نویسنده

استادیار دانشگاه پیام نور

چکیده

در این مقاله سعی بر آنست تا با معرفی دو رویکرد اصلی در شرق‌شناسی -شرق‌شناسی کلاسیک و شرق‌شناسی نوین- نگرش غرب نسبت به شرق در سطح کلان و اسلام در سطح خرد در هر یک از این دو رویکرد بررسی و رویدادهای مؤثر در ایجاد شرق‌شناسی نوین برشمرده شود. حادثه یازدهم سپتامبر 2001، یکی از اتفاقات مهم و تأثیرگذار در قرن حاضر و شرق‌شناسی نوین بوده است. از آن جایی که رسانه‌ها مهم‌ترین وسیله برای بازنمایی تفکر شرق‌شناسانه و نژادپرستانه هستند، گونه معاصر نژادپرستی، تاکید بر تفاوت های فرهنگی است. بر همین اساس، در این پژوهش نگرش فرهنگی غرب نسبت به ایران در ساخت های زبانی روزنامه‌های گاردین و دیلی تلگراف از انگلیس و مجلات تایم و نیوزویک از آمریکا پس از این حادثه تحلیل و تفسیر می‌شود. چارچوب نظری پژوهش بر پایه مدل بازنمایی کنش/ کنشگران اجتماعی ون‌لیوون 1995 و 1996 بنا شده که یکی از چهار رویکرد اصلی در تحلیل گفتمان است.

کلیدواژه‌ها

Qiyâsiyân, M. (1386 [2007 A.D]) Bâznamâi-ye Islam dar Nasriyât-e Âmricâ va Engelis
Qabl va Bad az 11 September dar Cârcob-e Tahlil-e Goftmân-e Enteqâdi (Persian
Translation of Representation of Islam in American and English Newspapers:
Pre and Post September 11th:Critical Discourse Analysis), PhD Thesis, Faculty of
Humanities, Tarbiyat Modares University.
Azodânlo, H. (1383 [2004 A.D]) Edward Saeed (Persian Translation of Edward Said),
Tehran: Daftar-e Pažohešhâ-ye Farhangi.
____________ (1383 [2004 A.D]) Edward Saeed (Persian Translation of Edward Said),
Tehran: Daftar-e Pažohešhâ-ye Farhangi.
Chomsky, N. (2001) September 11, Sydney: Allen and Union.
Dunmire, P. (1997) “Naturalizing the Future in Factual Discourse: A Critical Linguistic
Analysis of a Projected Event”, in Written Communication, Vol. 14(2): 221-264.
Halliday, M. (2004) An Introduction to Functional Grammar, London: Arnold.
Perlmutter, D. (2003) Investigating Religious Terrorism and Ritualistic Crimes, Boca
Raton, FL: CRC press.
Qiyâsiyân. M. (1386 [2007 A.D]) Bâznamâi-ye Islam dar Nasriyât-e Âmricâ va Engelis
Qabl va Bad az 11 September dar Cârcob-e Tahlil-e Goftmân-e Enteqâdi (Persian
Translation of Representation of Islam in American and English Newspapers: Pre
and Post September 11th: Critical Discourse Analysis), PhD Thesis, Faculty of
Humanities, Tarbiyat Modares University.
Reisigel, M & Wodak, R. (2001) Discourse and Discrimination: Rhetoric of Racism and
anti- Semitism, London: Routledge.
Richardson, J. (2004) (Mis)representing Islam: the Racism and Rhetoric of British
Broadsheet Newspapers, Amsterdam :John Benjamin.
Said ,E. )1994( Culture and Imperialism, London: Vintage.
_______ (1997) Covering Islam: How the Media and the Experts Determine How We
See the Rest of the World, London: Vintage.
Soltâni, A. (1283 [2004 A.D]) Qodrat, Goftmân va Zabân: Sâzokârhâ-ye Jarayân-e Qodrat
dar Matboât (Persian Translation of Power, Discourse and Language: The Mechanism
of Power in Media), PhD Thesis, Faculty of Linguistics, Alame-h University.
Terranova, T. (2007) “On Information Warfare, Bioracism of Hegemony Neopolitics”,
in Theory, Culture and Society, Vol. 24(3):-.
Van Dijk, T. (-) “Ideology and Discourse: A Multidisciplinary Introduction”, retrieved
on 05/01/07 from http://www.hum.uva.nl/teun

__________ (2002) “Principles of Critical Discourse Analysis”, in M. Toolan, Critical
Discourse Analysis, London: Routledge.
___________ (2006) “Discourse and Manipulation”, in Discourse and Society, Vol. 17
(3): 359-383.
___________ (2006 b) Racism, the Press and Freedom, retrieved on 20/05/07 from
http://www.discourse.org.
Van Leeuwen, T. (1993) Language and Representation: the Recontextualisation of the
Participant, Activities and Reactions, unpublished PhD thesis, University of Sydney.
____________ (1995) “Representing Social Action”, in Discourse and Communication,
Vol. 6(1): 81-106.
_____________ (1996) “The Representation of Social Actors”, in C.R Caldas, Colthard
and M. Colthard, Text and Practice, London: Routledge.
Wodak, R. (2001) “What CDA is About – a Summary of its History, Important Concepts
and its Developments”, in R. Wodak and Meyer, Methods of Critical Discourse
Analysis, London: Sage.