1. تخیل تهران: مطالعة «منظر ذهنی شهر» در سینمای دهة چهل و پنجاه ایران

اعظم راودراد؛ بهارک محمودی

دوره 8، شماره 4 ، زمستان 1394، ، صفحه 53-90

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2015.32.003

چکیده
  مطالعة این امر که سینمای ایران در دهة چهل و پنجاه خورشیدی به چه تخیلی در باب تهران دامن زده است از اهداف اصلی نگارش این مقاله به‌شمار می‌رود. این مطالعه از خلال تفسیر چهار فیلم که از تأثیرگذارترین فیلم‌های دو دهة مورد نظر در دو سر طیف عامه‌پسند (گنج قارون: سیامک یاسمی)، (خاطرخواه: امیر شروان) و نخبه‌گرا (خشت و آیینه: ابراهیم گلستان)، ...  بیشتر

2. تصویر شهر تهران در سینمای داستانی ایران (پس از انقلاب)

اعظم راودراد؛ بهارک محمودی

دوره 4، شماره 1 ، بهار 1390، ، صفحه 1-26

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2011.13.001

چکیده
  هدف از نگارش این مقاله توصیف شهر و تجربه مدرنیته در ایران پس از انقلاب از دریچه سینماست. در واقع قصد داریم با میانجی‌گری سینما و تصویری که از شهر ارائه کرده، تأملی انتقادی داشته باشیم بر تجربه مدرنیته در ایران بعد از انقلاب، چراکه شهر تهران در آثار سینمایی همواره نماد امری مدرن و در تقابل با سنت قرار گرفته است.آرای تنی چند از اندیشمندان ...  بیشتر

3. ستاره‌های مردانگی و مردانگی ستاره‌ها

حسن چاووشیان؛ سیدجواد حسینی رشت آبادی

دوره 3، شماره 4 ، زمستان 1389، ، صفحه 59-84

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2010.12.003

چکیده
  تحول در روابط اجتماعی همواره می‌تواند برتری مردان بر زنان را به چالش بگیرد. با پدیدار شدن «گرایش به بحرانی»، مردان به یک ایدئولوژی جدید نیاز خواهند داشت که همچنان مشروعیت پدرسالاری را حفظ کند. این ایدئولوژی یک «مردانگی ایدئال» عرضه می‌کند که الگوی «بهنجار» مردبودگی را دوباره تثبیت می‌کند. ریوین کانل این «الگو» ...  بیشتر