1. برساخت سوژه در فرآیند مصرف فرهنگ مردم پسند: مطالعه ای کیفی بر روی مصرف کنندگان گونه های رسمی و غیررسمی موسیقی مردم پسند در شهر تهران

رضا صمیم

دوره 6، شماره 1 ، بهار 1392، ، صفحه 23-53

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2013.21.002

چکیده
  شاید بتوان یکی از خصوصیات فرهنگ مردم پسند را تکثر گونه ها و کالاهای فرهنگی آن دانست. به نظر می رسد این تکثر، در جوامع درحال گذار که موطن اصلی این فرهنگ به شمار نمی روند، نوعی ناهمگونی ایجاد کرده است. در ایران نیز به عنوان جامعه ای درحال گذار، این ناهمگونی مشهود است؛ علاوه بر آن، فضای مصرف این فرهنگ در ایران، به علت محدودیت هایی که بر ...  بیشتر

2. گرایش به مصرف گونه‌های موسیقی مردم‌پسند و میزان پرخاشگری در میان دانشجویان

رضا صمیم؛ وحید قاسمی

دوره 2، شماره 4 ، زمستان 1388، ، صفحه 243-262

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.08.008

چکیده
  مقاله حاضر رابطه گرایش به مصرف گونه‌های موسیقی مردم‌پسند ایرانی و غربی و میزان پرخاشگری در بین دانشجویان را مورد مطالعه قرار می‌دهد. مشاهده برخی نشانه‌های پرخاشگری در میان دانشجویانی که تمایل بسیار زیادی به گونه‌های موسیقی مردم‌پسند ـ به‌خصوص گونه‌های غیربومی آن ـ دارند انگیزه اصلی انجام این پژوهش است. هدف اصلی تحقیق نشان دادن ...  بیشتر

جامعه شناسی
3. چالش‌های دین و موسیقی در ایران معاصر(1350 تا 1396): یک پژوهش تاریخی

حسین سروی؛ حسن محدثی گیلوایی؛ رضا صمیم

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 اسفند 1399

http://dx.doi.org/10.22035/jicr.2021.432

چکیده
  چکیدهاین مقاله دیدگاه حکومت نسبت به موسیقی ایران معاصر طی سال‌های 1350 الی 1396 را مورد بحث قرار داد. بدین‌ترتیب رابطه‌ی دو نهاد دین و نهاد هنر از منظر جامعه‌شناسی دین و جامعه‌شناسی هنر مورد بررسی قرار گرفت. در این مقاله از دو رویکرد کیفی: 1- روش تاریخی که ابزار آن اسناد تاریخی (روزنامه‌ها) و تاریخ شفاهی (مصاحبه با نخبگان) است؛ و 2- روش ...  بیشتر