علوم اجتماعی و ارتباطات
1. واکاوی نظری ابعاد اجتماعی‌ـ‌فرهنگی فناوری در بیانات رهبر انقلاب اسلامی؛ با تأکید بر ICTS

ایمان عرفان منش؛ سهیلا صادقی فسایی

دوره 10، شماره 1 ، بهار 1396، ، صفحه 1-27

http://dx.doi.org/10.22631/ijcr.2017.326

چکیده
  مفهوم‌پردازی و اندیشه‌ورزی درباره جامعه ایران به‌منزلۀ نوعی جامعه اطلاعاتی یکی از مسائل جدید پس از انقلاب اسلامی ایران محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو در بیانات رهبر انقلاب اسلامی، ابعاد و ملاحظات اجتماعی‌ـ‌فرهنگی درباره فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی، برجسته و قابل‌استخراج است. این مقاله با استفاده از رویکرد نظری «شکل‌گیری، عملکرد، ...  بیشتر

مطالعات فرهنگی
2. عشّاق و شهر مطالعه‌ای درباره جوانان و فضاهای عمومی‌‌ در شهر رشت

فردین علیخواه؛ معصومه شادمنفعت

دوره 9، شماره 1 ، بهار 1395، ، صفحه 149-176

http://dx.doi.org/10.22035/ijcr.2016.303

چکیده
  در بین اندیشمندان شهری، به نحوة مواجهة گروه‌های اجتماعی مختلف با فضاهای عمومی‌ ‌شهری توجه زیادی وجود داشته است که در بین این گروه‌های اجتماعی جوانان از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند، چرا که آنان حضور ملموسی در فضاهای عمومی ‌‌شهر دارند و حیات اجتماعی شهر نیز از حضور آنان تأثیر می‌پذیرد. این مقاله به بررسی استفاده‌های جوانان از فضاهای ...  بیشتر

3. تلویزیون و پایبندی مذهبی: بررسی رابطة میان تماشای تلویزیون با پایبندی مذهبی در بین جوانان شهر مشهد

علی طلوعی؛ موسی دینارشایف

دوره 8، شماره 4 ، زمستان 1394، ، صفحه 27-52

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2015.32.002

چکیده
  مقالة حاضر بر اساس پیمایشی است که در مورد رابطة تلویزیون با پایبندی مذهبی در بین جوانان ساکن شهر مشهد انجام شده است. جامعة آماری این تحقیق جوانان 18-24 سالة ساکن شهر مشهد است و نمونه با استفاده از روش نمونه­گیری طبقه‌بندی با انتساب مناسب حجم نمونه انتخاب شده است. در تحلیل یافته­های تحقیق از روش‌های آماری آزمون T، تحلیل واریانس یک‌طرفه، ...  بیشتر

4. مطالعة وضعیت دین‌ورزی جوانان با تأکید بر دینداری خودمرجع (ارائة یک نظریة زمینه‌ای)

آرش حسن‌پور؛ ثریا معمار

دوره 8، شماره 3 ، پاییز 1394، ، صفحه 99-131

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2015.31.004

چکیده
  دینداری در زمانة کنونی متنوع و متکثر شده است. این مطالعه با پذیرفتن این پیش‌فرض که دینداری به‌مثابه امری متنوع و متلون، خارج از دوگانة دیندار یا بی‌دین بودن افراد است، به شناسایی و تفسیر نوع خاصی از دینداری در بین جوانان شهر اصفهان پرداخته است. بدین منظور، با مرور مطالعات پیشین، در چارچوب روش کیفی، رویکرد تفسیری، سنت نظریة زمینه‌ای ...  بیشتر

5. الگوهای استفاده از فرهنگ‌سراها در میان جوانان شهر تهران معانی، انگیزه‌ها و کارکردها

محمود شهابی؛ زهرا جعفری

دوره 7، شماره 4 ، زمستان 1393، ، صفحه 85-147

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2014.28.004

چکیده
  یکی از نگرانی­های مطرح در سال­های اخیر این مسئله بوده است که فرهنگ‌سراها از آنچه به‌خاطر آنها تأسیس شده­اند، فاصله بگیرند و به جای بازتولید هژمونی به جایگاه مقاومت و بازتولید مقاومت در برابر هژمونی تبدیل شوند. فرهنگ‌سراها به‌عنوان یکی از فضاهای عمومی شهری در دو دهة اخیر، موضوع بحث­ها و مجادلات ایدئولوژیک بوده‌اند. در چنین ...  بیشتر

6. بازنمایی زندگی روزمره جوانان در شهر تهران تحلیل فیلم‌های نیمه دوم دهه 80

طاهر روشندل اربطانی؛ سحر دادجو؛ فهیمه نگین تاجی

دوره 7، شماره 3 ، پاییز 1393، ، صفحه 45-81

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2014.27.003

چکیده
  در مقاله حاضر با استفاده از رویکرد مطالعات فرهنگی و از دریچه نگاه متفکران نظریه انتقادی زندگی روزمره، همچون هانری لوفور، میشل دوسرتو، و جان فیسک، و با استفاده از روش نشانه‌شناسی رولان بارت، به تحلیل نشانه‌شناختی و کشف معنای تصویر بازنمایی شده از ابعاد مختلف زندگی روزمره جوانان در بستر شهر تهران در سه فیلم «طهران، تهران»، «مرهم» ...  بیشتر

7. شبکه های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان: مطالعه موردی بزرگ ترین جامعه مجازی ایرانیان

حسن بشیر؛ محمدصادق افراسیابی

دوره 5، شماره 1 ، بهار 1391، ، صفحه 31-62

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2012.17.002

چکیده
  در این مقاله رابطه بین عضویت جوانان در بزرگ ترین جامعه مجازی ایرانیان بر اساس آمار تارنمای الکسا و برخی از شاخصه های مرتبط با سبک زندگی مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس آمار تارنمای الکسا پایگاه اینترنتی کلوب بزرگ ترین جامعه مجازی است که از درون کشور ایران مدیریت می شود. در عصر جهانی شدن و با ظهور فناوری های نوین ارتباطی، یک فضای مجازی ...  بیشتر

8. اوقات فراغت و هویت اجتماعی:

رسول ربانی؛ حامد شیری

دوره 2، شماره 4 ، زمستان 1388، ، صفحه 209-242

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2009.08.007

چکیده
  الگوهای گذران اوقات فراغت تا چه حد می‌توانند بازنمای هویت اجتماعی باشند؟ آیا این الگوها در تداوم هویت طبقاتی قرار می‌گیرند یا در متن فرهنگ مصرف محور معاصر و تغییرات فرهنگی پست مدرن، هویت‌های متمایز اجتماعی دیگری را بر اساس الگوهای مصرف بیان می‌کنند؟ هدف مقاله حاضر بررسی هویت اجتماعی در چارچوب تحلیلی مفهوم «اوقات فراغت» به ...  بیشتر

9. جوانان و مصرف توریسم

عبدالحسین کلانتری؛ محمد فرهادی

دوره 1، شماره 2 ، تابستان 1387، ، صفحه 159-191

http://dx.doi.org/10.7508/ijcr.2008.02.007

چکیده
  این مقاله در پی مطالعه و بررسی توریسم جوانان است و در این راستا استدلال می‌کند مطالعۀ توریسم‌ جوانان جدا از سایر رفتارهای جوانان و خرده‌فرهنگ جوانی،میسر نیست. از این منظر ، فرهنگ جوانان را از دریچه مصرف قابل بررسی می‌داند و بر همین قیاس توریسم جوانان را مصرف زمان، مکان و نشانه ارزیابی می‌کند. با این رویکرد ، پس از مرور مباحث نظری ...  بیشتر