بار عاطفی رابطة گردشگران با جامعه میزبان مشهد

نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی

2 دانشجوی دکترای جامعه‌شناسی اقتصادی و توسعه، و پژوهشگر پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی خراسان رضوی

3 کارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشگاه تهران

4 دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف «توصیف بارِ عاطفیِ رابطة گردشگران با جامعة میزبان مشهد» و با استفاده از روش تحلیل ثانویه انجام شده است. داده‌های این پژوهش از پیمایش «بررسی نگرش زائران به مردم و خدمات‌رسانان در شهر مشهد» اخذ شده است. با استفاده از ادبیات موجود در روان‌شناسی و جامعه‌شناسی احساسات، به‌ویژه دسته‌بندی احساسات پلاچیک و ترنر، احساسات پیوست شده به صفاتی که زائران به مشهدی‌ها نسبت داده بودند، تحلیل شد. نتایج نشان داده است که بار عاطفی این رابطه بیش از آنکه منفی باشد، مثبت است. بعد امنیت‌ـ‌ترس در این فضا کمتر مطرح است. پذیرش بیشترین سهم را در مثبت ساختن بار عاطفی رابطه و نفرت بیشترین سهم را در منفی ساختن آن داشته است. احساسات منفی، نشانگر میزانی از فاصله بین انتظارات گردشگران و تجربة سفر آنهاست. ادراک گردشگران از نقضِ‌ «خود» و احترام مورد انتظار از سوی میزبان،‌ نقضِ مؤلفه‌های اخلاقی و هنجارهای اجتماعیِ مطابق با تصور «فرهنگ بالای اجتماعی» و در نهایت نقضِ‌ انصاف و عدالت در تعامل از سوی شریک مشهدی، احساسات منفی نفرت، رد و خشم ایجاد کرده است

کلیدواژه‌ها

موضوعات


پلاچیک، روبرت (۱۳۶۵). هیجانها: حقایق، نظریهها و یک مدل جدید، (مترجم م. رمضان‌زاده). مشهد: آستان قدس رضوی.

رفیع‌پور، فرامرز (۱۳۸۳). کندوکاوها و پنداشته‌ها. تهران: شرکت سهامی انتشار.

ریو، جان مارشال (۱۳۸۱). انگیزش و هیجان، (مترجم ی. سیدمحمدی). تهران: ویرایش.

مافی، عزت الله؛ سقایی، مهدی (۱۳۸۹). نگاهی به اقتصاد گردشگری در کلان‌شهرها؛ مطالعة موردی: کلان‌شهر مشهد. مجلهٔ جغرافیا و توسعهٔ ناحیهای، (۸)، ۲۹۲ـ۲۶۷.

Barutçu, S. D. (2011). Tourists’ Perception and Satisfaction of Shopping in Alanya Region: a Comparative Analysis of Different Nationalities. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (24), 1049-1059.

Bimonte, S.; Faralla, V. (2013). Happiness and Outdoor Vacations Appreciative versus Consumptive Tourists. Journal of Travel Research, (54), 179-192.

Cohen, E.; Cohen, S. (2012). Current Sociological Theories. Annals of Tourism Research, (39), 2177-2202.

Elster, J. (2009). Emotions. in P. Hedstrom and P. Bearman. Analytical Sociology. New York: Oxford, pp.51-71.

Fields, J.; Copp, M.; Kleinman, S. (2006). Symbolic Interactionism, Inequality and Emotions. in J. E. Stets and J. H. Turner (eds.). Handbook of the Sociology of Emotions. New York and London: Springer.

Hegtvedt, K.; Parris, C. (2014). Emotions in Justice Processes. in J. E. Stets and J. H. Turner (eds.). Handbook of the Sociology of Emotions. New York and London: Springer, pp.103-125.

Hosany, S.; Prayag, G. (2013). Patterns of Tourists’ Emotional Responses, Satisfaction and Intention. Journal of Business Research, (66), 730–737.

Illouz, E.; Gilon , D.; Shachak, M. (2014). Emotions and Cultural Theory. in J. E. Stets and J. H. Turner (eds.). Handbook of the Sociology of Emotions. New York and London: Springer, pp.221-244.

Jenkins, O. (1999). Understanding and Measuring Tourist Destination Images. International Journal of Tourism Research, (1), 1-15.

Kemper, T. (2014). Status, Power and Felicity. in J. E. Stets and J. H. Turner (eds.). Handbook of the Sociology of Emotions. New York and London: Springer, pp.155-177.

Kemper, T. D. (2006). Power and Status and the Power-Status Theory of Emotions. in J. E. Stets and J. H. Turner (eds.). Handbook of the Sociology of Emotions. New York and London: Springer, pp.87-113.

Larsen, S. (2007). Aspects of a Psychology of the Tourist. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, (7), 7-18.

Lawler, E.; Thye, S.; Yoon, J. (2014). Emotions and Group Ties in Social Exchange. in J. E. Stets and J. H. Turner(eds.). Handbook of the Sociology of Emotions. New York and London: Springer, pp.77-101.

Plutchik, R. (2001). The Nature of Emotions. American Scientist, 89(4), 344-350.

Sabastian, F. (2009). Tourist's Happiness through the Lens of Positive Psychology. PhD thesis, James Cook University.

Stets, J.; Trettevik, R. (2014). Emotions in Identity Theory. in J. E. Stets and J. H. Turner (eds.). Handbook of the Sociology of Emotions. New York and London: Springer, pp.33-49.

TenHouten, W. (2007). A General Theory of Emotions and Social Life. New York: Routledge.

Turner, J. (2007). Human Emotions: a Sociological Theory. New York: Routledge.

Turner, J. (2014). Emotions and Societal Stratification. in J. E. Stets and J. H. Turner (eds.). Handbook of the Sociology of Emotions. New York and London: Springer, pp.179-197.

Turner, J. H. (1999). Toward a General Sociological Theory of Emotions. Journal for the Theory of Social Behaviour, (29), 133-161.

Yang, J.; Yingkang, G.; Cen, J. (2011). Festival Tourists’ Emotion, Perceived Value and Behavioral Intentions: a Test of the Moderating Effect of Festival Scape. Journal of ConventionandEvent Tourism, (12), 25-44.