1دانشیار ارتباطات، گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2دکترای ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده
این مقاله، با طرح کردن مفهوم تازه «برونایستادگی» در مطالعات مخاطبشناسی رسانهای، در پی این بوده است که برونایستادگان رادیوـتلویزیون دولتی ایران را ــ کسانیکه آگاهانه و عامدانه استفاده از این رسانه را کنار گذاشتهاند و از رویارویی با آن پرهیز میکنند ــ مطالعه کند. نویسندگان بر این نظر هستند که تجربه برونایستادگی، در هر جامعه و کشوری متفاوت و منحصربهفرد است. این مقاله، معناها و مفهومهای ذهنی این افراد را در مورد رادیوـتلویزیون دولتی ایران، با استفاده از ابزار مصاحبههای عمقی و با چارچوب روششناختی «نظریه دادهبنیاد» بررسی کرده و پس از انجام 29 مصاحبه عمقی انفرادی به کفایت نظری رسیده است. نویسندگان از خلال دادههای برآمده از این مصاحبهها و با پیمودن مراحل کدگذاری و مقولهبندی این روششناسی، الگوی نظریای از برونایستادگان تلویزیون دولتی در ایران ارائه دادهاند. این مقاله که با هدف شناخت ادراکهای معنایی برونایستادگان بهعنوان مقدمهای برای به درون کشیدن آنها انجام شده است، 118 مفهوم ذهنی را از درون مصاحبههای عمقی انفرادی بهدست آورده است که این مفهومها، با ساختن مقولههای اصلی، موجب شکلگیری الگوی نظری تحلیلی شدهاند. برمبنای نتایج بهدستآمده، سه گونه برونایستادگی «اعتراض و مقاومت»، «سرگرمیخواه ناراضی» و «پرهیز از ابتذال»، شناسایی شدهاند. نوآوری این مقاله در دستیابی به شناخت مخاطبان از منطق نفی و سلب است و نویسندگان بر این نظرند که سیاستگذاریهای رسانهای در مورد مخاطبان، نیازمند دستیابی به اینگونه شناختهای ژرفانگر است.
1Communication, Faculty of Communication Studies, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
This paper by introducing a new concept of "exteriorism" in media audience studies, intends to study the "exteriorists" who has been consciously boycott Iranian state TV. According to the authors, the experience of exteriorism is unique and different in any Countries and societies. This qualitative study was conducted by using of In-depth interviews and within the methodological frameworks have studied the grounded theory. Data was collected through 29 semi-structured In-depth interviews. Upon completion of coding and categorizing interviews data in this methodology, presents a theoretical model about exteriorists of Iranian state television. This study aimed to identify perceptions within the meaning of exteriorists as a preface to pull them out, by considering 118 concepts through individual in-depth interviews that formed a theoretical analyzing. Based on results, three main typology of exteriorists experiences as follows; "Resistance and protestation", "Avoid of vulgarity" & "unhappiness of entertainment". Innovation in this paper is achieving recognition of the audience by negation logic & The authors believes that media policy making needed to same deep recognition like this.
کلیدواژه ها [English]
exteriorists, Iranian state television, audience research, Grounded Theory
خانیکی، هادی؛ و یحیائی، سبحان (1396). برونایستادگان رادیوـتلویزیون دولتی در ایران. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 10(1)، 85-59. doi: 10.22631/ijcr.2017.328
HOW TO CITE THIS ARTICLE
Khaniki, H., & Yahyaei, S. (2017). Exteriorists of IRIB in Iran. Journal of Iran Cultural Research, 10(1), 59-85. doi: 10.22631/ijcr.2017.328