سید محمدعلی موسوی؛ لیلا بهبودی؛ مرضیه جوادی ارجمند؛ فاطمه وفایی زاده
چکیده
مقاله حاضر به بررسی تأثیرات جهانیشدن در عرصه رفتار فردی میپردازد. جهانیشدن که در بستر فناوری ارتباطات و انقلاب اطلاعات موجب کمرنگتر شدن مرزهای مکانی و زمانی شده، و موجد بسط ارزشهای فردی در میان فرهنگهایی است که امکان ارائه بیشتر این ارزشها را در جهان دارند. شبکههای ماهوارهای تلویزیونی از مهمترین ابزار ترویج این ...
بیشتر
مقاله حاضر به بررسی تأثیرات جهانیشدن در عرصه رفتار فردی میپردازد. جهانیشدن که در بستر فناوری ارتباطات و انقلاب اطلاعات موجب کمرنگتر شدن مرزهای مکانی و زمانی شده، و موجد بسط ارزشهای فردی در میان فرهنگهایی است که امکان ارائه بیشتر این ارزشها را در جهان دارند. شبکههای ماهوارهای تلویزیونی از مهمترین ابزار ترویج این قبیل ارزشهای فرهنگی در گستره جوامع هستند. در این مقاله تأثیر شبکههای ماهوارهای مُد بر روی دختران تحصیلکرده ایرانی مورد بررسی قرار گرفته است. مقاله در پی پاسخ به این پرسش است که در دنیای گسترش روزافزون فناوریهای ارتباطی و ماهوارهای، کنش شخصی و اجتماعی افراد تا چه اندازه بر اساس دریافتهای آگاهانه و یا غیرآگاهانه ارتباطی شکل میپذیرند. آیا ماهواره به عنوان عامل ارتباطی قدرتمند بر روی جوانان تحصیلکرده و شهری ایرانی اثر دارد؟ با استفاده از روش پیمایشی و استخراج و تحلیل دادهها این نتیجه حاصل میشود که شبکههای مد ماهوارههایی که به تبلیغ لباسهای مبتنی بر طراحیهای غربی میپردازند بر روی دختران تحصیلکرده جامعه ما تأثیر داشتهاند، اما این تأثیرات غالباً آگاهیمدارانه بوده تا رفتارگرایانه. این مطالعه نشان میدهد این تأثیرات بیش از آنکه منجر به بروز رفتار و کنش آشکار اجتماعی جدید شود، بر شناخت استفادهکنندگان از این شبکهها تأثیر گذاشته است.