نویسندگان
1 دانشیار جامعه شناسی، دانشگاه تربیت معلم تهران
2 کارشناسی ارشد جامعه شناسی، دانشگاه تربیت معلم تهران
چکیده
در این مقاله معیارهای دینداری از نظر روحانیان و دانشگاهیان مورد بررسی قرار گرفته و مقایسه میشود. منظور از معیارهای دینداری، مبنایی است که بر اساس آن درباره دینداری خود یا دیگران داوری میشود.
با استفاده از نظر وبر در مورد رابطه شرایط اجتماعی با تفاسیر و تعابیر دینی و نیز نظریههای عرفیشدن و با توجه به ویژگیهای اجتماعی دو گروه مورد مطالعه، از جمله ارتباط بیشتر دانشگاهیان با نهادهای علمی و ارزشهای مدرن، این فرضیه مطرح شد که روحانیان و دانشگاهیان معیارهای متفاوتی برای داوری درباره دینداری دارند و دانشگاهیان تأکید بیشتری بر جنبههای عام اخلاقی و تأکید کمتری بر جنبههای مناسکی، جمعی و اخلاق شرعی یا فقهی دارند.
با استفاده از پرسشنامهای که بر اساس یک مدل دینداری چندبعدی طراحی شد، نظر پاسخگویان دربارة میزان اهمیت معرِّفهای مختلف ابعاد دینداری برای داوری درباره دینداری افراد پرسیده شد.
یافتههای پژوهش نشان داد که دانشگاهیان و روحانیان در معیارهای دینداری مورد نظر خود، تأکید متفاوتی بر ابعاد مختلف دینداری دارند. درحالیکه از نظر روحانیان، تمامی ابعاد دینداری دارای اهمیت زیاد و تقریباً یکسانی بودند، دانشگاهیان تأکید ویژهای بر جنبههای عام اخلاقی داشتند.
کلیدواژهها
ارسال نظر در مورد این مقاله