نویسندگان

1 عضو گروه ارتباطات دانشگاه تهارن و عضو گروه پژوهشی مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی

2 عضو گروه مطالعات فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ و عضو شورای علمی گروه پژوهشی مطالعات فرهنگی جهاد دانشگاهی

چکیده

مفهوم پرسه زنی اگرچه در ایران چندان مورد استفاده قرار نگرفته ‌‌است، اما می‏تواند توضیح دهنده بسیاری از پدیده‏های فرهنگی باشد. در مقاله حاضر ابتدا شرحی کوتاه از تاریخچه پرسه زنی و معنای اختیار شده از آن ارائه می‏دهیم، سپس به توضیح شکلی از پرسه‏زنی، به مثابه سبک زندگی متمایز گروه‏های فرودست شهری در مراکز خرید می‏پردازیم. نتایج این مقاله به کمک روش کیفی و از طریق تکنیک مصاحبه و مشاهده به‌دست آمده‏است. نویسندگان معتقدند که مراکز خرید در پی ایجاد زندگی خاصی برای طبقات متوسط شهری‌اند که این سبک از طریق خرید و مصرف کالاها فراهم می‏شود، در عین حال، پرسه زنی در ایران به آن معنایی که نویسندگان اختیار کرده‏اند خود زندگی گروه‌های فرودست شهری را شکل داده‏است.

کلیدواژه‌ها

Benjamin,W. (2003)The Arcades Project, translated by Howard Eiland and
Kevin McLaughlin, The Belknap Press of Harvard University Press.
Benjamin, W. (1969)On Some Motifs In Baudelaire” in Illuminations, New
York: Schoken Books.
Benjamin, W. (1377 [1998 A.D]) “Darbâreh-ye Barxi Mazâmin va Dastmâyehâyeh
Še-re Boodler” (Persian Translation of On Some Implications and
Motives of Boudlair), Translated by Morad Farhadpoor, in Quarterly of
Arghanoon, no. 14.
Boudlair, S. (1381 [2002 A.D]) Naqâš-e Zendegi-ye Modern (Persian
Translation of The Painter of Modern Life), Translated by Mahtâb Buluki,
Tehran: Ney Publication.
Baudelaire, Ch. (1964) “The Painter of Modern Life,” trans. Jonathan Mayne,
in The Painter of Modern Life and other Essays, pp. 5-15.
Bourdieu, P. (198)Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste,
trans. R. Nice, Cambridge, MA: Harvard University Press.
Chaney, D. (1996)Lifestyles, London: Routledge.
De Certeau, M. (1984)The Practice of Everyday Life, Berkeley: University of
California Press.
Ferguson, P. (1994)“The flaneur on and off the streets of Parise”, in Keith
Tester(ed.)The flaneur, London: Routledge.
Fazelee, M. (1380 [2001 A.D]), Sabk-e Zendegi va Masraf (Persian Translation
of LifeStyle and Consumption), Qom: Sobh-e Sâdeq Publication.
Fisk, J. (2000) “Shopping for Pleasure: Mall, Power, and Resistance”, In Juliet
Schor and Douglas B. Holt (Ed), in The Consumer Society Reader.
Fisk, J. (1998)Understanding Popular Culture, London: Routledge.
Gluck, M. (2003) “The Flaneur and the Aesthetic Appropriation of Urban
Culture in Mid-19th- Century Paris”, in Theory, Culture & Society, London:
Sage.
Janet, W. (1994) “The Invisible Flaneuse: Women and the Litrature of
Modernity”, ch. 19, pp. 200-209.
Pressdee, M. (1986)Agony or Ecstasy: Broken Transitions the New Social State
of Working _ ClassYouth in Astralia.” Occasional Papers, S. Australian
Center for Youth studies, S. a. College of A. E., Magill, S. Australia.
Saeedi, A. (1383 [2004 A.D]), âmee-ye Masrafi va Javanân (Persian Translation
of Consumption Society and Youth), in Youth Studies Quarterly,no.3.
Shields, R.(ed)(1992)Lifestyle Shopping: The Subject of Consumption,
London: Routledge.
Simmel, G. (1978) “Fashion”, in Peter Lawrence, Georg Simmel, Sociologist
and European, Nelson.
Simmel, G. (1950) “The Stranger”, in The Sociology of Georg Simmel , Kurt
Wolff (Trans.), PP: 402 - 408.
Smith, Ph. (2001)Cultural Theory; an Introduction, New York: Blackwell
publishers.
Souza, A. & Mc Donough. T. (2006)The invisible Flaneur?, London:
Manchester University Press.
Tester, K. (1994)The Flaneur, London & New York: Routledge.
Werner V, J. (2001) “The detective gaze: Edgar A. Poe, the Flaneur, and the
physionpnomy of crime”, in American Transcendental Quarterly, vol.15,
Issu.1.PP.5,17.
Wilson, E .(1992) “The invisible flaneure”, in New Left Review, 191: 90-
110.
Wolff, J. (1990) “Feminine Sentences: Essays on Women and Culture.
Cambridge: Polity Press.The invisible Flaneur: women and the literature of
modernity”, in Theory, Culture and Society, 2(3):37-48.
Woolf, J. (1379 [2000 A.D]) Parseh Zan-e Nâmarii; Zan va Adabiyât-e
Modernit-e (Persian Translation of Invisible Flaneur: Woman and Literature
of Modernity), Translated by Hoseyn Alinozaree, Tehran: Naqš-e Jahân
Publication.
CAPTCHA Image