Enteŝârât-e Sorouŝ.

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 5,203
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,689
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

 

Journal of Iran Cultural Research (JICR) is licensed under a

Creative Commons Attribution 4.0 International CC-BY 4.0

Web
Analytics

Journal Management System. Designed by sinaweb.