مقاله علمی پژوهشی
جامعه شناسی
حسین سروی؛ حسن محدثی گیلوایی؛ رضا صمیم
چکیده
این مقاله دیدگاه حکومت نسبت به موسیقی ایران معاصر و نیز نسبت بین دین و هنر را طی سالهای 1350 الی 1396 را موردبحث قرار میدهد. بدینمنظور، رابطهٔ دو نهاد دین و هنر از منظر جامعهشناسی دین و جامعهشناسی هنر مورد بررسی قرار گرفت. در این مقاله از دو رویکرد کیفی استفاده شد: 1. روش تاریخی که ابزار آن اسناد تاریخی (روزنامهها) و تاریخ شفاهی ...
بیشتر
این مقاله دیدگاه حکومت نسبت به موسیقی ایران معاصر و نیز نسبت بین دین و هنر را طی سالهای 1350 الی 1396 را موردبحث قرار میدهد. بدینمنظور، رابطهٔ دو نهاد دین و هنر از منظر جامعهشناسی دین و جامعهشناسی هنر مورد بررسی قرار گرفت. در این مقاله از دو رویکرد کیفی استفاده شد: 1. روش تاریخی که ابزار آن اسناد تاریخی (روزنامهها) و تاریخ شفاهی (مصاحبه با نخبگان) است؛ و 2. روش تحلیل آمارهای موجود که ابزار آن در اینجا آمارهای موجود و منتشر شده توسط دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. تحقیق از نظر نوع داده، جزء تحقیقات تاریخی است. دادههای لازم شامل سه دسته دادههای چاپ شده در مطبوعات کشور از 1350 الی 1396، دادههای مربوط به مصاحبهشوندگان و دادههای مربوط به آمار منتشر شده توسط دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 1360 الی 1396 است. نتایج نشان داد که اطلاعات مربوط به جراید، مصاحبهها و آمار دفتر موسیقی نسبت به وضعیت موسیقی از سال 1350 تا 1396 در یک راستا قرار دارد، بهطوری که در دهۀ شصت به دلیل نگاه دینی حاکم بر کشور، موسیقی کاملاً تضعیف شد. تحقیق حاضر با بررسی سه گروه از دادهها نشان داد که چالش بین دو نهاد دین و هنر در ایران معاصر در چه مرحلهای است. این چالش، گاه به موضعگیریهای شدید نیروهای فعال و مؤثر در این دو نهاد اجتماعی علیه یکدیگر منجر شده است. اما بهتدریج نیروهای هنری بهدنبال رهایی از سلطه نهادهای دینی و درصدد کسب استقلالاند.
مقاله علمی پژوهشی
مطالعات هنر و زیباییشناسی
مسعود عباسی؛ سید حسین میثمی
چکیده
هدف نهایی از برگزاری مجالس تعزیه در ایران، حفظ و اشاعۀ باورهای مذهبی شیعیان است، که از منظری دروننگر، کارکرد غایی عناصر ساختاری دیگر این آیین، ازجمله موسیقی تعزیه، نیز بهشمار میآید. در پژوهشهای موجود ــتحت تأثیر دیدگاه یادشدهــ به نتایج دیگری که استفاده از موسیقی میتواند برای این آیین و شرکتکنندگان آن داشته باشد، توجه ...
بیشتر
هدف نهایی از برگزاری مجالس تعزیه در ایران، حفظ و اشاعۀ باورهای مذهبی شیعیان است، که از منظری دروننگر، کارکرد غایی عناصر ساختاری دیگر این آیین، ازجمله موسیقی تعزیه، نیز بهشمار میآید. در پژوهشهای موجود ــتحت تأثیر دیدگاه یادشدهــ به نتایج دیگری که استفاده از موسیقی میتواند برای این آیین و شرکتکنندگان آن داشته باشد، توجه چندانی نشده است. هدف از نگارش این مقاله، مطالعۀ اهداف بهکارگیری موسیقی در تعزیه و نتایجی است که استفاده از آن برای شرکتکنندگان در این آیین در پی دارد. بررسی این موضوع با تکیه بر مفهوم کارکرد، از مفاهیم طرحشده در اندیشههای قومـموسیقیشناختی، چارچوب نظری این مقاله را شکل داده است. این مقاله بهلحاظ روش، بنیادین و کیفی است که به شیوۀ توصیف و تحلیل محتوا انجام شده است و دادههای موردنیاز آن نیز مبتنیبر مطالعۀ میدانی در محل برگزاری مجالس تعزیۀ قودجان خوانسار و همچنین، استفاده از منابع کتابخانهای است. یافتههای مقاله نشان میدهد که تمام کارکردهای موسیقی (گنجاندهشده در فهرست پیشنهادی آلنپی مِریام)، در تعزیه مصداق دارند و اهداف و نتایج استفاده از موسیقی در این آیین را تبیین میکنند. افزونبراین، برپایۀ یافتههای این مقاله، بهکارگیری موسیقی در ساختار یک فعالیت فردی یا گروهی انسانی، ممکن است در موقعیتهایی برخلاف کارکردهای موسیقی آن فعالیت عمل کند. اینگونه مواردِ استفاده از موسیقی در این مقاله، با عنوان «ناکارکردهای موسیقی» نامگذاری شدهاند و مواردی از بروز آن، در مجالس تعزیۀ قودجان خوانسار ذکر شده است.
مقاله علمی پژوهشی
مطالعات فرهنگی
پدرام جوادزاده؛ مسعود کوثری؛ محسن عامری شهرابی؛ عطاء الله ابطحی
چکیده
از میان حوزههای سهگانۀ تولید، توزیع، و مصرف موسیقی، توزیع موسیقی بهطور عام و توزیع موسیقی ملی ایران بهمعنای خاص، کمتر موردتوجه پژوهشگران بوده است. موسیقی ملی که خود، محصول تجربۀ تاریخی جامعه ما و درنتیجه، دارای ویژگیهای ممتاز فرهنگ ایرانی است، در سالهای اخیر با کاهش نفوذ اجتماعی، کاهش مخاطبان، و حتی شاید از دست دادن کارکردهای ...
بیشتر
از میان حوزههای سهگانۀ تولید، توزیع، و مصرف موسیقی، توزیع موسیقی بهطور عام و توزیع موسیقی ملی ایران بهمعنای خاص، کمتر موردتوجه پژوهشگران بوده است. موسیقی ملی که خود، محصول تجربۀ تاریخی جامعه ما و درنتیجه، دارای ویژگیهای ممتاز فرهنگ ایرانی است، در سالهای اخیر با کاهش نفوذ اجتماعی، کاهش مخاطبان، و حتی شاید از دست دادن کارکردهای اجتماعی خود روبهرو شده است. توزیع موسیقی در ایران، بهعهدۀ ناشران موسیقی است و دریافت مجوزهای نشر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازبینی محتوای آثار، و سرانجام، عرضه و توزیع موسیقی در بازار مصرف، برخی از جنبههای توزیع موسیقی در جامعۀ ایران بهشمار میآیند. ازآنجاکه موسیقی ملی ایران، پدیدۀ متفاوتی نسبت به موسیقیهای غربی است و بایدونبایدهای حاکم بر آن نیز نسبت به کشورهای دیگر بسیار متفاوت است، بهنظر میرسد، استفاده از نظریههای غربی برای فهم توزیع موسیقی ملی در ایران، چندان راهگشا نباشد. برایناساس و با توجه به اینکه تاکنون پژوهشی بهمنظور فهم جنبههای اجتماعی و فرهنگی توزیع این موسیقی در کشور انجام نشده است، این پژوهش، با رویکردی اکتشافی و با استفاده از نظریۀ دادهبنیاد نظاممند، در پی ایجاد درک جامعی از این عرصه بهمنظور کمک به فهم موسیقی ملی کشور است. دادههای پژوهش با استفاده از شیوۀ مصاحبۀ عمیق، گردآوری و برپایۀ دستورالعملهای سهگانۀ باز، محوری، و انتخابی، کدگذاری و مقولهبندی شدهاند. سرانجام، 23 مفهوم و 8 مقوله، استخراج و نظریۀ دادهبنیاد ایجادشده با استفاده از الگوی پارادایمی، در قالب داستان و الگوی تصویری ارائه شده است.
مقاله علمی پژوهشی
بازیهای رایانه
زینب تصویری؛ زینب السادات اطهری
چکیده
امروزه رسانه یکی از ابزارهای گذران اوقات برای انسانها و بهویژه کودکان است. بهدلیل شرایط حساس دوران کودکی و اینکه یکی از محبوبترین و تأثیرگذارترین گونههای رسانه نزد کودکان، پویانمایی است، بررسی پیامدهای مشاهدۀ پویانماییها در تربیت این دوره امری گریزناپذیر است. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی نفی و ایجاب دلالتهای تربیتی ...
بیشتر
امروزه رسانه یکی از ابزارهای گذران اوقات برای انسانها و بهویژه کودکان است. بهدلیل شرایط حساس دوران کودکی و اینکه یکی از محبوبترین و تأثیرگذارترین گونههای رسانه نزد کودکان، پویانمایی است، بررسی پیامدهای مشاهدۀ پویانماییها در تربیت این دوره امری گریزناپذیر است. پژوهش حاضر بهمنظور بررسی نفی و ایجاب دلالتهای تربیتی پویانمایی باباسفنجی برپایۀ ساحتهای ششگانه تعلیموتربیت انجام شده است. این پژوهش، بهلحاظ هدف، کاربردی است و برپایۀ روش کیفیـکمی و با استفاده از تحلیل محتوای قیاسی انجام شده است. متخصصان این حوزه، روایی صوری مقولههای مرتبط با ساحتهای ششگانه را تأیید کردهاند. پایایی این مقولهها نیز با استفاده از ضریب اسکات و دیدگاههای 4 نفر از صاحبنظران در این زمینه، 772/0 برآورد شد؛ سرانجام، برای تحلیل دادههای بهدستآمده از پژوهش، از روش آنتروپی شانون بهره گرفته شد. براساس یافتههای این پژوهش، 242 مضمون مرتبط با ساحتهای ششگانه تعلیموتربیت در این پویانمایی مشاهده شد که ساحت تربیت زیستی و بدنی بیشترین میزان توجه و اهمیت و ساحت تربیت اخلاقی،کمترین اهمیت را داشته است. همچنین 314 مضمون در نفی ساحتهای ششگانه مشاهده شد که نفی ساحت تربیت اخلاقی، بیشترین میزان توجه و اهمیت و نفی ساحت تربیت زیباییشناختی و هنری، کمترین اهمیت را داشته است. یافتهها حاکی از این است که در پویانمایی باباسفنجی به رشد ابعاد وجودی انسان بهصورت متعادل توجه نشده است؛ بنابراین، ضرورت پرهیز از شکلگیری شخصیت کاریکاتوری و توجه همزمان به همۀ ساحتهای وجودی انسان توصیه میشود.
مقاله علمی پژوهشی
علوم اجتماعی و ارتباطات
محیا برکت؛ زهراسادات چلنگر؛ نجیبه محبی
چکیده
تأثیر کرونا بر سبک زندگی، روابط انسانی، و تجربۀ رسانهای افراد، زیاد بوده و سبب پیوند افراد با رسانههای جدید شده است. اعضای نسل رسانههای آنالوگ وارد فضای جدیدی شدهاند و زیستجهان جدید خود را برساختهاند. در پژوهش پیشرو، شیوۀ رویارویی نسل چاپی و آنالوگی با جهان جدید رسانهای پس از کرونا و تجربه زیستۀ نسلهای رسانهای آنالوگ ...
بیشتر
تأثیر کرونا بر سبک زندگی، روابط انسانی، و تجربۀ رسانهای افراد، زیاد بوده و سبب پیوند افراد با رسانههای جدید شده است. اعضای نسل رسانههای آنالوگ وارد فضای جدیدی شدهاند و زیستجهان جدید خود را برساختهاند. در پژوهش پیشرو، شیوۀ رویارویی نسل چاپی و آنالوگی با جهان جدید رسانهای پس از کرونا و تجربه زیستۀ نسلهای رسانهای آنالوگ در شرایط ویژه کرونا، با تأکید بر نظریههای نسلهای رسانهای مانهایم و خوانش مفاهیمی همچون منظرۀ چشمانداز رسانهای و بومشناسی رسانه بررسی شده است. این پژوهش پدیدارشناسانه، با 13 فرد بالای 60 سال مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته داشته است و یافتههای پژوهش با استفاده از روش تحلیل تماتیک، تجزیهوتحلیل شدند. در چارچوب ابرمضمون «زیست رسانهای نسلهای چاپی و آنالوگی»، سه مضمون «زندگینامه رسانهای»، «خانگی کردن»، و «چشمانداز تجربۀ پساکرونایی» استخراج شدهاند. یافتههای پژوهش پیشرو نشان میدهند که پدیدار زیست رسانهای در دوره همهگیری کرونا، برساختهشده از این عناصر است: الف) نوع معنایی که افراد از رسانهها در ذهن دارند، تجربۀ رسانهای آنها را برساخته است؛ ب) این تجربه، زیست رسانهای آنها در طول زندگیشان را شکل میدهد؛ ج) برپایۀ همین معنا، تجربهای از فضای جدید رسانهای در آگاهی آنها ایجاد میشود که زیست رسانهای، متناسب با آن معنا مییابد؛ د) پدیدار کرونا بهمثابه گسستی در درک چگونگی روابط اجتماعی، اقتصادی، و سیاسی، شکل تازهای به تجربۀ زیستن در فضای جدید رسانهای میدهد، ﻫ) این شکل تازه، معنای آیندۀ تجربه رسانهای پس از کرونا را نیز در آگاهی افراد میسازد و کیفیتهای متفاوتی در سوبژکتیویته افراد ایجاد میشود. نسل رسانههای چاپی و آنالوگ، بودن خود را در اکولوژی جدید رسانهای، بازیابی میکنند؛ یعنی بودن برمبنای پذیرش کامل یا پذیرش مقاومتآمیز.
مقاله علمی پژوهشی
مطالعات فرهنگی
آگاپه باباخانی؛ سیدعباس یزدانفر؛ سعید نوروزیان ملکی
چکیده
بخش زیادی از میراث فرهنگی افراد که از گذشته با او در ارتباط است، غیرمادی و لمسناپذیر است که در مکانی که در آن زندگی میکند، بروز و ظهور مییابد. در جامعۀ اقلیت، فرهنگ، به نسبت بیشتری لمسپذیر است و فرد را در جامعهای بزرگتر قابلشناسایی میکند؛ این درحالی است که پژوهشهای محدودی دربارۀ سبک زندگی ارامنه انجام شده است. پژوهش ...
بیشتر
بخش زیادی از میراث فرهنگی افراد که از گذشته با او در ارتباط است، غیرمادی و لمسناپذیر است که در مکانی که در آن زندگی میکند، بروز و ظهور مییابد. در جامعۀ اقلیت، فرهنگ، به نسبت بیشتری لمسپذیر است و فرد را در جامعهای بزرگتر قابلشناسایی میکند؛ این درحالی است که پژوهشهای محدودی دربارۀ سبک زندگی ارامنه انجام شده است. پژوهش حاضر بر این اصل استوار است که یکی از ارکان اصلی کیفیت مسکن، ارتباط خانه با فرهنگ ساکنان آن است. هدف از انجام این پژوهش، شناخت ارتباط سبک زندگی و مسکن و در پی آن، تأثیرات سبک زندگی جمعی و فردی ارامنه بر محله، ساختار کالبدی خانه، چیدمان داخلی، و روش استفاده از فضاها است. برای دستیابی به اهداف پژوهش، نمونههای موردبررسی بهروش ترکیبی تحلیل شدهاند. همچنین، در بخش کیفی، زندگی روزمرۀ ساکنان مناطق موردمطالعه، در خانه و بیرون از آن و مؤلفههای تأثیرگذار بر شیوۀ زندگی آنها از طریق مصاحبههای کوتاه بررسی شده است. برای اعتباربخشی به پژوهشهای میدانی انجامشده، نحو فضا، روابط، و مجموعههای فضایی خانههای ارامنه با استفاده از نرمافزار Depthmap تجزیهوتحلیل شدهاند. نتایج بهدستآمده نشان میدهند، افراد با توجه به شیوۀ زندگی خود، فعالیتهایی را در طول روز، هفته، ماه، و سال انجام میدهند که بهصورت عملکردی خاص در فضای مشخصی از خانه بازتاب مییابد. این یافتهها راهکارهایی را برای طراحی مسکن مطلوب ارامنۀ این محله دردسترس قرار میدهد تا با بهرهگیری از آنها بتوان بین سبک زندگی و مسکن ساکنان هماهنگی ایجاد کرد.