سید سروش قاضی نوری؛ نفیسه رضایی نیک؛ سعید روشنی
چکیده
شبکههای اجتماعی به دلیل کارکردها و تعاملات گسترده خود مورد توجه شمار زیادی از دانشگاهیان و محققان صنایع قرار گرفتهاند. این شبکهها، که عمدتاً با کارکردهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند، ساختارها و ویژگیهای منحصر به فردی دارند که، بسته به هدف طراحی آنها، میتواند طیف وسیعی را در بر گیرد. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی ...
بیشتر
شبکههای اجتماعی به دلیل کارکردها و تعاملات گسترده خود مورد توجه شمار زیادی از دانشگاهیان و محققان صنایع قرار گرفتهاند. این شبکهها، که عمدتاً با کارکردهای مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند، ساختارها و ویژگیهای منحصر به فردی دارند که، بسته به هدف طراحی آنها، میتواند طیف وسیعی را در بر گیرد. هدف اصلی پژوهش حاضر شناسایی نیازها، چالشها، و عوامل اصلی اثرگذار بر شکلگیری شبکه اجتماعی کنشگران مدیریت فناوری و نوآوری ایران است. روش پژوهش در این تحقیق، توصیفی ـ پیمایشی است، که در آن به توصیف و تحلیل نیازهای کنشگران جامعه مدیریت فناوری ایران به منظور تشکیل یک شبکه اجتماعی علمی پرداخته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که دستیابی به اطلاعات مورد نیاز، جستجوی مطالب، و اطلاع از وضعیت دوستان، از جمله مهمترین علل عضویت در شبکههای اجتماعی است. با توجه به نتایج به دست آمده، از دیدگاه مخاطبان این حوزه دانشی، ضعف فرهنگی در ارتباط با گفتگو، نقد و تحلیل، و ضعف در زیرساختهای فناوری اطلاعات از اساسیترین چالشهای پیش روی شبکه کنشگران مدیریت فناوری و نوآوری است. مهمترین مؤلفههای اثرگذار بر پایداری شبکه «ارائه و انتشار آخرین و معتبرترین منابع علمی اعم از مقالات، کتب و... در حوزه مدیریت فناوری»، «اعلام نیاز پروژههای پژوهشی مرتبط» و «ارائه خدمات آموزش مجازی» است.