فضای مجازی و فرهنگ متاورس
مطالعه بازی زپتو به‌عنوان سکوی آواتاری ترویج سبک زندگی غربی

سعید رضا عاملی؛ منیژه اخوان

دوره 16، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 7-38

https://doi.org/10.22035/jicr.2023.3114.3429

چکیده
  متاورس برآیند همگرایی صنعت و تخیل است و این امکان را به کاربران می‌دهد تا با آواتارهای خودشان در آنجا حضور سه‌بُعدی و غوطه‌ور داشته باشند و نوعی تجربه زندگی دوفضایی در دنیای واقعی و محیط‌های دیجیتال است. بازی‌ها، پیشگامان متاورس هستند. سکوی بازی زپتو بزرگ‌ترین سکوی متاورس کره جنوبی و آسیاست که کاربرانی از سرتاسر جهان دارد. با افزایش ...  بیشتر

فضای مجازی و فرهنگ متاورس
واکاوی چالش‌های آموزش در متاورس

فاطمه خوشنویسان؛ مریم طلائی؛ سعید شریفی

دوره 16، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 67-93

https://doi.org/10.22035/jicr.2023.3238.3528

چکیده
  رشد روزافزون استفاده از فناوری‌های مبتنی بر اطلاعات و ارتباطات و شبکه‌های مجازی، امکانی را برای تحول و توسعه آموزشی در بستر متاورس ایجاد کرده است؛ امکانی که از یک‌سو به قابلیت‌های توسعه زیرساختی، و از سوی دیگر، به جنبه‌های محتوایی و ساختاری آموزش در جامعه برمی‌گردد. موضوعی که به‌رغم جنبه‌های مثبت و منفی آن برای دستیابی به فراآموزش ...  بیشتر

فضای مجازی و فرهنگ متاورس
متاورس در دانشگاه و دانشگاه در متاورس: متاورسیتی و مالتی‌ورسیتی

صدرا خسروی

دوره 16، شماره 2 ، تیر 1402، ، صفحه 127-160

https://doi.org/10.22035/jicr.2023.3261.3547

چکیده
     آموزش غیرحضوری در دروان کرونا و در روزهای آلودگی هوا، نیاز به تأمین شرایط برای بهبود تجربه آموختن از راه دور برای دانشجویان را بر ما آشکارتر کرد. یکی از تلاش‌ها در این راستا، تجهیز برخی دانشگاه‌های ایران، به برخی سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده بوده است. آزمایشگاه‌های مجهز به تجیهزات متاورس، و آزمایش‌های ...  بیشتر