نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار جامعهشناسی ارتباطات بینالملل، دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران.
2 دانشجوی دکترای مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده
امروزه یکی از تأثیرگذارترین و پرطرفدارترین تولیدات رسانهای در دنیا، از نظر اثرگذاری بر تربیت کودکان و نوجوانان، تولیدات سینمایی انیمیشن، بهویژه انیمیشنهای هالیوودی است. از زمانیکه انیمیشنهای سینمایی سهبعدی بهوجود آمدهاند، این نوع تولیدات در محتوا نیز دستخوش تحولات زیادی شده و مفاهیم و محتوای آنها بهویژه از جنبه تربیتی، بهطور محسوسی ارتقا یافته است. در این مقاله، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی، محتوای این انیمیشنها بررسی شده است. در این راستا شش انیمیشن «عصر یخبندان»، «پاندای کونگفوکار»، «یخزده»، «شجاع»، «راتاتویل» و «هر کسی قهرمان است»، تحلیل، و کدهای معنایی و در پی آن، مضمونهای هریک از آنها استخراج شده است. در ادامه مضمونهای موجود در قالب مفاهیم دستهبندی شدهاند که منجر به استخراج 26 مفهوم از آنها شده و اثرات تربیتی این مفاهیم نیز در سه سطح، بررسی شدهاند. از مهمترین مفاهیم یافتشده میتوان به نسبیت در ارزشها، تقدسزدایی، تأکید بر جایگاه مهم خانواده، درونی بودن رشد و پیشرفت، لزوم باور به کاری که باید انجام شود، و... اشاره کرد. درنهایت نیز تأثیر مفاهیم سطحهای گوناگون از نظر اثرات مثبت و منفی و نیز ابعاد نظری و عملی، بررسی و مقایسه شده است.
کلیدواژهها
موضوعات
ارسال نظر در مورد این مقاله