نظریه هم‌فرهنگی و گروه‌های هم‌فرهنگ: مطالعه مناسبات مسلمانان در آمریکا

نویسندگان

1 استادیار گروه فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق (علیه السلام)

2 دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و فرهنگ ارتباطات، دانشگاه امام صادق(علیه السلام)

چکیده

یکی از واقعیت‌های دنیای امروز حضور اسلام در نقاط گوناگون جهان است؛ موضوعی که نه‌تنها مسلمانان بلکه پیروان سایر ادیان نیز روزبه‌روز بیشتر نسبت به آن آگاهی پیدا می‌کنند. بر این اساس اقلیت مسلمان در آمریکا نیز مانند سایر نقاط جهان شکل گرفته و در تعامل و یا حتی تقابل با اکثریت غالب قرار می‌گیرد. در میان نظریه‌پردازان ارتباطاتِ میان‌فرهنگی، مارک اورب و ریجینا اسپلر به بررسی چنین تعامل یا تقابلی در نظریه «هم‌فرهنگی» می‌پردازند. لذا می‌توان با رویکردی پدیدار‌‌شناسانه و مبتنی‌بر نظریه «گروه خاموش» و نظریه «نقطه نظر» رفتار کنشگران مسلمان را به‌عنوان گروه هم‌فرهنگ در برابر گروه سلطه که از لحاظ سلسله‌مراتب هویتی در موقعیت بالاتری قرار دارند، مورد بررسی قرار داد. در چنین وضعیتی مسلمانان آمریکایی، استراتژی‌های خاصی برای ایجاد ارتباط با یکدیگر و نیز با ساختار غالب ایجاد می‌کنند که این امر براساس تجربیات و مصاحبه‌های عمیق به‌عمل‌آمده از آنان، گاه به‌شکل انزوا و قطع رابطه با گروه سلطه، گاه به‌شکل تعامل پایاپای با آنان و گاه به‌صورت انطباق کامل با ساختار غالب معنا می‌یابد.

کلیدواژه‌ها


Allen, B. (2000) “Learning the Ropes”: A Black Feminist Standpoint Analysis, in P.
Buzzanell (ed.), Rethinking Organizational and Managerial Communication from
Feminist Perspectives, Thousand Oaks, CA: Sage.
Burrell, G., & Morgan, G. (1979) Sociological Paradigms and Organizational Analysis,
London: Heinemann.
Buzzanell, P. (1999) “Tensions and Burdens in Employment Interviewing
Processes: Perspectives of Non-dominant Group Members”, Journal of Business
Communication, Vol. 36 (2):177-208.
Erince, S., Taser, I. & Algar, H. (1991) “Islam Ansiklopedeisi”, in turkiye Vakfi, Vol.
11(5): 47-53.
Fakohi, N. (1387 [2008 A.D]) “Popolism va Taxrib-e Farjangi” (Persian Translation of
Populism and Cultural Damage), in Šahrvand-e Emroz, Vol.3 (51):45.
Findley, P. (2001) Silent No More: Confronting America’s False Images of Islam,
Beltsville, MD: Amana Publications.
First, A., & Lev-Aladgem, S. (2000) “An Israeli Community Theater as a Site of
Feminine Self-image Reconstruction”, Paper presented at the annual meeting of the
International Communication Association, Acapulco, Mexico.
Fox, S., Giles, H., Orbe, M., & Bourhis, R. (2000) “Interability Communication:
Theoretical Perspectives”, in D. O. Braithwaite & T. L. Thompson (Eds.), Handbook
of Communication and People with Disabilities: Research and Application,
Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Gates, D. (2003) “Learning to Play the Game: An Exploratory Study of How African
American Women and Men Interact with Others in Organizations”, in Electronic
Journal of Communication, Vol.13 (4/5):-.
Gudicanest, W. (1383 [2004 A.D]) Peyvand-e Tafâvothâ: Râhnamâ-ye Ertebât-e
Kârâmad-e Beyn-e Gorohi (Persian Translation of Differences Ties: a Guide for
Good Inter-Group Relation), Translated by Ali Karimi, Masood Hâšemi, Tehran:
Entešârât-e Tamadon-e Islami.
Gudicanest, W. (1385 [2006 A.D]) “Nazariye-h Pardâzi Darbâre-h Ertebâtât-e Miyân
Farhangi” (Persian Translation of Theorization About inter-Cultural Communication),
Translated by Piroz Izadi, in Faslnâme-h Rasâne-h, Vol. 17 (3): 49-98.
Gudykunst, W. (2005) Theorizing About Intercultural Communication, London: Sage.
Haddad, Y. & Adair, L. (1371 [1992 A.D]) Gostareš-e Arzešhâ-ye Islami dar Amrikâ

(Persian Translation of Islamic Values in the United States), Translated by Afzal
Vosoqi, Tehran: Sâzmân-e Madârek-e Farhangi-ye Enqelâb-e Islami.
Hall, S. (1980) “Encoding and Decoding in the Television Discourse”, in S. Hall,
Hobson, A. and P. Willis, Culture, Media, Language, London: Macmillan.
Hing, R. & Simon, H. (1384 [2005 A.D]) Zanân va Qodrat-e Siyâsi (Persian Translation of
Women and Political Power), Translated by Možgân Dastori, Tehran: Našr-e Ejtemâ.
Husserl, E. (1964) The Idea of Phenomenology, the Hague: Martinus Nijhoff.
Kramarae, C. (1981) Women and Men Speaking, Rowley, MA: Newbury House.
Lurner, L. & West, R. (2003) Introducing Communication Theories, Boston: McGraw-
Hill College.
Mathewson, D. (1995) The Oxford Encyclopedia of the Modern Islam World (226-300),
Oxford: Oxford University Press.
Mohammad, A. (1381 [2002 A.D]) Malcolm X (Persian Translation of Malcolm X),
Translated by Xânbegi, Tehran: Entešârât-e Beynolmelali-ye Alhodâ.
Molânâ, H. (1385 [2006 A.D]) “Jamee-h Mosalmânân-e Amrikâ va Čâlešhâ-ye Donyâye
Moâser” (Persian Translation of American Muslims Community and Challenges
of Contemporary World), Keyhân, Vol. - (18607): 7.
_______ (1386 [2007 A.D]) “Jâmee-h Mosalmânân-e Amrikâ” (Persian Translation of
American Muslims Community), in Majale-h Maood, Vol. - (78):-.
Nasr, V. (1995) The Oxford Encyclopedia of the Modern Islam World, Edited by John L
Esposit, New York: Oxford University Press.
Nyang, S. (1995) The Oxford Encyclopedia of the Modern Islam World, Edited by John
L .Esposit , New York: Oxford University Press.
Orbe, M. (1998a) Constructing Co-cultural Theory, An Explication of Culture, Power
and Communication, Thousand Oaks, CA: Sage.
_______ (1998b) “From the Standpoint (s) of Traditionally Muted Groups: Explicating
a Co-cultural Communication Theoretical Model”, in Communication Theory,
Vol.8 (-):1-26.
_______ (1998c) An “Outsider within Perspective to Organizational Communication:
Explicating the Communicative Practices of Co-cultural Group Members”, in
Management Communication Quarterly, Vol. 12 (2): 230-279.
________ (1999, November) “Negotiating Multiple Identities in and around Organizational
Margins: A Case Study in Co-cultural Theory”, Paper presented at the annual
meeting of the National Communication Association: Chicago, November.

Parke, B. (1383 [2004 A.D]) Qodrat-e Farhang (Persian Translation of The Power of
Culture), Translated by Ziyâii, Tehran: Edâre-h Kol-e Pažohešhâ-ye Sedâ va Simâ.
Parker, P. (2003) “Learning leadership Communication, Resistance, and African
American Women's Executive Leadership Development”, in Electronic Journal of
Communication, Vol. 13 (4/5):-.
Phillips Gotr, P. (1999) “African American Communication, Organizations, and
Assimilation: A Co-cultural Perspective”, Paper presented at the annual meeting of
the National Communication Association: Chicago, November.
Rezâi Yazdi, M. (1384 [2005 A.D]) Tasvir-e Mosalmânân dar Sinamâ-ye Holiwood:
Daramadi bar Ahriman Sâzi-ye Mosalmânân dar Rasânehâ-ye Qarbi (Persian
Translation of Muslim Image in Hollywood; deviling Muslims in Western Media),
Tehran: Daftar-e Pažohešhâ-ye Radio.
Rezâiyân, A. (1382 [2003 A.D]) Modiriyat-e Taâroz va Mozâkere-h (The Management
of Conflict and Consultation), Tehran: Samt.
Robbins, S. (1380 [2001 A.D]) Mabâni-ye Raftâr-e Sâzmâni (Persian Translation of
Essentials of Organizational Behavior), Translated by Ali Pârsâiyân, Mohammad
Arâbi, Tehran: Daftar-e Pažohešhâ-ye Farhangi.
Smith, A. (1379 [2000 A.D]) Ertebâtât va Farhang (Persian Translation of
Communication and Culture 1), Translated by Mahdi Bâbâbi Ahari, Tehran: Samt.
Smith, D. (1987) The Everyday World as Problematic: A Eminist Sociology of
Knowledge, Boston: Northeastern University Press.
Son, T. (1381 [2002 A.D]) Fazl Alrahmân (Persian Translation of Fazl Alrahma),
Translated by Xânbegi, Tehran: Entešârât-e Beynolmelali-ye Alhodâ.
Spellers, R. (2000) Cornrows in Corporate America: Black Female Hair / Body Politics
and Socialization Experiences in Dominant Culture Workplace Organizations,
Unpublished doctoral dissertation: Arizona State University.
Spellers, R., Sanders, F. & Orbe, M. (2003) “The Business of Black Hair / Body Politics:
A Co-cultural Analysis of Black Professional Women’s Aesthetic Representations in
a Contested Site of Workplace Culture”, Paper presented at the Annual Meeting of
the National Communication Association: Miami, November.
Storey, J. (1386 [2007 A.D]) Motâleât-e Farhangi Darbâre-h Farhang-e Âme-h (Persian
Translation of Cultural Studies and the Study of Popular Culture), Translated by
Hossein Pâyande-h, Tehran: Našr-e Âgâh.
Whetten, D. (1382 [2003 A.D]) Modiriyat-e Taâroz (Persian Translation of Conflict

Management), Translated by Mahdi Alvâni, Hassan Dânâiifard, Tehran: Moasese-h
Tahqiqât va Amozeš-e Modiriyat.
Xodâqoli Poor, M. & Vaziri, F. (1379 [2000 A.D]) Islam va Mosalmânân dar Amrikâ
(Persian Translation of Islam and Muslims in America), Qom: Entešârât-e Daftar-e
Tabliqât-e Islami-ye Hoze-h Elmi-ye Qom.
Yazbeck Haddad, Y. & Smith, J. (1995) The Oxford Encyclopedia of the Modern Islam
World, (277-284), Oxford: Oxford University Press.

استوری، ج. (1386) مطالعات فرهنگی در‌باره فرهنگ عامه، ترجمه حسین پاینده، تهران: نشر آگه.
اسمیت، آ. (1379) ارتباطات و فرهنگ (1)، ترجمه: مهدی بابایی اهری، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت).
_____ (1382) ارتباطات و فرهنگ (2)، ترجمه: اکرم هادی زاده مقدم، طاهره فیضی، و مهدی بابائی اهری، ، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت).
بشیر، ح. چهره اسلام و مسلمانان در نگاه امریکاییان، باشگاه اندیشه:
پارکه، ب. و دیگران (1383) قدرت فرهنگ، ترجمه ضیائی و دیگران، تهران: انتشارات اداره کل پژوهش‌های صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران.
خداقلی‌پور، م. و وزیری، ف. (1379) اسلام و مسلمانان در آمریکا، قم: مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
رابینز، استیفن پی (1380) مبانی رفتار سازمانی، ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
رضایی یزدی، م. (1384) تصویر مسلمانان در سینمای هالیوود؛ درآمدی بر اهریمن‌سازی مسلمانان در رسانه‌های غربی، تهران: دفتر پژوهش‌های رادیو.‌
رضائیان، ع. (1382) مدیریت تعارض و مذاکره، تهران: سمت.
سان، ت. (1381) فضل الرحمن (مجموعه مقالات اسلام در امریکا)، ترجمه خانبگی، تهران: انتشارات بین‌المللی الهدی.
گادیکانست، و. و دیگران (1385) «نظریه‌پردازی درباره ارتباطات میان‌فرهنگی» رسانه 17 (3), 49-98
_________ (1383) پیوند تفاوت‌ها؛ راهنمای ارتباط کارآمد بین گروهی، ترجمه علی کریمی (مله) و مسعود هاشمی، تهران: انتشارات تمدن اسلامی.
محمد، ا. (1381) «مالکم ایکس» (مجموعه مقالات اسلام در آمریکا)، ترجمه خانبگی، تهران: انتشارات بین‌المللی الهدی.
مولانا، ح. (1385) «جامعه مسلمانان آمریکا و چالش‌های دنیای معاصر» کیهان (18607), 6
_________ (1386) «جامعه مسلمانان امریکا» موعود (78)
وتن، د. و کمرون، ک. (1382) مدیریت تعارض، ترجمه سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد، تهران: مؤسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
هینگ، ر. (1384) و هینگ سیمون، زنان و قدرت سیاسی، ترجمه مژگان دستوری، تهران: نشر اجتماع.
یازبک حداد، ا. و لوئیس، آ. (1371) گسترش ارزش‌های اسلامی در ایالات متحده آمریکا، ترجمه افضل وثوقی، تهران: سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی.
فکوهی، ن. (1387) «پوپولیسم و تخریب فرهنگی» شهروند امروز 3 (51), 45
Allen, B. (2000) “Learning the Ropes: A Black Feminist Stadpoint Analysis”, in P. Buzzanell (ed.), Rethinking Organizational and Managerial Communication from Feminist Perspectives,
Burrell, G., & Morgan, G. (1979) Sociological Paradigms and Organizational Analysis, London: Heinemann.
Buzzanell, P. (1999) “Tensions and Burdens in Employment Interviewing Processes: Perspectives of Non-dominant Group Members”, Joumal of Business Communication, 36 (2), 208-177
Erince, S., Taser, I. & Algar, H. (1991) “Islam Ansiklopedeisi”, turkiye Vakfi, 11 (5), 53-47
Findley, P. (2001) Silent No More: Confronting America's False Images of Islam, Beltsville, MD: Amana Publications.
First, A., & Lev-Aladgem, S. (2000) “An Israeli Community Theater as a Site of Feminine Self-image Reconstruction”, Paper presented at the annual meeting of the International Communication Association, Acapulco, Mexico.
Fox, S., Giles, H., Orbe, M., & Bourhis, R. (2000) “Interability Communication: Theoretical Perspectives”, Handbook of Communication and People with Disabilities: Research and Application, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Gudykunst, W. (2005) Theorizing About Intercultural Communication, London: Sage.
Gates, D. (2003) “Learning to Play the Game: An Exploratory Study of How African American Women and Men Interact with Others in Organization" Electronic Journal of Communication 13 (4-5)
Hall, S. (1980) “Encoding and Decoding in the Television Discourse”, Culture, Media, Language, London: Macmillan.
Husserl, E. (1964) The Idea of Phenomenology, the Hague: Martinus Nijhoff.
Kramarae, C. (1981) Women and Men Speaking, Rowley, MA: Newbury House.
Lurner, L. & West, R. (2003) Introducing Communication Theorys, Boston: McGraw-Hill College.
Mathewson, D. (1995) The Oxford Encyclopedia of the Modern Islam World (226-300), Oxford: Oxford University Press.
Nasr , V. (1995) The Oxford Encyclopedia of the Modern Islam World, Edited by John L .Esposit , New York : Oxford University Press.
Nyang, S. (1995) The Oxford Encyclopedia of the Modern Islam World, Edited by John L .Esposit, New York: Oxford University Press.
Orbe, M. (1998a) Constructing Co-cultural Theory, An Explication of Culture, Power and Communication, Thousand Oaks, CA: Sage.
_____ (1998b) “From the Standpoint (s) of Traditionally Muted Groups: Explicating a Co-cultural Communication Theoretical Model”, Communication Theory 8, 26-1
_____ (1998c) An “outsider within Perspective to Organizational Communication: Explicating the Communicative Practices of Co-cultural Group Members”, Management Communication Quarterly 12 (2), 279-230
_____ (1999) “Negotiating Multiple Identities in and around Organizational Margins: A Case Study in Co-cultural Theory”, Paper presented at the annual meeting of the National Communication Association: Chicago, November.
Parker, P. (2003) “Learning leadership Communication, Resistance, and African American Women's Executive Leadership Development”, Electronic Journal of Communication 13 (4-5)
Phillips Gotr, P. “African American Communication, Organizations, and Assimilation: A Co-cultural Perspective”, Paper presented at the annual meeting of the National Communication Association: Chicago, November.
Smith, D. (1987) The Everyday World as Problematic: A Eminist Sociology of Knowledge, Boston: Northeastern University Press.
Spellers, R. (2000) Cornrows in Corporate America: Black Female Hair / Body Politics and Socialization Experiences in Dominant Culture Workplace Organizations, Unpublished doctoral dissertation: Arizona State University.
Spellers, R., Sanders, F. & Orbe, M. (2003) “The Business of Black Hair / Body Politics: A Co-cultural Analysis of Black Professional Women's Aesthetic Representations in a Contested Site of Workplace Culture”, Paper presented at the annual meeting of the National Communication Association: Miami, November.
Yazbeck Haddad, Y. & Smith, J. (1995) The Oxford Encyclopedia of the Modern Islam World, (277-284), Oxford: Oxford University Press.