فرانوگرایی فرهنگی و رابطة آن با جهان‌گرایی در بین جوانان شهر یزد

نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار جامعه‌شناسی، دانشگاه یزد

2 کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی، دانشگاه یزد

چکیده

جهان‌گرایی در بستر فناوری ارتباطات و اطلاعات موجب کم‌رنگ شدن مرزهای مکانی و زمانی شده است. برخی معتقدند که این فرایند باعث ورود جوامع به دوره‌ای جدید به نام دورة فرانوگرا شده است. فرانوگرایی عناصر و ویژگی‌های دورة مدرن همچون خرد و پیشرفت را به چالش می‌کشد. فرهنگ جوامع فرانوگرا، فرهنگی سطحی و متحرک و تا حد زیادی تحت تأثیر رسانه‌های ارتباط جمعی است. تحقیق حاضر به بررسی رابطة بین جهان‌گرایی و فرانوگرایی فرهنگی در بین جوانان شهر یزد پرداخته است. این تحقیق نشان داده است که عناصر فرهنگی جامعة فرانوگرا چیست و چه میزان از این عناصر به جامعة ما وارد شده است. تحقیق حاضر با روش پیمایش بین 384 نفر از جوانان 29-16 سالة شهر یزد انجام شد. روش نمونه‌گیری، روش تصادفی طبقه‌ای چندمرحله‌ای و ابزار سنجش پرسش‌نامة محقق‌ساخته است. یافته‌های تحقیق نشان داد که بین جهان‌گرایی با تمام ابعاد فرانوگرایی فرهنگی رابطة معنی‌داری وجود دارد؛ بُعد هنجارهای فراملی جهان‌گرایی، به غیر از بُعد مصرف‌محوری، با سایر ابعاد فرانوگرایی فرهنگی (زوال عاطفه، بازاندیشی، نسبی‌گرایی فرهنگی، سیالیت روابط) رابطة معنی‌داری نشان داد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نشان داد که دو بُعد جهان‌گرایی قادر به تبیین بیش از 22 درصد از واریانس فرانوگرایی فرهنگی هستند.

کلیدواژه‌ها


Adams, M. (2006). Hybridizing habitus and reflexivity: Towards an understanding of contemporary identity?. Sociology, 40 (3), 511-528.

Baudrillard, J. (1389 [2010 A.D]). Jāme΄eh-ye masrafi. (Persian translation of La société de consommation: ses mythes, ses structures). translated by: Izadi, P. Tehrān: Našr-e Sāles.

Bauman, Z. (1384 [2005 A.D]). ΄Ešq-e sayāl dar bāb-e nāpāydāri-e peyvand hā-ye ensāni. (Persian translation of liquid love on the frailty of human bonds). translated by: Sābeti, ΄E. Tehrān: Našr-e Qoqnus.

Baxtiyār Nasr Ābādi, H., & Miršāh Ja΄fari, S. E., & Musavi, S. (1392 [2013 A.D]). Ta΄yin-e mizān-e ta΄sir-e jahāni šodan bar huviyat-e meli-e dānešjuyān-e Dānešgāh-e Esfahān. Rāhbord, 22 (66), 213-234.

Best, S & Kelner D. L., (1381 [2002 A.D]). Baudrillard dar masir-e pasāmoderniteh (Persian translation of Baudrillard en route to Postmodernity). translated by: Sojudi, F., Honar va me΄māri-e zibāšenāxt, 6, 181-206.

Beuman, Z. )1992(. Legislators and interpreters: On modernity and intellectuals. Cambridge: Polity Press.

Bocock, R. (1381 [2002 A.D]). Masraf. (Persian translation of Consumption). translated by: Saburi, X. Tehrān: Našr-e Širāzeh.

 Cahoone, L. (1385 [2006 A.D]). Az Modernism tā Post modernism. (Persian translation of from Modernism to postmodernism: An anthology). translated by: Rašidiyān, ΄A. Tehrān: Našr-e Ney.

Čini Čiyān, N. (1389 [2010 A.D]. Deyvid Harvey, jahāni šodan va post moderniteh. Gozāreš, 19 (217), 40-41.

Dunn, T. & Castro, A. (2012). Postmodern society and the individual: The structural characteristics of postmodern society and How they Shape who we Think we Are. Social Science Journal, 5, 298.

Fitz, P. T. (2001). Welfare theory: An introduction. London: Palgrave.

Gibbins, J. (1381 [2002 A.D]). Siyāsat-e Post moderniteh: Darāmadi bar farhang va siyāsat-e mo΄āser. (Persian translation of The politics of postmodernity: An introduction to contemporary politics and culture). translated by: Ansāri, M. Tehrān: Gām-e Nu.

Giddens, A. (1377 [1998 A.D]). Payāmad hā-ye moderniteh. (Persian translation of the consequences of modernity.), translated by: Salāsi, M. Tehrān: Našr-e Markaz.

Giddens, A. (1378 [1999 A.D]). Tajadod va tašaxos: jāme΄eh va huviyat-e šaxsi dar ΄asr-e jadid. (Persian translation of modernity and self - identity: Self and society in the late modern age) translated by: Movafaqiyān, N. Tehrān: Našr-e Ney.

Gol Mohamadi, A. (1381 [2002 A.D]). Negāhi beh mafhum va nazariyeh-ye jahāni šodan. Motāle΄āt-e Meli,, 3 (11), 84-116.

Hebdige, Dick ( 1988). Light the in hiding routledge. London: Things and images.

Hobbi, A., & Fathi Āzar, E., & & Mohamadbaxš, B. (1389 [2010 A.D]). Jahāni šodan va huviyat hā-ye mahali va jahāni-e dānešjuyān: motāle΄eh-ye moredi-e Dānešgah-e Tabriz. Tahqiqāt-e farhangi-e Iran, 3 (2), 101-121.

Inglehart, R. (2001). Globalization and Postmodern Values. The Washington Quarterly. The Center for Strategic and International Studies and the Massachusetts institute of technology, 23 (1), 215- 228.

Kroker, A. & David C. (1998). The Postmodern scene: Excremental culture and hyper-aesthetics. London: Macmillan.

Lash, S. & Urry, J. (1994). Economies of sings and space. London: Sage.

Lyon, D. (1994). Postmodernism. London: Open University Press.

Malpas, S. (1386 [2007 A.D]). Post modern. (Persian translation of  The postmodern), translated by: Saburi, H. Tabriz: Entešārāt-e Dānešgāh-e Tabriz.

Nash, K. (1380 [2001 A.D]). Jāme΄eh šenāsi-e siyāsi-e mo΄āser: Jahāni šodan, siyāsat va qodrat. (Persian translation of contemporary political sociology: Golbalization, politics and power). translated by: Delafruz, M. T. Tehrān: Kavir.

O’Cass, A. (2001). Consumer self-monitoring, materialism and involvement in fashion clothing. Australasian Marketing Journal, 9 (1), 46–60.

Paek, H. & Pan, Z. )2004(.Spreading global consumerism: effects of mass media and advertising on consumerist values in China. Mass Communication and Society. 7: 42-60.

Parhizgār, Gh. (1389 [2010 A.D]). Vāqe'iyat-e resāneh va tudeh dar had-e vāqe'iyat Budriyār. Ma΄refat-e farhangi- ejtemā΄i, 1 (4), 179-200.

Qarāyi, H. (1388 [2009 A.D]). Farhang va pasāsāxtārgerāyi. Pažuheš-e Farangi, 3 (8), 128-156.

Rajablu, ΄A., & Asghari, S. (1389 [2010 A.D]). Jahāni šodan va bāzandiši-e olgu hā-ye dusti-e doxtarān va pesarān. Motāle΄eh-ye moredi: dānešjuyān-e Dānešgāh-e Tehrān. Motāle΄āt-e Ejtemā΄i- Ravānšenāxti-e Zanān, 8 (2), 73-92.

Ritzer, G. (1382 [2003 A.D]). Nazariyeh hā-ye Jāme΄eh šenāxti dar durān-e mo΄āser. (Persian translation of Contemporary sociological theory). translated by: Salāsi, M. Tehrān: Entešārāt-e ΄Elmi.

Ritzer, G. (1389 [2010 A.D]). Mabāni-e Nazariyeh hā-ye jāme΄eh šenāxti-e mo΄āser va rišeh hā-ye kelāsik-e ān. (Persian translation of  Contemporary sociological theory and its classical roots: the basics). translated by: Mosami(ā) Parast, Š. Tehrān: Našr-e Sāles.

Robertson, R. (1380 [2001 A.D]). Jahāni šodan, te΄ori hā-ye ejtemā΄i va farhang-e jahāni, (Persian translation of  Globalization: Social theory & Global culture), translated by: Pulādi, K. Tehrān: Našr-e Sāles.

Robertson, R. (1992). Globalization, social theory and global culture. London: sage.

Seidman, S. (1391 [2012 A.D]). Kešākeš-e ārā Dar Jāme΄eh Šenāsi. (Persian translation of Contested knowledge: Social theory today). translated by: Jalili, H. Tehrān: Našr-e Ney.

Smart, B. (1993). Postmodernity. London: Routledge.

Stevenson, N. (1383 [2004 A.D]). Kulāk-e Baudrillard; pasāmoderniteh, ertebātāt-e jam΄i va mobādeleh-ye namādin. translated by: Yazdānju, P. Resāneh, 57, 197-244.

Strinati, D. (1388 [2009 A.D]). Darāmadi bar nazariyeh hā-ye farhang-e ΄āmeh. (Persian translation of An introduction to theories of popular culture). translated by: Pāk Nazar, S. Tehrān: Gām-e Nu.

Tafreši, H. (1381 [2002 A.D]). Negareši novin beh nazariyāt-e sāzmān va modiriyat dar jahān-e emruz. Tehrān: Entešārāt-e Farāšenāxti-e Andišeh.

West, D. & Heath, D. (2011). Theoretical pathways to the future: globalization, ICT and social work theory and practice. Journal of Social Work, 11 (2), 209- 221.

Xājeh Nuri, B., & Riyāhi, Z. (1392 [2013 A.D]). Jahāni šodan, donyāgerāyi, va zanān. Motāle΄eh-ye moredi: Tehrān, Širāz va Estahbān. Jahāni-e Resāneh, 8 (15), 21-47.