تربیت اجتماعی زیبایی‌شناسانه، پارادایمی بدیل برای نظام‌ِ تربیت اجتماعی جزم‌گرا

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس

2 دانشیار گروه تعلیم و تربیت دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس

3 استادیار گروه تعلیم و تربیت دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس

چکیده

جزم‌اندیشی و به‌تبع آن جزم‌گرایی به مخدوش شدن تعاملات انسانی و ایجاد تضادها و کشمکش‌های بین‌فردی در سطوح مختلف اجتماعی، از خانواده گرفته تا گروه‌ها و احزاب مختلف و در سطح کلان، حتی بین دو جامعه منجر می‌شود. در این مقاله پس از توصیف و تبیین مفهومِ جزم‌گرایی و زیبایی‌شناسی، به واکاوی مبانی مورد اعتقاد جزم‌اندیش‌ها و سپس به استنتاج اصول و روش‌های تربیت اجتماعی برخاسته از این نوع مبانی پرداخته شده است. همچنین مبانی زیبایی‌شناسانه بر اساس آرای اندیشمندان مختلف‌ و اصول و روش‌های تربیت ‌اجتماعی که از این مبانی زیبایی‌شناسانه قابل استنباط است،ارائه شده است. در نهایت به هدف نهایی این مقاله، یعنی ارائة اصولِ تربیت ‌اجتماعی زیبایی‌شناسانه بر‌گرفته از پاردایم‌های تربیت ‌اجتماعی زیبایی‌شناسانه و به‌کارگیری آن از طریق نظام تربیتی برای اصلاح و یا تعدیل اثرات سوء تربیت ‌اجتماعی جزم‌گرایانهپرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها


Ahmadi, B. (1378 [1999 A.D]). Haqiqat va zibāyi. Dars hā-ye Falsafeh-ye Honar, Tehrān: Našr-e Markaz.

Bacharach, P & Baratz, M. S., (1970). Power and poverty: Theory and practice. New York: Oxford University Press.

Bastide, R. (1374 [1995 A.D]). Honar va jāme΄eh. (Persian translation of Art et Societe). translated by: Hoseyni, Gh. Tehrān: Vezārat-e Farhang va eršād-e Eslāmi.

Bos, S. (1388 [2009 A.D]). Ta΄amoli dubāreh beh amr-e zibā: az didgāh-e Kānt, Šiler, Hegel (Persian translation of between ethics and aesthetics: crossing the boundaries). translated by: Moslemi, A. Zibāšenāxt, 10 (20), 345-348.

Broudy, H. S (1972). Enlighted cherishing: An essay on aestheticeducation. Urbana: University of Illinois press.

Choi, H. (2001). Harry Broudy’s theory of aesthetic educationas general education. University of Illinois at urbana-Champaign (Npublised Doctoral Dissertation)

Curran, j .V & fricker, C .(2005). Schiller's "on grace and dignity" in its cultural context. New York: Camden House

Deleuze, G. (1994). Difference and repetition. Trans. P. Patton. New York: Columbia University Press.

Gadamer, g. (1991). Truth and method. (2nd revised edition). Trans. Jweinsheimers dmarshall. NewYork: crossroad. (original work published 1960).

Hartnack, J. (1387 [2008 A.D]). Nazariyeh-ye šenāxt-e Kānt. (Persian translation of Kant’s theory of knowledge). translated by: Haqi, ΄A. Tehrān: Entešārāt-e ΄Elmi va Farhangi.

Hātami, M. R., & Mazhabi, S. (1390 [2011 A.D]). Resāneh va negareš-e zanān beh huviyat-e jensi. Tahqiqāt-e Farhangi, 4 (2),185-209.

Jahānbeglu, R. (1387 [2008 A.D]). Zamāni barāye ensāniyat-e bašar. Tehrān: Našr-e Ney.

Kant, I. (2007). The Critique of judgment. Trans. James Creed Meredith, Oxford: Oxford University Press (original publication date 1952).          

Kemp.G., (1960). Effect of dogmatism on critical thinking. Michigan: Michigan State University.

Kierkegaard, S. (1375 [1996 [A.D]). Tars va larz. (Persian translation of Fear and trembling). translated by: Kāzemi, S. M. Tehrān: Huzeh-ye honari.

  Kiyān, M., & Mehrmohamadi, M. (1392 [2013 A.D]). Šenāsāyi-e vojuh va ab΄ād-e maghful-e barnāmeh-ye darsi-e honar (dureh-ye ebtedāyi). Pažuheš hā-ye Āmuzeš va Yādgiri. 20 (3), 1-18.

Mehrmohamadi, M. (1383 [2004 A.D]). Čisti va čerāyi va čegunegi-e āmuzeš-e honar. Tehrān: Madreseh.

Naqib Zādeh, ΄A. (1384 [2005 A.D]). Falsafeh-ye Kānt. Tehrān: Našr-e Āgah.

Nuruzi Khiyābāni, M. (1384 [2005 A.D]). Farhang-e jāme΄-e loghāt va estelāhāt-e siyāsi-e engelisi va fārsi. Tehrān: Našr-e Ney.

Ozmon, H., Craver, S. (1387 [2008 A.D]). Mabani-ye falsafi-e ta΄lim va tarbiyat. (Persian translation of philosophical foundations of education). translated by: Motaqi Far, Gh., Hoseyn Khāni, H., Zarābi, ΄A., Musavi, M. S., & Razāqi, H., Qom: Mo΄aseseh-ye Emām Khomeyni.

Sajādi, M. (1390 [2011 A.D]). Jazm gerāyi va šakākiyat: mo΄zal-e nezām hā-ye tarbiyati- āmuzeši dar javāme΄e eslāmi. Mabāni-ye Ta΄lim va Tarbiyat, 1 (2), 39-58.

Sajādiyeh, N. (1384 [2005 A.D]). Barresi-e tatbiqi-e ΄āmeliyat-e ensān az didgāh-e nu΄amalgerāyān va motun-e eslāmi va payāmad hā-ye ān dar tarbiyat-e ejtemā΄i. Pāyān nāmeh-ye kāršenāsi-e aršad, Dāneškadeh-ye Ravānšenāsi va ΄Olum-e tarbiyati, Dānešgāh-e Tehrān.

Šāygān, D. (1380 [2001 A.D]). Afsun zadegi-e jadid. (Persian translation of Ex occidente lux.).translated by: Valiyāni, F. Tehrān: Farzān-e Ruz.

Schiller, F. (1385 [2006 A.D]). Āzādi va dulat-e farzānegi: nāmeh hā-yi dar tarbiyat-e zibāšenāxti-e ensān. (Persian translation of On the aesthetic education of man = uber die asthetische Erziehung des Menschen in einer Reihe von Briefen). translated by: ΄Ebādiyān, M. Tehrān: Axtarān.

Shilling, L. (1384 [2005 A.D]). Nazariyeh hā-ye mošāvereh. (Persian translation of Perspectives on counseling theories). translated by: Āryan, S. X. Tehrān: Etelā΄āt.

Sternberg, R. J.(1997). Thinking styles. New York: Cambridge University Press.

Tolstoy, L. (1364 [1985 A.D]). Honar čist? (Persian translation of What is art). translated by: Dahgān, K. Tehrān: Amirkabir.

Wollams S. & Browen, M. (1979). The total handbook of transactional analysis. Englewood Cliffs N.j: Prentice-Hall

Yasrebi, Y. (1382 [2003 A.D]). Mājarā-ye gham angiz-e rušanfekri dar Irān. Tehrān: Mo΄aseseh-ye farhangi-e dāneš-e andišeh-ye mo΄āser.

Yazdxāstani, G., & Qāsemi, V., & Vahidā, F. (1390 [2011 A.D]). Rābeteh-ye tamās hā-ye beyn-e farhangi va huš-e farhangi: tahlil-e nazari va tajrobi. Tahqiqāt-e farhangi-e Iran, 2, 133-162.

Zokāyi, M. S., & Esmā΄ili, M. J. (1390 [2011 A.D]). Javānān va bigānegi-e tahsili-e dānešgāhi. Tahqiqāt-e Farhangi, 4, 55-90.