مطالعات فرهنگی
نعمت الله فاضلی؛ سعید شریفی؛ مریم طلائی
چکیده
رفتار کنشگران اقتصادی را نمیتوان بدون درنظر داشتن تأثیر عامل فرهنگ و بهتنهایی درک کرد. نقش فرهنگ در کنشگری اقتصادی، بهویژه در بین جوانان، بهدلیل اینکه میتواند بر ارزشگذاری رفتار، هدف، و معیار آن تأثیر بگذارد (با اینکه کمتر به آن توجه شده است)، دارای اهمیت راهبردی است؛ ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی برداشتهای فرهنگی ...
بیشتر
رفتار کنشگران اقتصادی را نمیتوان بدون درنظر داشتن تأثیر عامل فرهنگ و بهتنهایی درک کرد. نقش فرهنگ در کنشگری اقتصادی، بهویژه در بین جوانان، بهدلیل اینکه میتواند بر ارزشگذاری رفتار، هدف، و معیار آن تأثیر بگذارد (با اینکه کمتر به آن توجه شده است)، دارای اهمیت راهبردی است؛ ازاینرو، پژوهش حاضر با هدف بررسی برداشتهای فرهنگی از پول در میان نسل جوان انجام شده است. روش بهکاررفته در این پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل مضمونهای محتوای مصاحبهها، و جامعۀ آماری پژوهش، دربردارندۀ جوانان 18 تا 32سالۀ فعال در عرصۀ اقتصادی است. روش نمونهگیری هدفمند وابستهبهمعیار و غیرمتجانس بود که با 12 نفر به حد اشباع نظری رسید. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبۀ نیمهساختاریافته بود و اعتبار دادههای گردآوریشده، از طریق شاخصهای موثق بودن، انتقالپذیری، قابلیت وابستگی، و تأییدپذیری از شرایط بیرونی، توصیف عمیق، بازگشت به مصاحبهشوندگان و دو کدگذار، تأیید شد. یافتهها نشان داد که هدفانگاری پول، متناقضنمایی پول، درنظر گرفتن پول بهعنوان بدیل خوشبختی و محک اعتبار اجتماعی، ازجمله معناهای فرهنگی پول در بین نسل جوان بهشمار میآیند. افزونبراین، آنچه سببساز این معناها شده است، جایگزینی کارکرد با کاربرد پول، دوگانگی تربیتی، چیرگی عقل معاش، بازخوانی ارزش و هویت مبتنیبر پول ، تلۀ اجتماعی پول، و ابهام در مراجع پول است. بهطورکلی، یافتههای پژوهش نشان میدهد که ابهام و تناقض در فهم جوانان، سبب چرخش معنای پول، نسبت به گذشته شده، و نقش کاربردی پول را برجستهتر کرده است.
علوم اجتماعی و ارتباطات
محمد علی طالقانی؛ سعید شریفی؛ مجتبی شاهنوشی؛ رضا ابراهیم زاده دستجردی
چکیده
مدیریت تغییرات اجتنابناپذیر فرهنگی در فضای مجازی محل نزاع جریانهای قدرت بهویژه نظام شهرت است. دستیابی به تغییرات فرهنگی مطلوب و پایدار نیازمند توجه به الزامات تغییرپذیری است. کمتوجهی به این الزامات میتواند فرایند و محتوای تغییرات را تحت تأثیر قرار دهد. بر این اساس هدف مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که تغییرات فرهنگی ...
بیشتر
مدیریت تغییرات اجتنابناپذیر فرهنگی در فضای مجازی محل نزاع جریانهای قدرت بهویژه نظام شهرت است. دستیابی به تغییرات فرهنگی مطلوب و پایدار نیازمند توجه به الزامات تغییرپذیری است. کمتوجهی به این الزامات میتواند فرایند و محتوای تغییرات را تحت تأثیر قرار دهد. بر این اساس هدف مقاله حاضر به دنبال پاسخ به این پرسش است که تغییرات فرهنگی از طریق شهرت سلبریتیها در فضای مجازی چه الزاماتی دارد؟ روش مطالعه، پدیدارشناسی توصیفی هوسرلی و مبتنی بر روش کولایزی است و جامعه پژوهش چهرههای فعال در عرصههای مختلف علمی، هنر، ورزش و فعالان فضای مجازی هستند. از این میان با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند وابسته به معیار تا سطح اشباع دادهها با 16 نفر بهعنوان نمونه پژوهش مصاحبه نیمهساختاریافته و عمیق صورت گرفت. اعتبار پژوهش از طریق ممیزان بیرونی، بازگشت به مصاحبهشوندگان و توصیف عمیق انجام شد. یافتهها نشان داد الزامات تغییرات فرهنگی از طریق سلبریتیها در فضای مجازی را میتوان در دو سطح کلی ساختاری و محتوایی و در ابعاد شبکهسازی بهینه، کنترل مقاومت ساختاری، تحولات خانواده، سرمایهسازی اجتماعی در قالب الزامات ساختاری و ابعاد جریانسازی فرهنگی، رهبری فرهنگی و توجه به منزلت اجتماعی در قالب الزامات محتوایی قرار داد. نتایج این مطالعه علاوه بر اینکه نقش سلبریتیها را در تغییرات فرهنگی نشان میدهد، به عوامل تسهیلکننده نفوذ فرهنگ شهرت در جامعه ایران تأکید میکند.