الگوهای به‌کارگیری راهبردهای سواد حریم خصوصی آنلاین؛ مطالعۀ‌ موردی کاربران دختر اینستاگرام

نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

امروزه شبکه­های اجتماعی در زندگی کاربران حضوری پُررنگ دارند، اما بهره­مندی کاربران از مزایای آن‌ها، مانند اغلب تعاملات میان‌‌فردی در زندگی واقعی مستلزم حل تناقض میان خودافشاگری و حفظ حریم خصوصی کاربر است. این بهره‌مندی با فرایندهای بهینه‌سازی حریم خصوصی و با تأکید بر توانایی­های کاربر در سطح فردی محقق می­شود. هدف اصلی این نوشتار ایجاد درکی از چگونگی به‌کارگیری راهبردهای مبتنی بر سواد حریم خصوصی آنلاین برای دستیابی کاربران دختر اینستاگرام به سطح بهینه حریم خصوصی است. به این منظور ابتدا تناقض حریم ­خصوصی، مزایا و خطرهای خودافشاگری بررسی شده و سپس بر اساس سواد حریم خصوصی آنلاین، برخی از راهبرد­های اجتماعی و فنّاورانه­ برای حل «تناقض حریم خصوصی» معرفی شده‌اند. در بخش یافته­ها پس از توصیف مهم‌ترین مزایا و خطرهای خودافشاگری برای کاربران دختر، الگوهای فعلی چگونگی به‌کارگیری راهبردهای اجتماعی و فنّاورانه برای حل این تضاد استخراج و دربارۀ آن‌ها بحث شده است. این بررسی به روش مردم­نگاری و با مصاحبۀ نیمه‌ساخت‌یافته و مشاهدۀ غیرمشارکتی صفحات 20 کاربر دختر اینستاگرام صورت گرفته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


فلیک، اووه (1387). درآمدی بر تحقیق کیفی (مترجم: هادی جلیلی). تهران: نی. (تاریخ اصل اثر 2006)

لیندلف، تامس آر؛ ‏و تیلور، برایان سی (1388). روش­های تحقیق کیفی در علوم ارتباطات (مترجم: عبدالله گیویان). تهران: همشهری. (تاریخ اصل اثر 2002)

Acquisti, A., & Grossklags, J. (2005). Privacy and rationality in individual decision making. IEEE Security & Privacy, 3(1), 24-30. doi: 10.1109/MSP.2005.22

Altman, I. (1977). Privacy regulation: Culturally universal or culturally specific?. Journal of Social Issues, 33(3), 66-84. doi: 10.1111/j.1540-4560.1977.tb01883.x

Barnes, S. B. (2006). A privacy paradox: Social networking in the United States. First Monday, 11(9). doi: 10.5210/fm.v11i9.1394

Bartsch, M., & Dienlin, T. (2016). Control your Facebook: An analysis of online privacy literacy. Computers in Human Behavior, 56, 147-154. doi: 10.1016/j.chb.2015.11.022

Bawden, D. (2008). Origins and concepts of digital literacy. In C. Lankshear, & M. Knobel, Digital Literacies:Concepts, Policies and Practices (pp. 17-32), New York: Peter Lang.

Ben-Ze’ev, A. (2003). Privacy, emotional closeness, and openness in cyberspace. Computers in Human Behavior, 19(4), 451–467. doi: 10.1016/S0747-5632(02)00078-X

Berg, J. H., & Derlega, V. J. (1987). Themes in the study of self-disclosure. In V. J. Derlega, & J. H. Berg, Self-Disclosure: Theory, Research, and Therapy (pp. 1-8), New York: Plenum Press.

Boyd, D., & Hargittai, E. (2010). Facebook privacy settings: Who cares?. First Monday, 15(8). doi: 10.5210/fm.v15i8.3086

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. doi: 10.1191/1478088706qp063oa

Burgess, R. G. (1981). Keeping a research diary. Cambridge Journal of Education, 11(1), 75-83. doi: 10.1080/0305764810110106

Derlega, V. J., Winstead, B. A., & Greene, K. (2008). Self-disclosure and starting a close relationship. In S. Sprecher, A. Wenzel, & J. Harvey, (Eds.). Handbook of Relationship Initiation (pp. 153–174), New York: Psychology Press.

Ellison, N. B., Vitak, J., Steinfield, C., Gray, R., & Lampe, C. (2011). Negotiating privacy concerns and social capital needs in a social media environment. In S. Trepte, & L. Reinecke, Privacy Online: Perspectives on Privacy and Self-Disclosure in the Social Web (pp. 19-32), Berlin: Springer.

Eshet-Alkali, Y., & Amichai-Hamburger, Y. (2004). Experiments in digital literacy. CyberPsychology & Behavior, 7(4), 421-429. doi: 10.1089/cpb.2004.7.421

Fogel, J., & Nehmad, E. (2009). Internet social network communities: Risk taking, trust, and privacy concerns. Computers in Human Behavior, 25(1), 153-160. doi: 10.1016/j.chb.2008.08.006

Gattiker, U. E., Perlusz, S., Bohmann, K., & Sørensen, C. M. (2001). The virtual community: Building on social structure, relations and trust to achieve value. In L. Chidambaram, & I. Zigurs, Our Virtual World: The Transformation of Work, Play and Life via Technology (pp. 165-187), Hershey; USA & London; Uk: Idea Group Publishing.

Hall, G. (2008). An ethnographic diary study. ELT Journal, 62(2), 113-122. doi: 10.1093/elt/ccm088

Hallett, R. E., & Barber, K. (2013). Ethnographic research in a cyber era. Journal of Contemporary Ethnography, 43(3), 306-330. doi: 10.1177/0891241613497749

Hargittai, E. (2002). Second-level digital divide: Differences in people’s online skills.First Monday, 7(4). doi: 10.5210/fm.v7i4.942 

Hill, C. T., & Stull, D. E. (1987). Gender and self-disclosure: Strategies for exploring the issues. In V. J. Derlega, & J. H. Berg, Self-Disclosure: Theory, Research, and Therapy (pp. 81-100), New York: Plenum Press.

Hu, Y., Manikonda, L., & Kambhampati, S. (2014). What we Instagram: A First analysis of Instagram photo content and user types. Paper be Peresented at The 8th International AAAI Conference on Weblogs and Social Media, June 1-4, 2014, USA, Michigan. Retrived fromhttps://www.aaai.org/ocs/index.php/ICWSM/ICWSM14/paper/viewFile/8118/8087

Lee, H., Park, H., & Kim, J. (2013). Why do people share their context information on social network services? A qualitative study and an experimental study on users' behavior of balancing perceived benefit and risk. Human-Computer Studies, 71, 862–877. doi: 10.1016/j.ijhcs.2013.01.005

Lewis, K., Kaufman, J., & Christakis, N. (2008). The taste for privacy: An analysis of college student privacy settings in an online social network. Journal of Computer‐Mediated Communication, 14(1), 79-100. doi: 10.1111/j.1083-6101.2008.01432.x

Li, Y. (2012). Theories in online information privacy research: A critical review and an integrated framework. Decision Support Systems, 54(1), 471-481. doi: 10.1016/j.dss.2012.06.010

Litt, E. (2013). Understanding social network site users’ privacy tool use. Computers in Human Behavior, 29, 1649–1656. doi: 10.1016/j.dss.2012.06.010

Markham, T., & Couldry, N. (2007). Tracking the reflexivity of the (Dis) Engaged citizen some methodological reflections. Qualitative Inquiry, 13(5), 675-695. doi: 10.1177/1077800407301182

Omarzu, J. (2000). A disclosure decision model: Determining how and when individuals will self-disclose. Personality and Social Psychology Review, 4(2), 174-185. doi: 10.1207/S15327957PSPR0402_05

Park, Y. J. (2011). Digital literacy and privacy behavior online. Communication Research, 1-22. doi: 10.1177/0093650211418338

Park, Y. J. (2015). Do men and women differ in privacy? Gendered privacy and (in) equality in the internet. Computers in Human Behavior, 50, 252-258. doi: 10.1016/j.chb.2015.04.011

Petronio, S. (2002). Boundaries of privacy: Dialectics of disclosure. New York: State University of New York Press.

Price, B. A., Adam, K., & Nuseibeh, B. (2005). Keeping ubiquitous computing to yourself: A practical model for user control of privacy. International Journal of Human-Computer Studies, 63(1), 228-253. doi: 10.1016/j.ijhcs.2005.04.008

Stutzman, F., Vitak, J., Ellison, N. B., Gray, R., & Lampe, C. (2012). Privacy in interaction: Exploring disclosure and social capital in Facebook. Paper Peresented at the Sixth International AAAI Conference on Weblogs and Social Media, June  4-8, 2012, Dublin, Irland. Retrived from https://www.aaai.org/ocs/index.php/ICWSM/ICWSM12/paper/viewFile/4666/5000

Taddicken, M. (2012). Privacy, surveillance, and self-disclosure in the social web. In C. Fuchs, K. Boersma, A. Albrechtslund, & M. Sandoval, (Eds.). Internet and Surveillance: The Challenges of Web 2.0 and Social Media (pp. 255-272), New York: Routledge Publication.

Thelwall, M. (2011). Privacy and gender in the social web. In S. Trepte, & L. Reinecke, Privacy Online: Perspectives on Privacy and Self-Disclosure in the Social Web (pp. 251-265), Berlin: Springer.

Trepte, S., Teutsch, D., Masur, P. K., Eicher, C., Fischer, M., Hennhöfer, A., & Lind, F. (2014). Do people know about privacy and data protection strategies? Towards the “Online Privacy Literacy Scale” (OPLIS). In S. Gutwirth, R. Leenes, & P. D. Hert, Reforming European Data Protection Law (pp. 333-365), Netherlands: Springer.

Tufekci, Z. (2008). Can you see me now? Audience and disclosure regulation in online social network sites. Bulletin of Science, Technology & Society, 28(1), 20-36.

 Yao, M. Z. (2011). Self-protection of online privacy: A behavioral approach. In S. Trepte, & L. Reinecke, Privacy Online: Perspectives on Privacy and Self-Disclosure in the Social Web (pp. 111-125), Berlin: Springer.

 

چگونه به این مقاله  استناد کنیم:

سیاسی‌راد، فرزانه؛ و بیچرانلو، عبدالله (1396). الگوهای به‌کار‌گیری راهبردهای سواد حریم خصوصی آنلاین؛ مطالعه موردی کاربران دختر اینستاگرام. فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران، 10(3)، 151-125. doi: 10.22631/JICR.2017.1534.2230